کشمکش بر سر آب را که سالها پیش هشدار آن توسط صاحبنظران با عنوان جنگ آب داده شده بود به علت بی توجهی به مسئله بحران آب  از سوی مسئولان مربوط و بی مدیریتی وزارت نیرو در طی این سالها باعث شده که شاهد درگیری های لفظی در حوزه آب بین استان ها باشیم که نه تنها این مسئله حل نشده است بلکه امروز به کشمکش در حوزه پساب در بین دستگاههای اصفهان رسیده است.
کد خبر: ۷۳۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 22 April 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، سالهای سال است که اصفهان درگیر خشکسالی است و آسیب های زیادی در پی خشکسالی بر مردم اصفهان و به ویژه بخش اعظمی از مردم شرق و غرب اصفهان وارد کرده است که پیشه و حرفه اصلی آنها کشاورزی است و امروز در حالی به آنها گفته می شود آب نیست کشاورزی نکنید که هیچ زمینه و بستری برای اشتغال آن و حمایت از خانوارهای کشاورزان ندارند و همین مسئله سبب شده است که کشاورزان به جد از آب و پسابی که حق دارند، نگذرند و برای نگهداشتن آن تلاش کنند.

آنچه به وضوح روشن است در این سالها شاهد اجرای پروژه های غیر قانونی بسیاری در حوزه برداشت آب بودیم که بارها مسئولان اذعان کردند که اگر تنها جلوی برداشت های بی رویه آب گرفته شود قطعا اصفهان با مشکل آب مواجه نخواهد شد اما نه تنها این امر همت و مدیریت و تدبیر را از سوی مسئولان اصفهان برای حفاظت از آب در اصفهان در پی نداشت بلکه چه بسا کشاورزان بیش از مسئولان دل سوزاندند و امروز که این بی همتی را نیز در حوزه پساب که به اندازه آب برای کشاورزان حیات بخش است، شاهدند به صیانت از آن برخاستند.

این در حالی است که تمام پروژه های که برای انتقال آب به اصفهان تعریف شده بود عملا در این سالها متوقف شد یا به بهانه های مختلف مالی و غیره به کندی پیش رفت و تمام این مسائل ها باعث شده که کشاورزان خود به جای مسئولان فکر به جای مسئولان وارد عمل و تا پای جان دست به اقدام برای پاسداشت زندگی خود گام بردارند.

خشکسالی اصفهان از خشکسالی فکری مسئولان است

مسئولان که در این سالها تنها سخنشان این بود که دست به دعا بردارید و دعای باران سر دهید امسال با آغاز بهاردر حالی شاهد بارش های خوبی بودیم که اینبار هم عملکرد ضعیف مسئولان در جمع آوری باران و هدایت آن برای ذخایر آب های زیرزمینی از یک سو و از سوی دیگر نرسیدن ذخیره سد زاینده رود به حد نصاب به خاطر برداشت های بی رویه نشان داد که حتی بارش ها هم اصفهان را از خشکسالی فکری مدیران نجات نخواهد داد.

مدیر طرح ساماندهی،  حفاظت و بهره برداری رودخانه زاینده رود در گفتگو با خبرنگار تابناک با صراحت اعلام کرد: زمان قانون شکنی و دست درازی به رودخانه و حقابه های کشاورزان تمام شده و کشاورزان با آگاهی کامل و تمسک به قانون و انسجام و اقتدار کامل با همه قانون شکنان چه در استان اصفهان و یا دیگر استان ها که به حقابه ها و رودخانه آنها تعرض کنند ، مقابله و برخورد کرده و دستشان را از  تعرض کوتاه خواهند کرد.

گله مندی کشاورزان از مسئولان

اسفندیار امینی بیان داشت: زمان سوء استفاده از نجابت و مدارای کشاورزان و سکوت و مماشات مسئولین مرتبط به پایان رسیده و کشاورزان دیگر این رویه ظالمانه را تحمل نخواهند کرد کما اینکه مدتی است شروع کرده اند و همگان شاهد این اقدام مبارک و مفید کشاورزان هستیم.

وی بیان داشت: کشاورزان گله مندند از مسئولینی که باید اجرای قانون میکردند و حقوق همه آحاد جامعه را در قالب قانون محافظت میکردند ولی در مورد حقابه ها و حقوق قانونی کشاورزان درست عمل نکردند و آنها را به وضعیت فعلی گرفتار کرده و متعرضان به رودخانه و حقابه های را اینقدر راحت گذاشته تا آنجا که خود را صاحب خانه دانستند.

امینی اضافه کرد: امیدواریم که همگان به قانون تمکین کنیم و از عامل بروز هیچ اتفاق ناگواری نشویم.

وضعیت پساب در اصفهان

به طور تقریبی سالانه در سطح استان اصفهان ۱۵۰ میلی متر مکعب پساب فاضلاب داریم و این در حالی است که این حجم از پساب در شهرهایی است که مجهز به شبکه فاضلاب هستند.

یعنی از ۹۳ شهر استان اصفهان، ۳۰ درصد از شهرهای این استان فاقد شبکه فاضلاب هستند و پساب‌ها از طریق چاه‌های جذبی دفن می شود و این یعنی ۳۰ درصد از حجم پساب و این طلای خاکستری جمع آوری نمی شود به انضمام روستاهای سطح استان اصفهان که فاقد شبکه فاضلاب است.

زمانی می توان پساب فاضلاب را طلای خاکستری نام برد که پساب به طور کامل و استاندارد تصفیه شود و با توجه به اینکه هم اکنون پساب فاضلاب به طلای خاکستری مبدل نمی شود بنابراین نمی توان آن را یک کالای باارزش نام برد اما این در حالی که پساب فاضلاب در همین حالت که ناخالصی های زیادی دارد عامل بسیاری از بیماریهای هم برای محیط هم برای محصولات کشاورزی است و نباید برای آبیاری خوراک انسان استفاده شود اما به راحتی کشاورزان اقدام به این کار میکنند و مسئولان نیز تائید می کنند.

ع.ق

برچسب ها: اصفهان ، آب ، خشکسالی ، پساب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار