امروز بیماری های غیر واگیر مثل دیابت و چاقی شیوع بالایی در ایران دارد و به گفته متخصصان بیش از ۱۰ درصد ایرانیان دیابت وبیش از ۵۰ درصد از چاقی رنج میبرند و همواره در توصیه‌های بهداشتی به تغییر سبک‌زندگی و کم تحرکی و حذف فست فودها اشاره شده که صد البته پر اهمیت است اما یکی از عوامل اصلی در بروز دیابت مصرف مداوم نان های سفیدو سبوس گیری شده است که از نگاه مردم مخفی نگه داشتند.
کد خبر: ۷۳۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 16 April 2019

به گزارش خبرنگار تابناک،نان یکی از غذاهای اصلی خانوار است و در گذشته نان را یکی غذای کامل می دانستند که با مصرف آن تمام نیازها و مواد مغذی بدن تامین میشود.
اما امروزه با سبوس گیری گندم و عدم تخمیرکامل نان و در مواقعی اضافه کردن جوش شیرین به جای مخمر  شاهد بروز بیماریهای گوارشی و چاقی و دیابت و بخشی از انواع سرطان ها در مصرف کنندگان هستیم زیرا که مصرف غذاهای فراوری شده شده  سبب  افزایش سریع قند  خون یا گلوکز بعد از  غذا میشودکه به علت عدم آگاهی مردم از این موضوع به راحتی شاهد مطالبه و استقبال غالب مردم برای خرید نان های سفید هستیم و  که تبعات خوبی ندارد.
اضافه کردن جوش شیرین مانع نابودی اسید فیتیک و آزادی املاح گندم میشود و از این روی مصرف مداوم نان های سفید سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن و بروز بیماری در فرد میگردد..
سبوس گیری ارد هرچند  رنگ نان را  سفید می سازد ولی  عطر و طعم و بو و  مزه  وارزش غذایی وخواص درمانی نان را میگیرد. و سبب  سفتی ولاستیکی شدن نان میشود و این نوع نان نه تنها دیگر غذای کامل نیست و مصرف آن توصیه نمی شود بلکه حذف آن از سبد خانوارها کمک بزرگی به سلامتی خانوارها می کند اما چرا تاکنون وزارت بهداشت که همواره بر امر پیشگیری بهتر از درمان است با این روش تولید نان برخورد نکرده جای بسی سوال دارد.
امروز حدود ۸۰ درصد نان هایی که تولید میشود نان سفید هست که انواع نان های  سنتی وصنعتی وفانتزی  را شامل میشود و تنها ۲۰ درصد نان های موجود در بازار سبوس داراست هرچند برخی افراد سود جو اصالت این نان رانیز دستخوش تغییر قرار داده ونان سبوس دار را به سبوس مال که به منظور فریب مردم نان رابا آرد سفید می پزند و موقع طبخ این نان روی آن سبوس میریزند، تبدیل کرده ودیگر از ارد ۷درصد استفاده نمی کنند.

وقتی نانواها به سمت تولید نان های سفید  و بدون ارزش غذایی  میروند

امروز  بخاطر تفاوت زیاد قیمت  آرد ازاد با دولتی  و خروج مقدار زیادی  آرد  از مرزهای کشور   و از سوی دیگر شاهد واردات آرد با قیمت های گزاف از تهران به سطح استان هستیم و افزایش هزینه های جاری وپرسنلی نانوایان  ودرامد ناکافی  سبب اخراج کارگران و بیکاری بسیاری از انها شده است و نانوا برای حفظ شغل خود به شاطر ماشین  یا دستگاههای سه کاره روی اورده که هریک باعث اخراج سه کارگر میشوند  و بیکاری وبزهکاری را به دنبال دارند و کیفیت نارا نیز تخریب میسازند .
ولی چون این نان ها تشابه زیادی بانانهای تیری دارند دراستانهای خوزستان .بوشهر و کهکیلویه وبویر احمد با استقبال زیادی مواجه شده هرچنه فقط سیری شکمی می اورند نه سیری سلولی. ولی دراصفهان بامخالفت مردم مواجه شده است.

قابل توجه است که در سطح کشور بالغ بر ۱۵۰ نوع نان تولید میشود که ۱۰۰ نوع آن تنها در سطح استان اصفهان پخت میشود و از این جهت از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

طرح بهینه سازی نان های سنتی باید در کشور عملیاتی شود 

مسئول آموزش اتحادیه نانوایان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار تابناک با اعلام اینکه عموما نانوایی های موجود در کشور از آرد سفید برای پخت نان استفاده می‌کنند، اعلام داشت: برای اولین بار در استان اصفهان طرح بهینه‌سازی نان های سنتی استارت خورد و در کشور الگو قرار گرفت.
محمد رضا خواجه از وجود 4هزار نانوایی در استان اصفهان خبر داد و بیان داشت: طرح بهینه سازی نان‌های سنتی دارای 15 مزیت است که از آن جمله میتوان به حذف جوش شیرین، حذف آرد سفید، ضایعات نان،  حذف شعله مستقیم و حذف نان  نازک  اشاره کرد.
وی  غنی سازی  نان با افزایش زمان استراحت خمیر وزیاد شدن زمان پخت نان در تنور را از دیگر مزایای طرح خواند و اظهار داشت:  غنی سازی نان با  مصرف آرد سبوس دار ۷ درصد یا آرد کامل و  مصرف مخمر، کنجد وافزودنیهای گیاهی از مزیت‌های دیگر است.
وی از پوک‌سازی نان  با حذف وردنه و پهن کردن چانه با دست در این طرح اشاره کرد و گفت: احیاء نان ملی با تلفیق  دستاوردهای  علمی  وآمیزه‌های سنتی،‌ رفع معایب ماشین‌های دوار و استفاده بهینه از آنها و کار آفرینی  واشتغالزائی در نانوائیهای سنتی و ایمن سازی مردم از ابتلا به‌ دیابت،  چاقی، چربی خون و فشار خون با تولید نان کامل از دیگر مزیت‌های طرح است.

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار