‍ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سالانه 97 هزار نفر در ایران بر اثر پرفشاری خون جان خود را از دست می دهند و از این رو طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا بنابر دستورالعمل وزارت بهداشت به شکل همزمان در کل کشور به اجرا در می آید.
کد خبر: ۷۴۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳ 23 May 2019

طاهره چنگیز در ارتباط با طرح بسیج ملی کنترل پرفشاری خون اظهار داشت:  پرفشاری خون یک بیماری غیر واگیرداری است که با تصحیح روش تغذیه و سبک زندگی سالم می توانیم این بیماری که امروز به مرز هشدار رسیده است را کنترل کنیم .
وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا به دنبال این هستیم که مردم نسبت به گرفتن فشارخون خود حساس شوند و با اندازه گیری فشارخون و ثبت در سامانه سلامت به کمپین پرفشاری خون بپیوندند، ادامه داد: پرفشاری خون یک زمینه ژنتیکی و ارثی دارد و برخی افراد برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند و لازم مراقبت های جدی تر ببینند و از عوامل تشدید کننده آن پرهیز کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  گفت: پرهیزاز آوردن نمکدان بر سر سفره و مصرف بیش از حد نمک، عدم مصرف غذاهای آماده و فست فودها ، کم تحرکی و انجام ورزش های  ملایم و به طور مشخص پیاده روی که ارزان ترین نوع ورزش است و نقش بسیار خوبی در کاهش فشارخون دارد و انجام ورزش های هوازی مثل شنا و دوری از استرس و کاهش آلودگی هوا در کاهش و کنترل فشارخون بالا بسیار موثر است.
وی با اشاره به این فشارخون بالا در کل کشور به مرز هشدار رسیده است و جایگاه اصفهان در ایران از نظر تعداد مبتلایان به پرفشاری خون در حد متوسط است، افزود: درصورتی که فردی در یک بار اندازه گیری بیش از حد طبیعی بالا باشد بعید است که در دفعات بعدی فشارخونش نرمال باشد و قطعا علامت پرفشاری خون است .
چنگیز با اعلام اینکه در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون غربالگری روی افراد 30 سال به بالا انجام می گیرد، گفت: بدنبال این هستیم که در دوره های بعد افراد 18 سال به بالا را تحت غربالگری پرفشاری خون قرار دهیم.
وی گفت: بهترین توصیه به مردم همان شعار کمپین اندازه گیری فشارخون بالا است که مبنی بر این است "خود بدانید و اقدام کنید" .
ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار