تا چندی پیش که مصرف بالای دخانیات در میان مردها به یک معضل اجتماعی مبدل شده بود و علی رغم اینکه  تمامی دستگاه ها برای رفع این معضل سخنوری کردند اما نه تنها این تذکرات شفاهی و گاها کتبی سبب کاهش آمار نشد بلکه امروز آمار بالای مصرف دخانیات و اعتیاد در زنان به مرز هشدار و نگرانی رسیده است.
کد خبر: ۷۳۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 17 April 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، اختصاص محل های خاص برای مصرف سیگار و قلیان در  سطح شهر اصفهان که پنهانی و زیر پله ای هم نیست بلکه به راحتی با وارد شدن به کافی شاپ های مختلف میتوانیم شاهد تجمع بسیاری از دختران و پسران باشیم که با افتخار سیگار می کشند وبی تفاوت نظاره گر عکس العمل مردم هستند.
دیگر نیاز به جستجوی قهوه خانه مختص بانوان نیست که با ترس و لرز و به دور از چشم ماموران یا وارد چای خانه های پر دود شد و یا قلیان را با عجله از قهوه خانه چی گرفت و در ماشین دود کرد بلکه میتوان با رفتن به کافی شاپ ها که هم کلاس آن بالاتر است هم احساس راحتی بیشتری میتوان کرد جمع های خودمانی سیگار و قلیان را به پا کرد.
از کافی شاپ ها و قهوه خانه ها که بگذریم در سطح پارک‌ها و فضای سبزها و دیگر اماکن عمومی شاهد سیگار کشیدن بسیاری از نوجوانان و جوانان دختر و پسر سیگاری هستیم.
شیوع بالای مصرف سیگار در زنان و کاهش سن مصرف سیگار و قلیان به مرز ۱۳ سال  به تایید متولیان حوزه بهداشت و درمان  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسید و از این بحران اجتماعی ابراز نگرانی کردند .

۳۳ هزار نفر از مردم اصفهان تحت طرح پژوهشی راه حل های مقابله با سیگار قرار می گیرند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام‌اینکه کاهش ۳۰ درصدی مصرف سیگار در برنامه ششم‌توسعه کشور گنجانده شده است،اظهار داشت: برای پیدا کردن راه حلهای منطقی برای مقابله با مصرف سیگار یک‌طرح تحقیقاتی را با همکاری برنامه و بودجه استانداری اصفهان و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بودجه بالغ بر یک‌میلیارد تومان روی ۳۳ هزار نفر از جمعیت مردم اصفهان آغاز کردیم.
کمال حیدری همچنین برای کاهش مصرف قلیان‌ در استان اصفهان از ایجاد یک‌هم‌اندیشی و تعامل با تمامی دستگاه های متولی خبر داد و افزود: اینکه به راحتی شاهد کشیدن قلیان در کناره زاینده رود توسط بسیاری از نوجوانان و جوانان هستیم ناراحت کننده است.
معاون غذا و داروی اصفهان که استفاده از آدامس ترک‌سیگار را به سیگاری ها توصیه کرد، افزود: امروز با حجم زیادی از افراد سیگاری مواجهیم که در پی یک پروژه تحقیقاتی که ده سال پیش در قالب یک پایان نامه دانشجویی صورت گرفت اقدام به تولید آدامس های ترک سیگار شد که امروز در سطح داروخانه ها موجود است.

توصیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سیگار نکشیدن 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از فاجعه افزایش مصرف سیگار در کشورهای غربی و اروپایی توسط جوانان و نوجوانان خبر داد و افزود: متاسفانه امروز در سطح کشور نیز این مسله را شاهد هستیم و باید تا دیر نشده چاره ای جدی را در این ارتباط بیاندیشیم.
بهروز کلیدری که مصرف بالای دخانیات را در بروز بیماری های غیر واگیر دار کلیدی و موثر خواند، افزود: متاسفانه یکی از علت های اصلی شیوع پرفشاری خون و بیماری های قلبی مصرف بالای سیگار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سیگار نکشیدن را یکی از سه توصیه مهم خود به مردم در آغاز هفته سلامت خواند و گفت: از مردم می خواهیم که پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند و فشار خون خود را قبل از ابتلا به این بیماری به طور مرتب چک کنند.
اصفهان که طی سال های گذشته با همت مرکز بهداشت استان اصفهان به خوبی توانست قهوه خانه ها غیر مجاز را حذف و میزان مصرف قلیان را به شدت کاهش دهد اما به خاطر فشار و زور برخی از نمایندگان مجلس و عدم همکاری دیگر دستگاه ها بار دیگر شاهد رشد قارچ گونه قهوه خانه ها در اصفهان شدیم که مهمترین دلیل اعتراض نمایندگان و حمایت از قهوه خانه ها افزایش رشد بیکاری بوده است و این در حالی که بیکاری کارگران از  کارخانه جات چرا به اندازه بیکاری قهوه چی ها مهم نیست.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار