اما دراین بین نکته برجسته ای که بایستی بیشتر مدنظر مسئولین استان مدنظر قرار گیرد موضوع چرایی بروز این اتفاق در بین دستگاههای اجرایی استان است .بدین معنا که چرا یک مدیرکل بایستی به گونه ای رفتار کند که مراتب بازداشت وی فراهم شود ؟!لذا از بازداشت مدیران کل دستگاههای اجرایی استان با توجه به جایگاه حقوقی  همچنین شان ومنزلت مدیران کل چند نکته استنباط می شود که بایستی مورد اهتمام قرار گیرند .
کد خبر: ۷۳۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵ 28 April 2019

تابناک ایلام::چند روز پیش بازداشت چند مدیر دستگاه اجرایی استان ایلام  به سرخط خبرها وتحلیل رسانه ها وکانالهای خبری استان تبدیل شد ،عمده رسانه ها و کانالهای تلگرامی و حتی افکار عمومی استان با حمایت از این اقدام دادستان استان ،آن را اقدامی در راستای احقاق حقوق عامه قلمداد می کنند .

دراین بین تعداد معدودی از رسانه ها ضمن حمایت از اقدامات دادستان ایلام در راستای پرداختن به موضوعاتی که به معیشت مردم مرتبط است ، بازداشت تعدادی از مدیران کل دستگاههای اجرایی استان را بدلیل آنچه که کنترل قیمت مرغ عنوان شده ،در کنترل گرانی بعنوان یک فرآیند اقتصادی بی نتیجه می دانند.

اما دراین بین نکته برجسته ای که بایستی بیشتر مدنظر مسئولین استان مدنظر قرار گیرد، موضوع چرایی بروز این اتفاق در بین دستگاههای اجرایی استان است .بدین معنا که چرا یک مدیرکل بایستی به گونه ای رفتار کند که مراتب بازداشت وی فراهم شود ؟!لذا از بازداشت مدیران کل دستگاههای اجرایی استان با توجه به جایگاه حقوقی  همچنین شان ومنزلت مدیران کل چند نکته استنباط می شود که بایستی مورد اهتمام قرار گیرند .

اول - همه براین موضوع اتفاق نظر دارند که دادستان از منظر حقوقی بعنوان مدعی العموم حق دارد که به هر موضوعی که نحوی از انحاء حقوق عامه را تضییع می کند ورود کند ،خواه این حقوق کم فروشی یک تولیدی باشد ،خواه ایجاد سروصدای یک صنف مزاحم برای مردم ویا گرانفروشی یک صنف و یا اقدام برای احتکار کالاهای مورد نیاز مردم .بنابراین از منظر حقوقی نمی توان بر اقدام دادستان در راستای بازداشت مدیران خرده ای گرفت ،کما اینکه این اقدام حتی مورد حمایت عامه مردم قرار گرفته است.

دوم - نکته ای که بایستی مورد توجه دادستان محترم قرار گیرد این است ،اگر دلیل بازداشت یک مدیر گرانی باشد ،همانطور که در مطالب پیشین به آن اشاره داشتیم ،موضوع خاص گرانی مرغ نمی تواند به تنهایی از یک مولفه سرچشمه گرفته باشد ،اگر ریشه گرانی در همین استان است یا اینکه اقدام مدیران و یا کم کاری آنان باعث رواج گرانی در عرضه محصول شده است حق با ایشان است  ،اما این بازداشت ها به خود خود نمی تواند راهکار مقابله با گرانی قلمدادشود ،چراکه در ماههای اخیر قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی مردم چند برابر رشد داشته است .هزینه تولید بسیاری از محصولات بالا رفته ،تکانه های اقتصادجهانی و التهابات سیاسی و بین المللی به التهاب بازار دامن زده بنابراین عدم نظارت به تنهایی نمی تواند دلیل تمامی نابسامانی ها و گرانی های اخیر به حساب آید.

سوم- نکته مهم هدف نگارش این مطلب چرایی صدور دستور این بازداشتهاست .همانگونه که دادستان محترم عنوان داشته اند ،دلیل بازداشت مدیران فوق نابسامانی در عرضه مرغ در سطح استان است .نابسامانی که به شکل عدم توزیع مرغ کشتار روز در بازار استان ونایاب شدن آن ظهور وبروز یافته است ،این درحالیست که مرغداری ها ومراکز عرضه سنتی مرغ سرشار از این محصول پر مصرف است .بنابراین همانگونه که دادستان تشخیص داده اند ،ضعف مدیریت و عدم نظارت دستگاههای منجربه شکل گیری یک تبانی در بین صنف مرغداران ،کشتارگاه شده ونتیجه هم این شد که بعنوان یک دلیل مهم منجر به بازداشت مدیران استان شود .

 نکته پایانی اینکه  دادستان ایلام درجلسه تنظیم بازار گفت : آیا توانایی اداره چند مرغداری در داخل استان وجود ندارد، قانون گذار به صراحت در راستای اجرای قانون مبارزه با اخلال گران اقتصادی سکوت مدیران را مشارکت در جرم می داند؟!حدود هشت ماه است که پیگیر هستیم، در شان دادستانی نیست در موضوع مرغ ورود کند زمانی اقدام می کند که موجب اخلال شود.
در سویی نیز استاندار ایلام درهمین جلسه با اشاره به اقدام دادستان در بازداشت برخی متخلفین گفت :کسی که مسئولیت می پذیرد باید پای کار باشد و عمل نکردن به تعهد ظلم است، از مدیری که ضعیف باشد، حمایت نمی کنیم.
بررسی و تلفیق سخن دادستان محترم ایلام دائر بر اینکه آیا توانایی اداره چند مرغداری در داخل استان وجود ندارد ،با سخن استاندار محترم ایلام مبنی براینکه از مدیر ضعیف حمایت نمی کنم . بیان این موضوع بدین معناست که ضعف مدیران در مدیریت بازار مشهود است واین ضعف منجر به بروز نابسامانی های بازار و نهایتا بازداشت آنها شده است.

بنابراین ضرورت دارد  استاندار محترم به این نکته مهم اهتمام ورزند؛ مدیرانی که با عملکرد ضعیف خود ،عدم آگاهی به وظایف ویا به قول خودشان پای کار نبودن و عمل نکردن به تعهد هم به مردم ظلم کرده اند وهم به خودشان وهم به جایگاه مدیریتی اینگونه ظلم می کنند ،جایگاهشان راس دستگاههای اجرایی نیست !

براستی که مدیران دستگاههای اجرایی که به  گونه ای رفتار کرده اند که با فراهم کردن ادله ،ترتیب بازداشت خود را فراهم واینگونه شان یک مدیرکل را به حراج می گذارند شایسته حمایت نیستند !اما آقای استاندار صرف برزبان آوردن  جمله " حمایت نمی کنم " آن  هم در یک جلسه کفایت نمی کند .

جناب استاندار!اگر می خواهید بیش از این جایگاه مدیریت در کشور خدشه دار نشود ،از همین حالا به حمایت نکردن خویش جامه عمل بپوشان ،البته حمایت نکردنی که به معنای خاص حذف مدیران ضعیف و فاقد توانایی مدیریت در راس دستگاههای اجرایی استان است . البته  بهترین راه برای حمایت کردن از شان دستگاههای اجرایی ،حمایت نکردن از مدیران ضعیف است مدیرانی که باضعف خویش اینگونه جایگاه ها و منزلت ها را به باد می دهند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار