افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و رشد چندین برابری قیمت تمامی اجناس تعادل بازار را در دو سال اخیر برهم زد و این مسئله علاوه بر اینکه ناله مردم را در آورد، صدای اعتراض تمام فعالان اقتصادی را بلند کرد و این در حالی که  امسال نه تنها چاره ای بر این امر اندیشیده نشد بلکه سیاست مسئولان برآن شد که افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول را یک فرصت مغتنم و عامل پیشرفت پیش روی اقتصادانان متصور شوند و درهای کشور را به سمت صادرات بیش از پیش باز کنند.
کد خبر: ۷۴۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱ 01 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، در سالی که به اسم رونق تولید نامگذاری شده است طبل صادرات به گوش می رسد و محور بیشتر سخنرانی ها و جلسات اندر باب روش های افزایش صادرات است.
این امر اگر چه در جای خود بسیار نیکوست و به طور قطع صادرات زمانی معنا پیدا میکند که واردات در کنار آن جای بگیرد و در پرتو واردات و صادرات بتوانیم چرخه اقتصادی را بر پایه رونق تولید ایجاد کنیم اما در جایی که یکی از علت های افزایش قیمت ها صادرات بی رویه محصولات به کشورهای همسایه شده است و بازار داخلی از آن محصول و کالا خالی میشود و باب واردات آن کالا و اجناس نیزباز نیست به طور قطع در پی محدود شدن تعداد کالاها و اجناس با گران شدن قیمت آن مواجه میشویم و یا گاها با عدم تولید آن و در نتیجه به آشفتگی بازار امروز میرسیم.
در سال گذشته که افزایش قیمت کالاها سبب شد خریداران داخلی کم شود و تولید کنندگان به فکر بازارهای جدید برای فروش کالاهای خود بیفتد و بسیاری از اقلام از جمله اقلام اصلی خانوارها در حالی از مرزها خارج شد که تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به خاطر بارش های بی موقع و طوفان های شدید به مشکل برخورده بود و در تولید اقلام صنعتی  به علت عدم ورود مواد اولیه اصلی و یا مشکلات بانکی و ارزی به کشوربا محدودیت زیادی مواجه شده بودیم و در این بازار محدود صادرات همان اقلام و کالا به خارج جای بسی تامل دارد.
اصفهان در حال حاضر رتبه ششم صادرات را در کشور دارد که پایین آورد رتبه خود و رساندن به 5 یکی از اهداف و برنامه های کشوری است.
معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان در جمع صادرکنندگان با اشاره به اینکه امروز بسیاری از صنایع با زیر ظرفیت خود کار میکنند، افزود: در حال حاضر شرکت توسعه صادرات تشکیل شده است و یکی دیگر هم در حال تشکیل است.
وی با اشاره به اینکه بدنبال توسعه صادرات در سطح استان اصفهان هستیم، ادامه داد: امید داریم با خدمات این صندوق مشکلات صادرکنندگان را رفع کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به اینکه آمار بیکاری در استان اصفهان 3.2 دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: حال و هوای خوبی در فضای کسب و کار در استان اصفهان نداریم.
گل شیرازی تصریح کرد: اگر شاخص های کسب و کار را ورق بزنیم متاسفانه اصفهان در زمینه کسب و کار رتبه های اخر را دارد با توجه به رفتارها نتوانستیم تسهیل گری مناسبی در صنعت اصفهان انجام دهیم .
وی افزود: هم اکنون صنایعی در استان اصفهان وجود دارد که ظرفیت آن خالی است  در صورتی که می توانیم بیشتر و بهتر از آنها استفاده کرد و باید به گونه ای حلقه های مختلف را به یکدیگر متصل کرد تا به نتیجه مناسبی دست یافت.

ع.ق

برچسب ها: اصفهان ، صادرات ، صنعت سنگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار