معاون وزیر علوم تاكید كرد:
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه در استقرار نگاه سیستمی در بحث مدیریت بحران تاكید كرد.
کد خبر: ۷۳۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ 13 April 2019
 دكتر غلامرضا غفاری در جلسه كارگروه ملی جامعه و دانشگاه كه با موضوع سیل در خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز تشكیل شد، اظهار كرد: نقطه‌نظرات ارزشمند و كارشناسی اعضای گروه در خصوص وضعیت فعلی در استان و شرایط حاكم بر استان نشان از اهتمام و ورود دانشگاهیان به مساله بحران سیل در خوزستان است كه جای تقدیر دارد. شبكه ملی جامعه و دانشگاه نیز از روز نخست تشكیل، این دغدغه را داشت كه دانشگاه‌ها هرچه بیشتر به مسایل اجتماعی ورود كنند و در زمینه مسئولیت اجتماعی كه بر عهده دارند، بهتر عمل كنند و اكنون این مساله در دانشگاه شهید چمران در حال تحقق است.

وی افزود: اكنون در زمانه عدم قطعیت قرار داریم و استادان علوم اجتماعی این نكته را مطرح می‌كنند كه با ورود تكنولوژی‌های جدید و تحولات در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تغییرات اقلیمی، همه كشورها با شرایط ریسكی مواجه هستند. به عنوان مثال در طوفان آمریكا نیز مصاحبه‌هایی با مردم درگیر در آن بحران شده بود و آن‌ها نیز مانند مردم درگیر در سیلاب در خوزستان و لرستان، مسایل مشابهی را مطرح می‌كردند و از رسیدگی نامناسب شكایت داشتند و این نشان می‌دهد مسایل و بحران‌ها در كشورهای مختلف شبیه به هم شده است و جوامع با شرایط ریسكی مواجه هستند.
 
غفاری تصریح كرد: استان خوزستان از میان 31 بحران موجود در دنیا، 21 بحران را ممكن است تجربه كند و با توجه به شرایط اقلیمی استان و وجود صنایع و كشاورزی و مسایل دیگری كه از مناطق خارج از استان به خوزستان سرریز می‌كنند، گاه شرایطی پیش می‌آید كه این مشكلات روی هم جمع می‌شوند و وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. طبیعی است كه در چنین شرایطی، سامان بخشیدن به موضوعات، كار آسانی نخواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار كرد: در شرایط بحرانی اگر جامعه درگیر در بحران این ذهنیت را داشته باشد كه هزینه‌های ناشی از حادثه زیاد نیست و دغدغه این موضوع را نداشته باشد، نگرانی كمتری خواهد داشت. خلاء‌های فرهنگی در مواجهه با بحران در كشور، ناشی از حافظه جمعی مردم است و وعده‌هایی كه گاهی در گذشته داده شده و عمل نشده و این مسایل انباشته می‌شود و نگرانی مردم را تقویت می‌كند.

وی ادامه داد: نكته دیگر تاثیر فضای مجازی در این شرایط است. در دهه اخیر، فضای مجازی به شدت در كشور وسعت پیدا كرده و همه مردم از آن استفاده می‌كنند. پیش از این، مخاطبان رسانه تنها شنونده بودند، این در حالی است كه اكنون مردم فاعل شده‌اند و خود خبرسازی می‌كنند، آن را تحلیل كرده و انتشار می‌دهند و در این شرایط علی‌رغم استعدادهای فضای مجازی، امكان سوء‌استفاده هم بیشتر می‌شود.
 
غفاری گفت: ضرورت استقرار نگاه سیستمی در عملكردهای مرتبط با بحران بسیار به چشم می‌آید. این نگاه خود به خود ایجاد نمی‌شود و در این زمینه، دانشگاه رسالت بزرگی بر عهده دارد. لازم است پیش از آنكه سیلی واقعیت‌ها نواخته شود، هوشیاری لازم را در عملكردها پیدا كنیم. اكنون و در شرایط فعلی فرصتی برای دانشگاه ایجاد شده كه بیاید و حرف‌هایش را بزند و وارد عمل شود و به استقرار این سیستم كمك كند. سال گذشته اگر از مردم خوزستان نظرسنجی می‌شد، می‌گفتند كه كمبود آب، مساله اصلی استان است و اكنون اگر این سوال پرسیده شود، با وفور آب مواجه خواهیم بود. این نشان می‌دهد كه باید عالمانه‌تر و واقع‌بینانه‌تر به مسایل ورود كنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در بحث بحران باید نگاه استانی به مسایل داشته باشیم و معضلات هر استان و شرایط اجتماعی آن را هم ببینیم. در مقاطع تحصیلی ارشد و دكتری باید در خصوص مطالعات ریسك، كارهای بیشتری در دانشگاه‌ها انجام شود.
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: مدیریت بحران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار