سالک یک بیماری پوستی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل زخم دیده می‌شود، گزش و زخم بیشتر در جاهایی دیده می‌شود که در دسترس پشه خاکی قرار دارد.
کد خبر: ۷۳۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 22 April 2019

به گزارش تایناک، شیوع بیماری سالک در ایران 20 تا 30 نفر در 100 هزار نفر است که این تعداد از میانگین دنیا بالاتر است، براساس گزارش‌های موجود سالانه حدود 20 هزار مورد جدید گزارش شده اما تخمین زده می‌شود آمار مبتلایان فعلی بیشتر از این تعداد باشد.

کارشناسان امر، تعداد سالانه مورد جدید سالک در دنیا را بین 700 هزار تا یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام کردند و بر پایه آمار ارائه شده هر ساله 20 تا 30 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

ایران یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است که شیوع بیماری سالک در آن بالاست و این بیماری براساس گزارش‌های موجود در 9 کشور دنیا از جمله کشورهای منطقه مانند عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.

سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود در این بیماری، موش‌‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خون‌خواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خون‌خواری مجدد در فرد سالم سبب انتقال بیماری می‌شود.

18 استان کشورمان سالک خیز و 9 استان دیگر به طور موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.

اصفهان یکی از استان‌های سالک‌خیز کشور است که حدود 8 شهرستان آن با این بیماری مواجه هستند. شهرستان‌های آلوده به سالک در استان اصفهان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین‌شهر و میمه، اصفهان (مناطق روستایی جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود 700 هزار نفر است.

200کانون سالک در استان اصفهان وجود دارد که 50 کانون آن در شرق اصفهان است

در این زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقاط سالک‌خیز استان، اظهار داشت:  200 کانون سالک در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد تنها 50 کانون در شرق اصفهان وجود دارد.

کمال حیدری افزود: سالک بیماری بومی ایران و استان اصفهان است، به طوریکه در سنوات گذشته منطقه برخوار به علت شدت وفور، به عنوان پایتخت سالک شناخته شده بود.

وی با بیان اینکه از حدود 11 سال پیش اقدام به رفع این معضل شده، گفت: بیماری سالک دارای 2 پیچیدگی به نام ناقل و مخزن است، مخزن آن موش و ناقل پشه‌ای است که انگل را از موش به انسان منتقل می‌کند.

وی تصریح کرد: بیش از یک سوم استان اصفهان،  مستعد سالک با 200 کانون سالک‌خیز است. در همین راستا مداخلاتی برای حذف و کاهش بیماری سالک در نظر گرفته شد، لانه‌کوبی، کم‌کردن فعالیت موش‌ها و دور کردن آنها از محیط زندگی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در کنار حذف مخزن سالک، حذف ناقل بیماری را داریم،  اگر هر فعالیتی یکی از این 2 موضوع را تشدید کند، میزان ابتلا به سالک افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به وجود زباله، پساب، آب‌های راکد، کودهای شیمیایی و حیوانی که می‌تواند در عامل افزایش پشه موثر باشند، اظهار داشت: هرچقدر میزان وفور پشه نزدیک محل زندگی انسان افزایش یابد به همان نسبت سالک در آن منطقه شیوع پیدا می‌کند.

حیدری افزود: در همین راستا مبارزه با ناقل و مخزن بیماری از یک طرف و بهسازی محیط و حفظ اصول بهداشت محیطی از طرف دیگر و توانمندشدن، آموزش‌های کافی و لازم و محافظت فردی جهت زندگی در این اقلیم، همگی با هم می‌تواند عامل موفقیت در این مبارزه  شود و موفق به کنترل بیماری سالک شویم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که هر قسمتی از این فرایند ناقص اجرا و یا مورد غفلت قرار گیرد، قطع به یقین مداخلات صورت گرفته تاثیر لازم را ندارد.

دستگاه‌های مرتبط با حوزه سلامت برای کنترل سالک جدی‌تر پا به میدان بگذارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 80 کانون بیشترین میزان ابتلا در آنجا گزارش شده، گفت: از بین این 80 کانون، 50 کانون در منطقه شرق اصفهان است که سال گذشته بعد از تلاش‌های 11 ساله تا حدی کنترل شده بود، به یک‌باره دچار وفور شد که علل مختلفی داشت، با وجود فعالیت‌هایی که حوزه بهداشت، فرمانداری، بخشداری و جهاد کشاورزی انجام داده بودند، متاسفانه رطوبت، خشکسالی و عوامل زیادی در شیوع سالک در آن نواحی تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: امسال با نگاه ویژه‌تر به علت دستور استاندار برای ریشه‌کنی عوامل سالک، باید دستگاه‌های دیگر سهم خودشان را بیشتر ایفا کنند، چون نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف است.

حیدری تصریح کرد: از ابتدای امسال لانه‌کوبی در دستور کار قرار گرفته که در 4 یا 5 مرحله انجام می‌گیرد و از آن طرف در سال گذشته دانشمندان ایرانی اقداماتی زیرنظر وزارت بهداشت مبنی بر مداخلات این کار انجام دادند.

وی با اشاره به طرح واکسیناسیون سالک، بیان کرد: واکسن در مرحله تست شدن قرار دارد که ببینند در صورت جواب دادن، از آن استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ذات بیماری سالک به گونه‌ای است که برای مبارزه با آن باید عملیات صحرایی برای کنترل و قطع ارتباط مخزن بیماری و ناقل آن صورت گیرد و موارد بسیاری مانند مسائل بهداشت فردی و جمعی، تجمیع نخاله‌ها و زباله‌ها، پساب‌ها و نزدیک بودن منازل مسکونی به تاغزارها  که در شیوع این بیمای تاثیرگذار است، حذف شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار