در پی تغییرات جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان
تابناک: مرضیه برومند گفت: علی رغم مخالفت‌هایی که با جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان وجود داشته است‌، با این جداسازی موافقم.
کد خبر: ۷۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 07 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این فیلمساز و عضو شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان،‌ اضافه کرد: با بررسی فیلم‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند، متوجه می‌شویم جشنواره فیلم کودک و نوجوان از نظر تولیدات و رویکرد فیلمسازان، بیشتر به سمت سینمای نوجوان متمایل است و به سختی می‌توان فیلم‌هایی برای گروه سنی کودک پیدا کرد. یعنی بیشتر تولیدات کودک، تحت الشعاع فیلم‌های نوجوانان یا به عبارتی بزرگسالان قرار می‌گیرد، از سوی دیگر حال و هوای جشنواره بیشتر مناسب کودکان است و نوجوانان جایی برای خود نمی‌یابند.

کارگردان «شهر موش‌ها» این تفکیک را در جهت تخصصی شدن سینمای کودک و نوجوان موثر دانست و افزود: وقتی نام جشنواره کودک و نوجوان باشد، این عنوان ناخواسته گروه سنی نوجوان را دلزده می‌کند چون آنها بیشتر خود را جزو جوانان و بزرگسالان می‌دانند و دوست ندارند در کنار کودکان قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مسائل گروه سنی کودک و نوجوان کاملا با یکدیگر متفاوت است،‌ افزود: این جدا سازی باعث می‌شود بتوانیم تخصصی‌تر به مسائل هر دو گروه توجه کنیم چرا که مسائل کودکان و نوجوانان هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد.

برومند با بیان اینکه تمام اعضای شورای سیاست‌گذاری با تفکیک جشنواره فیلم و کودک موافق هستند، ادامه داد: امسال فیلم خردسال نداریم و از آنجا که گرایش بیشتر فیلمسازان به سمت فیلم‌های نوجوانان است امیدواریم سال آینده تمرکز خوبی برای فیلم‌های خردسال و کودک داشته باشیم و در این فرصت آثار خوبی برای این گروه سنی ساخته شود.

این هنرمند در ادامه با ابراز تاسف از تاثیرپذیری رویدادهای فرهنگی از مسائل سیاسی متذکر شد: تا کی باید اختیار فرهنگ در دست مسائلی باشد که هیچ ربطی به این مقوله ندارند؟! جای تاسف است که مسائل سیاسی و مثلا عوض شدن شهردار یک شهر باید جشنواره هنری ما را تحت الشعاع قرار بدهد.

برومند با اشاره به مشکلاتی که در پی تغییر شهردار اصفهان برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان پیش آمد، توضیح داد: وقتی جشنواره‌ای به اسم یک استان خاص در دنیا معروف می‌شود‌، مایه تاسف است که تغییراتی در مسئولان شهری و سیاسی آن استان باعث مشکلاتی در برگزاری آن جشنواره هنری می‌شود چون ما با یک شخص حقیقی روبرو نیستیم بلکه با یک سیستم و نهاد طرف گفت وگو هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در دوره‌های گذشته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان وجود داشته، یادآور شد: متاسفانه هر سال در اصفهان مشکلاتی وجود دارد؛ مسائلی از قبیل اعمال سلیقه در برگزاری جشنواره تا بودجه و ...

عضو شورای راهبری و سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان ادامه داد: اگر اختیار دست من بود، معتقد بودم خوب است جشنواره هر سال در یک استان برگزار شود زیرا با این شیوه همه استان‌ها به فکر ایجاد زیرساخت می‌افتند. همچنین رقابتی به وجود می‌آید و شهرستان‌ها خود را ملزم می‌دانند سالن سینما تاسیس کنند و با این شیوه استان‌های بیشتری وارد گود می‌شوند.

برومند اضافه کرد: این شیوه شبیه برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر است که باعث می‌شود دست کم یکی دو سالن تئاتر فعال شود.

او در ادامه درباره اکران نشدن فیلم‌های کودک و نوجوان و نبود جریان روتینی در این سینما توضیح داد: متاسفانه بسیاری از فیلم‌های این گروه سنی ضعف بسیار دارند. سینمای کودک و نوجوان سینمای رها شده‌ای است و اغلب آثار گلخانه‌ای و سفارشی هستند، آن هم بدون نظارت هنری.

کارگردان «مربای شیرین» با ابراز تاسف از ضعف کیفی فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: به سختی می‌توان چند اثر قابل قبول در میان این فیلم‌ها پیدا کرد. متاسفانه اغلب شاهد فیلمنامه‌ها و تولیدات سطح پایین هستیم و حتی کارگردان‌های خوب هم آثار سردستی و باری به هر جهتی ساخته‌اند و بیشتر در پی آن بوده‌اند تا با تولید این فیلم‌ها پولی دربیاورند.

برومند اضافه کرد: عزم ما در شورای سیاست گذاری مراقبت و نظارت کیفی برتولیدات فیلم‌های کودک و نوجوان است اگر فیلمنامه‌ای خواستار حمایت بنیاد سینمایی فارابی است، حتما باید امتیازات و سطح قابل قبولی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر فیلمی خوب باشد، اکران می شود و فرقی هم میان فیلم کودک و بزرگسال نیست. اما متاسفانه فیلم‌هایی دیده‌ام که حتی به درد نمایش در مدارس هم نمی‌خورد و خیلی غم‌انگیز است که سطح این فیلم‌ها حتی از شبکه نمایش خانگی هم پایین‌تر است.

این کارگردان با اشاره به برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در این دوره از جشنواره ادامه داد: خیلی به این المپیاد امیدواریم و علاقه‌مندیم تا کارگاه‌های تخصصی با موضوعات مهم را برای نوجوانان برگزار کنیم و در این زمینه از تجربیات دیگر کشورها استفاده خواهیم کرد.

برومند با اشاره به تفاوت کودکان نسل جدید با نسل‌های گذشته تاکید کرد: امروزه حتی بچه‌های امروز هم ادعا دارند ما با جهان جدیدی روبرو هستیم، بچه‌هایی که امکان دسترسی به رسانه‌های مختلف را دارند و ساخت فیلم برای این بچه‌ها به مراتب دشوارتر است.

کاررگدان«آب پریا» با اشاره به برخی از انتقادات در پی تفکیک جشنواره کودک و نوجوان توضیح داد: تفکیک جشنواره باعث بالا رفتن هزینه‌های برگزاری نمی‌شود زیرا این جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود و تازه با این تفکیک شکل جمع و جورتر و تخصصی‌تری خواهد داشت و اینگونه نیست که مانند جشنواره فیلم فجر در دو بخش متفاوت و در یک سال برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به بعضی از دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه بهتر بود جشنواره یک سال برگزار نشود‌،گفت: برگزار نشدن جشنواره به اعتبار جهانی آن لطمه می‌زند زیرا این جشنواره را در دنیا به معنایی جشنواره‌ای سالانه شناخته‌اند.

مرضیه برومند در پایان تاکید کرد: ای کاش دوستان به جای ایراد گرفتن، کمک کنند جشنواره به شکل بهتر و با کیفیت‌تری برگزار شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار