یک متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: شادی و نشاط دانش آموزان در مدارس باید با هنجارهای جامعه هماهنگ باشد و بررسی لازم بر روی موسیقی و آهنگ هایی که به دانش آموزان ارائه دهیم، انجام شود.
کد خبر: ۷۴۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 14 May 2019

به گزارش تابناک، ایجاد نشاط و شادابی یکی از مؤثرترین راه ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است، مدرسه بعنوان یک نهاد می تواند با بوجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود.

اگر در مدرسه شوق زندگی کردن بوجود آید خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان های شاد زندگی خود را تحت کنترل دارند، مسئولیت پذیرند، هدفمند هستند، دید مثبت به زندگی دارند.

آینده نگر وامیدوارند و در مقابل مشکلات و سختی ها از پای نمی نشینند، قرآن دین اسلام را دین شادی معرفی نموده و مهمترین عوامل شادی را محبوبیت، مقبولیت و موفقیت، ایمان، هویت ملی و فرهنگی، خلاقیت عارفانه و حل مسئله ذکر کرده است، روانشناسان شادی و شور و نشاط را محرک انسان ها برای عمل می دانند و جامعه شناسان جامعه شاد را جامعه موفق می دانند.

عواملی که می تواند باعث گسترش شادی شود در ابتدا خانواده است و سپس دیگر نهادها همچون مدرسه و نهادهای فرهنگی مذهبی می باشند که هر کدام به نوبه خود وظایفی دارند که در این مقاله سعی شده پیشنهادات کاربردی جهت ایجاد شور و نشاط در مدرسه ارائه دهد.

چندی پیش تصاویری از شادی های نامتعارف آن هم با آهنگ های نه چندان مناسب از دانش آموزان مدرسه ای در فضای مجازی منتشر شد و در ادامه این حرکت واکنش های زیادی از شخصیت ها و چهره های مختلف به گوش رسید در این راستا نرگس عطریان متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: امور فرهنگی آموزش و پرورش و مدارس کشور برای پیاده سازی برنامه های متناسب با ارزش ها و هنجاری های جامعه اسلامی نیاز به مهندسی فرهنگی دارد.
وی گفت: مسوولان آموزش و پرورش موظفند نیاز فرهنگی خویش را شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی کنند ؛ مهندسی فرهنگی در نظام تعلیم و تربیت باید بر پایه اعتقادات، آداب و رسوم کشور انجام شود.
عطریان بیان کرد: تعلیم و تربیت، لازمه همه جوامع بشری است و شخصیت انسان بر اساس محیطی که در آن قرار دارد شکل می گیرد و
برای تحقق اهداف فرهنگی در آموزش و پرورش، نیازمند شناسایی وضع موجود و ارائه راهکار متناسب با آن هستیم. 
وی با اشاره به نقش والدین در تربیت فرزندان تصریح کرد: درصد بالایی از شخصیت افراد تا سن هفت سالگی شکل می گیرد و آموزش و پرورش نیز باید در راستای تثبیت شخصیت فکری و اخلاقی دانش آموزان در صورتی که درست شکل گرفته باشد گام بردارد. 
عطریان خاطرنشان کرد: مدارس به عنوان یکی از اضلاع اصلی تربیت دانش آموزان و محلی برای تقویت هنجارهای جامعه محسوب می شوند. 
این متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری اظهارداشت: شادی و نشاطی ماندگار است که با هنجارها و ارزش های اسلامی در جامعه هماهنگ باشد. 
عطریان با بیان این که خانواده ها نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند، اضافه کرد: آموزش های اولیه به کودکان و نوجوانان برای چگونگی ابراز شادی و نشاط در خانواده ها و پس از آن در مدرسه و جامعه انجام می شود.
وی با بیان این که جامعه اسلامی هیچ مشکلی با موسیقی و شادی و نشاط مجاز و مطابق با هنجارهای جامعه ندارد، ادامه داد: شادی پایدار تا آخر عمر در زندگی ما تقویت شده و ادامه پیدا می کند اما شادی هایی که بر مبنای هنجارهای جامعه نباشد زودگذر است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار