رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تامین منابع مالی و همکاری بین بخشی برای پوشش همگانی و کامل مراقبت های بهداشتی اولیه در استان ضروری است.
کد خبر: ۷۳۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹ 25 April 2019

به گزارش تابناک، کمال حیدری با بیان اینکه در زمان حاضر حدود 60 درصد از کل جمعیت پنج میلیون نفری اصفهان زیر پوشش مراقبت های بهداشت اولیه قرار دارند گفت: برای این افراد پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شده است. 
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال 93 باعث فراگیر شدن مراقبت ها و خدمات بهداشتی در کشور شد، اظهار داشت: برای توسعه آن باید بسیاری از عوامل از جمله منابع مالی و همکاری نهادها و سازمان های دیگر برقرار باشد. 
طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال 93 با هدف افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم و ارتقای کیفیت خدمات مراکز درمانی و بیمارستان ها به اجرا گذشته شد. 
حیدری با بیان اینکه پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی باید سهمی از مالیات ارزش بر افزوده برای ارائه خدمات رایگان بهداشتی تخصیص یابد، خاطرنشان کرد: ارائه همه خدمات و مراقبت های بهداشتی اولیه برای وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی هزینه بر است و بسیاری از آنها به بخش خصوصی واسپاری شد. 
رییس مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه اگر تامین مالی این خدمات کامل صورت گیرد، مراکز بهداشت دغدغه ای برای آن ندارند، اضافه کرد: اما اگر تامین مالی بطور کامل انجام نشود ناگزیر به تعدیل برخی نیروها خواهیم بود. 
حیدری با اشاره به اینکه در خارج از ساختار وزارت بهداشت نیز همکاری بین بخشی برای گسترش مراقبت ها و سطح سلامت، ضروری است، ادامه داد: 75 درصد سلامت در دست بخش های غیر از مجموعه وزارت بهداشت است. 
وی تاکید کرد: اگر همه دستگاه های اجرایی دست در دست هم دهند و برای تمام بخش های سلامت مانند غذای سالم، تحرک و کاهش آلودگی هوا همکاری کنند، کیفیت و سبک زندگی مردم نیز ارتقا می یابد. 
رییس مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک از چند سال اخیر تا کنون در کشور در حال اجراست، خاطرنشان کرد: تشکیل این پرونده و ارائه خدمات سلامت رایگان است و مردم زیر پوشش مراقبت های بهداشت و طرح های غربالگری بیماری های غیر واگیردار مانند پرفشاری خون، دیابت و انواع سرطان ها قرار می گیرند. 
حیدری با اشاره به اینکه تشکیل پرونده سلامت الکترونیک باعث شناسایی بسیاری از بیماری های غیر واگیردار شد، افزود: 30 درصد از مبتلایان به دیابت و 30 درصد مبتلایان به پرفشاری خون با تشکیل این پرونده در استان اصفهان شناسایی شدند. 
وی با بیان اینکه افراد دارای پرونده سلامت الکترونیک در اولویت دریافت مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار می گیرند، تصریح کرد: اصفهان از نظر ارائه خدمات و مراقبت های بهداشت اولیه در کشور در بین استان های برتر قرار دارد. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین درباره اینکه چرا هنوز بخش عظیمی از جمعیت کلانشهر اصفهان دارای پرونده سلامت الکترونیک نیستند، توضیح داد: هنوز فرهنگ مراجعه به مراکز بهداشتی و تشکیل این پرونده در شهرهای بزرگ چندان رواج نیافته است از طرفی در این مناطق به دلیل در دسترس بودن بیشتر پزشکان متخصص و بیمارستان ها، برخی افراد ترجیح می دهند که بطور مستقیم به پزشکان مراجعه کنند. 
حیدری ادامه داد: این در حالی است که ارائه خدمات و مراقبت های بهداشت اولیه بصورت استاندارد است و همه جوانب سلامت یعنی روحی، روانی و جسمی را در برمی گیرد و علاوه بر رایگان بودن، اطلاعات آن محرمانه می ماند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار