معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: حدود 25 درصد افراد بالای 30 سال ساکن در این استان به فشار خون مبتلا هستند که 40 درصدشان از این بیماری اطلاع ندارند.
کد خبر: ۷۴۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 14 May 2019

به گزارش تابناک، مصطفی رضایی در کمیته اطلاع رسانی پویش ملی کنترل فشار خون ( کمپین ) در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهارداشت: در گذشته بیماری های واگیر در راس علل مرگ و میر قرار داشت اما اکنون 82 درصد علل مرگ و میر بیماری های غیر واگیر هستند. 
وی افزود: از این میزان، 41 درصد بیماری های قلبی - عروقی علل مرگ است که از این آمار نیز 25 درصد علل مربوط به فشار خون بالاست. 
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: 25 درصد از 2 میلیون و چهارصد هزار نفر افراد بالای 30 سال در اصفهان با بیماری فشار خون بالا مواجه هستند که قرار است با کمپین ملی کنترل فشار خون 50 درصد آنها جهت غربالگری شناسایی شوند. 
وی با بیان این که شناسایی و درمان بموقع بیماران مبتلا به فشار خون تاثیر بسزایی در جلوگیری ابتلای آنها به سایر بیماری ها از جمله قلبی ، عروقی و نارسایی کلیه دارد، تصریح کرد: توجه به این موضوع کاهش آمار مرگ و میر را به همراه دارد. 
مسئول بیماری دیابت و فشار خون مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه کمپین (پویش) ملی کنترل فشار خون در استان قرار است از روز جمعه ( 27 اردیبهشت ) تا 15 تیر فعالیت خود را آغاز کند، گفت: با اجرای این طرح قرار است 25 درصد از آمار مبتلایان به فشار خون بالا را کاهش دهیم. 
رامش حسین خانی با بیان اینکه این طرح طی دو مرحله اجرا خواهد شد، افزود: مرحله اول آن آموزش و اطلاع رسانی و مرحله دوم آن غربالگری می باشد که از 17 خرداد تا 15 تیر ادامه می یابد. 
وی شناسایی 40 درصد از افراد مبتلا به فشار خون که از بیماری خود بی اطلاع هستند و افزایش آگاهی جامعه نسبت پیامدهای این بیماری از جمله سکته مغزی، نارسایی کلیه و نابینایی را از اهداف اجرای این طرح بیان کرد و گفت: افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه های هدف این طرح هستند. 
مسئول بیماری دیابت و فشار خون مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 حدود 10 میلیون نفر از مردم جهان به دلیل بیماری فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند. 
وی افزود: در همین سال در کشورمان 100 هزار نفر براثر این بیماری فوت کرده اند و آمار نشان می دهد که آمار بیماران فشار خون در ایران رو به افزایش است و به همین دلیل برای پیشگیری از این بیماری که پیامدهای خطرناکی را به همراه دارد باید برنامه ریزی شود. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار