مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: سالانه حدود 500 تن فرآورده خام دامی و طیور غیربهداشتی در این استان معدوم می شود.
کد خبر: ۷۳۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 09 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، شهرام موحدی ربا اشاره به اینکه این مقدار شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و آلایش دام و طیور از چرخه مصرف انسانی خارج می شود اظهارداشت: سال گذشته بیش از 108هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی و طیور در استان صورت گرفت و 2 هزار و 559 واحد تولیدی و توزیع کننده متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند. 
به گفته وی در این مدت میزان کشتار دام در این استان 35 هزار تن و کشتار طیور 50 میلیون قطعه گزارش شد. 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد : نیروهای دامپزشکی استان در بخش دولتی و خصوصی به منظور ارتقا بهداشت عمومی با نظارت های شبانه روزی از ورود انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف به بازار جلوگیری به عمل آوردند. 
وی بیان کرد: این نهاد در راستای پیشگیری از بیماری های واگیردار دامی و مشترک بین انسان و دام، حفظ سرمایه های ملی و کمک به اشتغال در صنعت دامپروری سالانه بطور متوسط 12 میلیون سرنوبت واکسیناسیون دام و تعداد بسیار زیادی آزمایش تشخیصی انجام می دهد. 
موحدی پیشگیری، مقابله و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام از وظایف اصلی این نهاد برشمرد و ادامه داد : از حدود یک هزار و 415 عامل عفونی بیماری زا که تاکنون در انسان شناخته شده بیش از 61 درصد بعنوان بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است. 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: این دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام بطور معمول جزو بیماری های بسیار خطرناک، کشنده و صعب العلاج هستند که شامل بیماری های هاری، سیاه زخم، تب مالت، سارس و جنون گاوی می شوند. 
وی تصریح کرد: کنترل این بیماری ها بعنوان خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی قرار دارد. 
موحدی از نادیده گرفته شدن سازمان دامپزشکی در طرح تحول سلامت انتقاد کرد و گفت: جایگاه دامپزشکی به عنوان یکی از زیربناهای سلامت جامعه در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است. 
وی افزود: بخشی از زیربنای بهداشت و سلامت غذا در جامعه برعهده دامپزشکی است که باید نگاه جامعی به این بخش بوجود آید. 
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: سازمان دامپزشکی نقش موثر و انکارناپذیری در پیشگیری از بیماری ها، تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه بر عهده دارد و توجه به این بخش در طرح تحول سلامت می تواند بسیاری از بیماری ها و هزینه های درمان را کاهش دهد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار