سرانجام پس از سالها سبک و سنگین کردن، دولت ایالات متحده امریکا گزینه ای موجود بر روی میز را استفاده کرد. ترامپ تصمیم گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروریستی خارجی امریکا اضافه کند. پرداختن دقیق به تبعات سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و ... این اقدام بی سابقه بر عهده متخصصین این حوزه ها است و بی شک با انبوهی از اظهار نظرات کارشناسان مواجه خواهیم شد. با اینحال در حاشیه معرکه، تامل بر بستر اعلام این تصمیم جنجالی، گریز ناپذیر است.

دونالد ترامپ با شعار «نخست امریکا» به امور داخلی کشور اولویت می دهد. به عقیده بسیاری، حتی سیاست خارجی امریکا تحت تاثیر تصمیمات دولت ترامپ درباره مسائل داخلی قرار گرفته است. بنابراین باید دید این اعلام جنجالی چه جایگاهی در منظومه سیاستهای دونالد ترامپ دارد. از نگاه دولت ایالات متحده امریکا، مجوز سفر به آمریکا یک امتیاز ارزشمند و گران است. با اینحال صدور دستور اجرایی محدودیت سفر به امریکا، طی هفته های ابتدایی حضور ترامپ در کاخ سفید، یک جنجال بزرگ را رقم زد. بیست و هفتم ژانویه ۲۰۱۷ روزی بود که رئیس جمهور جدید دستور «محافظت از ملت در قبال ورود تروریست های خارجی» را امضا کرد.*

در بخش اول این دستور، هدف مشخص شده است:
«ایالات متحده آمریکا برای اعطای روادید باید بسیار هوشیار باشد تا مبادا افرادی که قصد آسیب زدن به آمریکا را دارند و یا با تروریست‌ها در تماس هستند، وارد کشور شوند.»
در بخش های دیگر به "وزیر امنیت داخلی" و وزیر خارجه ماموریت داده شد که کانال معتبر ارتباط میان امریکا با کشور مبدا را ایجاد کنند تا بدینوسیله امکان تطبیق مشخصات متقاضیان روادید فراهم شود. همچنین وظایف دیگری از جمله غربالگری و پیشنهاد وضع مقررات جدید و فوری، بر عهده این وزرا قرار گرفت. به این منظور درباره ایران شروط دوازده گانه ای مطرح کردند اما علی رغم توپ و تشر، ایران تسلیم نشد و به برقراری روابط خفت بار با امریکا تن نداد. بنابراین در مراحل اجرایی این دستور، اتباع ایران در شمول ممنوعیت سفر به امریکا باقی ماندند. اکنون مایوس از برقراری مجدد رابطه، در آستانه سالگرد قطع روابط سیاسی ایران و امریکا (۲۰ فروردین ۱۳۵۹)، سپاه پاسداران به فهرست تروریستی اضافه شد. دولت ایران طی دستور اجرایی رونالد ریگان در سال ۱۳۶۳، دولت حامی تروریست نامیده شد و زین پس هر کدام از اتباع ایرانی که ارتباطی با سپاه پاسداران دارند، حتی در معرض تعقیب مراجع قضایی داخل امریکا به اتهام ارتباط با یک سازمان تروریستی قرار خواهند گرفت.

دونالد ترامپ طی بیانیه رسمی که تروریستی نامیدن سپاه را اعلام کرد، همچون دستور اجرایی محدودیت سفر، این تصمیم را به بخشی از مقررات «قانون مهاجرت و تابعیت» ارجاع داد. در روزهای منتهی به اعلام این تصمیم، خبرهایی درباره مخالفت های درون دولتی در رسانه ها منتشر شد اما درباره موضع وزیر امنیت داخلی امریکا خبری نبود. با این حال ساعاتی پیش از اعلام رسمی تصمیم، ناگهان وزیر امنیت داخلی امریکا به طور غیر منتظره ای از کابینه کناره گیری کرد! به استناد متن دستور اجرایی محدودیت سفر، ارزیابی جدید امریکا درباره سپاه باید به تایید وزیر امنیت داخلی آنها می رسید.

مفرح اینکه در روز اعلام این تصمیم ترامپ، برایان هوک که عنوان "مامور ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا" را دارد، یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت. برایان هوک از توصیف آینده ای رویایی که در آن ایرانیان بتوانند روادید امریکا را اخذ کنند، نوشته بود: ... در ایامی که جدل بر تصمیمات ترامپ درباره دیوارکشی مرز مکزیک به شدت جریان دارد، تصمیم به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بخشی از برنامه غربالگری مهاجرین خطرناک محسوب می شود. پیام مهاجرتی این تصمیم شاید خطاب به دولت هایی باشد که تاکنون عزم ترامپ به گرفتن اطلاعات گسترده برای تشخیص صلاحیت متقاضیان روادید را جدی نگرفته اند!

(امریکا تمایل دارد که از ایران یک درس عبرت برای دیگران بسازد. عدم توجه دیگر دولتها به منویات قلدرانه ترامپ می تواند برای آنها هم هزینه ساز باشد. «قانون جاستا» ابزار های خطرناکی به دست دولت امریکا داده است. در صورت محکوم شدن تبعه یک کشور به اقدام تروریستی علیه امریکایی ها، حتی اموال و دارایی دولت ها هم از گزند غرامت گیری امریکا در امان نخواهند ماند.)