رونق دادن صنعت گردشگری در اصفهان که بیش از یک دهه است مسئولان بدنبال احیای آن هستند اما هیچگاه حتی موفق به فراهم کردن زیرساخت های آن نشدند در حالی امسال رونق یافت و شاهد ورود بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان بودیم که تنها بازگشایی زاینده رود علت اصلی آن شد.
کد خبر: ۷۳۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 20 April 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، اصفهان که بیشترین مسافران داخلی آن عنوان شب خواب داشتند و تنها یک شب را در استان اصفهان می گذراندند و پس از آن به سفر خود ادامه می دادند تا سال های پیش به علت اینکه آمار گردشگران را در تعطیلات تابستانی و نوروز بالا اعلام کنند این آمار هم  به عنوان گردشگر محسوب می شد در صورتی که گردشگری صنعت محسوب می شود که درآمد زا باشد و گردشگری برای یک کشور یا شهر سبب گردش چرخ اقتصادی خواهد شد که پول خرج کند.

در سطح دنیا تمام کشورها بدنبال ایجاد جاذبه های گردشگری هستند که گردشگران را مجاب کنند  به ازای استفاده از آن جاذبه باید پول هزینه کند و در این سالها آمدن گردشگران خارجی به اصفهان که روزی برای تک تک صنایع دستی اصفهان هزینه می کردند و جزو افتخارات برای کشور خود می بردند از فرش دستباف در اصفهان بگیر تا فیروزه کوبی و میناکاری و غیره  در سالهای اخیر به حدی رسید که حتی گردشگران خارجی هم هزینه نمی کردند و به گردشگران کوله پشتی مبدل شده بودند.

کارشناسان و صاحب نظران حوزه گردشگری می گویند گردشگری در گردش اقتصادی اصفهان نقش دارد که بین 4 تا 5 روز سکونت داشته باشد و برای صرف غذا به رستوران ها یا محل های طبخ غذا بروند نه اینکه در چادر بخوابد و خودش غذایش را طبخ کند.

امروزه که غالب گردشگران خارجی به اصفهان لقب گردشگران کوله پشتی را گرفته اند ، گردشگرانی که تنها هزینه رفت و برگشت را به ایران می دهد و خود چندین شهر را می گردد و با کمترین هزینه به تماشای ایران می پردازد.

مسئولان اصفهان که در ایجاد جاذبه های گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار ضعیف عمل کرده است و به واقع اقدام پر رنگی در دهه های گذشته برای اصفهان نکرده است و هر آنچه از زیبایی تاریخی و معماری و تفریحی در سطح استان اصفهان است از نیاکان و گذشتگان بوده  و همین مسئله سبب شده است که جاذبه های گردشگری اصفهان در این سالها بیشتر به یک بافت با  ارزش مبدل شود وهیچ جاذبه گردشگری برای جایگزین آن وجود نداشته باشد.

همین مسئله سبب شده است که به مرور از تعداد گردشگران به اصفهان کاسته و با گردشگرانی مواجه شویم که تنها یکبار سفر به اصفهان را ترجیح دهند.

امسال با بازگشایی زاینده رود و ورود عظیم گردشگران به اصفهان و حتی افزایش تعداد گردشگران خارجی به وضوح اثبات کرد که تا چه میزان بازگشایی زاینده رود و زنده شدن شاهرگ حیات اصفهان در رونق اقتصادی شهر اصفهان و رشد صنعت گردشگری در استان اصفهان نقش دارد و این امر غیر قابل انکار است و در این سالها خشکی زاینده رود چقدر بر رکود اقتصادی اصفهان و ضربه بزرگی بر صنعت گردشگری وارد کرده است.

هر چند کوتاهی مسئولان اصفهان به ویژه شهرداری و دیگر دستگاه ها در عدم فراهم کردن جاذبه های گردشگری اصفهان نیز ملموس است.

همان قدر که بر همگان آشکار شد که با رونق صنعت گردشگری و ورود حجم بسیاری از گردشگران به شهر و روستاهای اصفهان به خوبی می توانیم این رکود سنگینی که سالهای سال بر تمامی اصناف حاکم بود از هتل ها، رستوران ها، پوشاک فروشی، کیف و کفش و اصناف فنی و صنایع دستی و غیره و تقریبا تمامی حرفه ها تنها و تنها با رونق صنعت گردشگری رونق یابد.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار