دولت باید برای احقاق حق استان اصفهان "آب" را مدیریت کند
دبیر اجرایی صنف کشاورزان شهرستان مبارکه با اشاره به اینکه براساس قانون رودخانه زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به کشاورزان اصفهان و محیط زیست است، گفت: دولت باید برای احقاق حق استان اصفهان "آب" را مدیریت کند زیرا دبی آبی که از کوهرنگ جاری می‌شود باید در سد زاینده‌رود تحویل گرفته شود.
کد خبر: ۷۳۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ 13 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، علیرضا صدیقی با اشاره به اینکه طی شش ماه نخست سال زراعی جاری بر اساس اعلام هواشناسی استان چهار محال و بختیاری، تا به امروز در کوهرنگ ۲۰۳۸ میلیمتر بارندگی شده است، اظهار کرد: با وجود این میزان بارش اکنون ذخیره سد حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب اعلام شده است، در حالی که باید حداقل حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آورد بارش‌ها در سد زاینده‌رود باشد.

وی افزود: فاصله کوهرنگ به سد زاینده‌رود حدود ۱۰۰ کیلومتر است و در این مسیر ورودی طرح‌های تحت عنوان آبخیزداری اجرا شده که در حقیقت توسعه باغات است و مانع از رسیدن روان آب‌ها به سد زاینده‌رود می‌شود.

صدیقی ادامه داد: طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش بارش‌ها مناطق بالادست نیز دچار خشکی و روان آب‌ها در این مناطق جذب شده و بر این اساس به سد زاینده رود سهم آب کمی رسیده است.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان شهرستان مبارکه با بیان اینکه براساس اسناد قانونی سال ۱۳۳۲ و همچنین طبق مصوبات شورای عالی آب، زایش طبیعی رودخانه زاینده‌رود و  تونل اول کوهرنگ متعلق به کشاورزان اصفهان و محیط زیست است، گفت: دولت باید برای احقاق حق استان اصفهان، "آب" را مدیریت و از دست اندازی به حقابه زاینده رود جلوگیری کند تا برخی با تجاوز به حقوق دیگران طرح های باغداری را به کمک ایجاد بندهای خاکی و سیل بند توسعه ندهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون ۷۵ درصد آبی که در سد زاینده‌رود تجمیع می شود ( تونل اول کوهرنگ) متعلق به کشاورزان است، افزود: حدود ده ها هزار باغ در مسیر شهر سامان تا سد چم آسمان توسعه یافته که ارتفاع بیشتر آنها از رودخانه بیش از ۴۰۰ متر است و آب را پمپاژ می کنند.

مدیریت نشدن آب، ظلم به اصفهان است

صدیقی با اعلام اینکه رودخانه "پلاسجان" یکی دیگر از سرشاخه‌های زاینده‌رود که در اصفهان است، در حوضه چهارمحال و بختیاری عبور می کند، ادامه داد: در حقیقت حتی از اصفهان نیز آب به استان بالادست، منتقل می‌شود؛ مدیریت نشدن آب و حقابه ها ظلم به کشاورزان و استان اصفهان است.

بند ذخیره آب در اصفهان وجود ندارد

 دبیر اجرایی صنف کشاورزان شهرستان مبارکه با بیان اینکه در استان اصفهان بند ذخیره ای آب وجود ندارد، به طغیان رودخانه شور در پی بارش‌ها در ششم فروردین ماه اشاره کرد و گفت: به دنبال بارش ۷۵ میلیمتری باران در دهاقان و حدود ۳۲ میلیمتری در مبارکه، رودخانه فصلی شور پس از ۱۵ سال خشکی، طغیان کرد و بسیاری از مادی ها زیر آب رفت. اکنون پس از گذشت سه هفته رودخانه از سوی کشاورزان در دست لایروبی است.

وی ادامه داد: اگر بندهای آبخیزداری رسوبگیر و کنترل سیلاب بر رودخانه فصلی شور در مبارکه اجرا نشده بود، سیلاب به  شهرستان مبارکه خسارات سنگینی وارد می‌کرد.

صدیقی خاطرنشان کرد: در پی طغیان این رودخانه فصلی حدود ۶۰ مترمکعب بر ثانیه سیلاب به رودخانه زاینده رود اصفهان رفت و تا حدودی به تالاب بین المللی گاوخونی نیز رسید و به حوضه آبریز زاینده‌رود تا حدودی کمک کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار