اصفهان که سومین کلانشهر ایران است و به علت داشتن صنایع بزرگ در این شهر عنوان برخورداری را از آن خود کرده است، امروز با جمعیت فزاینده حاشیه نشین ها در حالی مواجه  که چهار طرف شهر اصفهان را محاصره کرده است.
کد خبر: ۷۴۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ 10 May 2019

تابناک اصفهان، عاطفه قلع ریز : اصفهان از شمال، شرق و غرب شهر اصفهان با شیوع زیادی از حاشیه نشین ها مواجه است به طوری که نیم میلیون نفر از جمعیت شهر اصفهان حاشیه نشین محسوب می شوند و این یعنی یک فاجعه بزرگ.
 پیشروی و بزرگ شدن وسعت شهرها به افزایش جمعیت آن است و افزایش تعداد مهاجرین درشهرها جزو لاینفک در کلان شهرها است که لازمه مسئولان شهر هم پای افزایش جمعیت امکانات شهری عادلانه و در دسترس برای عموم شهروندان فراهم سازند تا شاهد شکل گیری حاشیه نشینی نباشیم موضوعی که امروز شهرداری اصفهان در این حوزه عقب افتاده است و نتوانسته در جلوگیری از حاشیه نشینی و همچنین پیشروی بافت فرسوده گام های موثری بردارد به طوری که تنها در منطقه 13 شهر شاهد 88 درصد بافت فرسوده و حاشیه نشینی هستیم.
 بالغ بر  2 هزار و 384 هکتار از اراضی مسکونی اصفهان در اختیار حاشیه نشینان است، به گونه ای که اکنون نیم میلیون نفر در حاشیه 10 تا 15 منطقه این کلانشهر روزگار می گذرانند که به طور میانگین در هر منطقه بین 50 تا 70 هزار نفر ساکن هستند.
دهه 90 نقطه اوج مهاجرت به اصفهان است و این اتفاق را در سال 70 نیز شاهد بودیم که امسال نیز در پی وقوع سیلاب ها، اصفهان بار دیگر مورد توجه مهاجرین قرار گرفت و ورود بی رویه مهاجرین از استان های دیگر و گاها از کشورهای عربی و روسی به اصفهان و عدم فراهم بودن امکانات شهری برای سکونت این افراد باعث میشود استان اصفهان بیش از پیش درگیر حاشیه نشینی و عوارض و آسیب های آن شود.
بدنبال شیوع حاشیه نشینی شاهد افزایش بار بیمارهای عفونی و غیر عفونی خواهیم شد زیرا که در حواشی شهر شاهد سکونت بسیاری از اقوام و مهاجران عرب، افاغنه، روسی و غیره  هستیم که این مسئله و فراهم نبودن امکانات بهداشتی و رفاهی کامل برای ساکنین موجی از بیماریها را به همراه خواهد داشت.
همچنین برآیند براین است که آمار مهاجرت‌ از روستا به شهر در استان اصفهان نسبت به سایر استان ها بالاست این مهاجرت ها سبب توسعه مناطق حاشیه نشین بدون داشتن برنامه و نقشه راه شده است.
حاشیه نشینی که به دنبال خود افزایش فقر، بیماری، بزهکاری، خلاف و غیره را دارد بنابراین جلوگیری از روند افزایشی حاشیه نشینی باید در اولویت کاری مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد و از سوی دیگر تمامی ساکنین یک منطقه حق برخورداری از یک زندگی سالم با حداقل امکانات زندگی را دارند که تحت هیچ شرایطی دلیلی بر محرومیت آنها از یک زندگی خوب نیست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار