کد خبر: ۷۴۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 01 May 2019

 

تابناک / مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه میزان مصرف انرژی برق در گیلان پایین‌تر از میزان تولید آن است، گفت: پیشی گرفتن میزان مصرف انرژی برق بر تولید، فروپاشی شبکه سراسری، ناپایداری و در نتیجه چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت و بازگرداندن شبکه به حالت عادی نیز زمان بر و هزینه‌بر است.

عظیم بلبل آبادی در گردهمایی مشترکین این شرکت با بررسی عملکرد برنامه‌های پاسخگویی بار در سال 97 و پیش بینی شرایط تابستان امسال، اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای گیلان، سال گذشته در تامین انرژی برق مطمئن و پایدار مشترکین صنایع و همچنین مشترکین بخش‌های تجاری، خانگی با چالش‌هایی روبرو بود که رفع چالش‌ها به برنامه ریزی و همکاری مشترکین بخش‌های مختلف نیاز داشت که خوشبختانه با همکاری‌های لازم به خوبی از پیک بار عبور کردیم.

وی افزود: میزان ظرفیت انرژی برق تولیدی از نیروگاه‌های در حال بهره برداری در سطح استان گیلان از 8 نیروگاه کوچک و بزرگ طی سال گذشته، 2826 مگاوات بوده که پیک بار غیر همزمان سال گذشته نیز که در 9 مرداد اتفاق افتاد، 1835 مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به مقایسه تولید برق در استان نسبت به پیک بار غیر همزمان مصرف، خاطرنشان کرد: میزان مصرف انرژی برق در استان پایین‌تر از میزان تولید آن است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته میزان تولید انرژی برق نیروگاه‌های کل کشور از میزان نیاز مصرف کشور پایین‌تر بوده است، تصریح کرد: چالش‌هایی که وجود دارد به دلیل تامین انرژی برق سراسر کشور است.

بلبل آبادی ادامه داد: با توجه به پایین‌تر بودن میزان تولید انرژی برق در کشور نسبت به میزان مصرف آن، دیسپاچینگ ملی اجازه ‌نمی‌دهد که میزان مصرف از میزان تولید پیشی گیرد.

وی متذکر شد: پیشی گرفتن میزان مصرف انرژی برق بر تولید، فروپاشی شبکه سراسری، ناپایداری و در نتیجه چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت و بازگرداندن شبکه به حالت عادی نیز زمان بر و هزینه‌بر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: عدم تناسب میزان تولید و مصرف انرژی برق باید با مدیریت اضطراری بار کنترل شود تا وقفه‌ای در پایداری شبکه به وجود نیاید.

وی ضمن تشکر از همکاری مشترکین صنایع استان با صنعت برق در راستای کاهش مصرف طی سال گذشته، تصریح کرد: صاحبان صنایع در استان با اجرای طرح تعطیلات تابستانی و ذخیره عملیاتی همکاری خوبی را با شرکت برق منطقه‌ای استان داشته‌اند، امید است در عبور از پیک تابستان 98 نیز این همکاری‌ها ادامه یابد.

بلبل آبادی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط عمومی کشور در راستای عبور از پیک مصرف، بحث مدیریت اضطراری بار، طرح تعطیلات تابستانی و ذخیره عملیاتی طی سالجاری نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مهندس داراب‌زاده، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز در این نشست گفت: صنعت برق کشور صنعتی بالنده، پویا و رو به رشد است که با وجود تمام مشکلات و چالش‌هایی که طی این سال‌ها داشته، توانسته خود را به مرزهای خودکفایی برساند. صنعت برق در بخش‌های مختلف از جمله تولید، انتقال و توزیع قله‌های خودکفایی را فتح کرده و بسیاری از نیازها در داخل کشور مرتفع می‌شود.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای گیلان خاطرنشان کرد: برنامه‌های پاسخگویی بار در سالجاری اعم از ذخیره عملیاتی، کاهش/قطع بار برنامه ریزی شده صنایع، استفاده از مولدهای اضطراری (خودتامین)، جابجایی تعطیلات هفتگی از جمعه به یکی دیگر از روزهای هفته، تعیین ساعت کار صنایع و... به سان سنوات گذشته می‌بایست ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه شرکت‌های برق منطقه‌ای از محل برنامه‌های پاسخگویی بار، 2600 مگاوات است که هدف گذاری شده و سعی می‌کنیم با تعامل مشترکین بخش‌های مختلف برق به آن دست یابیم. مهندس سلیمانی، مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز در این گردهمایی گفت: طی سالجاری همکاری صاحبان صنایع در کل دوره ساعات پیک باید به 55 مگاوات بطور متوسط برسد؛ اولویت وزارت نیرو برای همکاری مشترکین، برنامه ذخیره عملیاتی است که در این طرح، برنامه روزانه از سوی صنعت برق برای صاحبان صنایع تعیین می‌شود و تولید کارخانه منطبق با نیاز صنعت برق است.

مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت برق منطقه‌ای گیلان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خزر، فولاد گیلان، آریا پویا، سیمان خزر لوشان و سیمان سبز گیلان از مشترکین برق منطقه‌ای گیلان هستند که طی سال گذشته در راستای مدیریت مصرف در ساعات پیک، با این شرکت همکاری داشته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار