فرماندار سردشت گفت: سردشت بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را دارا است که برای اجرای طرح‌های امکان سنجی درآمد‌زایی از میوه‌های این درختان در سطح خانوار روستا‌های جنگل نشین، نیاز به برنامه‌ریزی بوده تا اشتغالزایی و توزیع درآمد انجام شود.
کد خبر: ۷۴۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ 19 May 2019
لزوم برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های امکان‌سنجی درآمد از جنگل‌های سردشت

به گزارش تابناک آذربایجان غربی اقصی نخشی‌پور با اشاره به وجود 90 هزار هکتار عرصه جنگلی و 30 هزار هکتار مرتع در این شهرستان، اظهار کرد: پیشنهاد ارتقای چارت اداری منابع طبیعی و آبخیز‌داری این شهرستان به معاونت اداره کل امور جنگل‌های استان یکی از مطالبات و راهکار‌های صیانت از جنگل‌های سردشت است.

وی با بیان اینکه این موضوع در نشست با مسؤولان استانی مطرح شده، افزود: راه‌اندازی معاونت اداره کل منابع طبیعی استان در سردشت امکانات دهی و توسعه سازمانی و اداری منابع طبیعی سردشت را به همراه خواهد داشت که می‌تواند گامی اساسی در راستای نهضت حفاظت از جنگل‌های این شهرستان باشد.

فرماندار سردشت بیان کرد: سردشت بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را دارا است که برای اجرای طرح‌های امکان سنجی درآمد‌زایی از میوه‌های این درختان همچون مازوج و بلوط در سطح خانوار روستا‌های جنگل نشین، نیاز به برنامه‌ریزی بوده تا اشتغالزایی و توزیع درآمد از این منبع خدادادی فراهم شود.

وی با بیان اینکه مطالعه و تجربه نشان داده است هر جا که مردم مشارکت داشته‌اند شاهد کمترین میزان تخریب و آسیب به جنگل و صیانت به معنای واقعی بوده‌ایم، اذعان کرد: در کنار اجرای برنامه‌های اداری جهت محافظت از جنگل‌ها، باید بر روی مشارکت مردمی در راستای حفظ جنگل برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردشت دارای 150 هزار هکتار مساحت است و در سطح شهرستان یک منطقه حفاظت شده‌ای به مساحت 11 هزار هکتار در میرآباد قرار دارد که از گونه‌های شاخص و کمیاب آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، گراز وحشی و سمندر کردستانی و لاک پشت مهمیزی اشاره کرد.

مهم ترین گونه‌های گیاهی سطح شهرستان سردشت بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است و سردشت با 90 هزار هکتار جنگل و 30 هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را دارد.

سه زیستگاه مهم پرندگان در این شهرستان مخزن سد سردشت، اطراف رودخانه زاب و سد خاکی ورگیل است.

جنگل های سردشت با 90 هزار هکتار مساحت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو‌توریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار