مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فضای مجازی اطلاعیه‌هایی مبنی بر فعال شدن گسل تبریز و غیره را برای تشویش اذهان عمومی منتشر می‌کند، ادامه داد: از مردم خواهشمندیم اطلاعات را از رسانه‌های معتبر و رسانه ملی دریافت کنند.
کد خبر: ۷۳۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸ 05 April 2019
 

محمدباقرهنربر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: بحران شرایطی است که در اثر حوادث، رویدادها و رخدادهای طبیعی و انسانی به جز موضوعات مربوط به امنیتی و اجتماعی به وجود آمده و منجر به ایجاد مشکلاتی برای کشور و مردم می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: سیل، زلزله، تصادفات جاده‌ای و آتش‌سوزی از جمله این بحران‌هاست. 

هنربر با بیان اینکه مدیریت بحران در چهار بخش تشکیل یافته است، تصریح کرد: مهم‌ترین بخش‌ها پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی است که انجام می‌دهد. 

وی در ادامه به مهم‌ترین بخش پیشگیری یعنی آمادگی برای بحران اشاره کرد و گفت:  اگر در بحث مدیریت بحران به پیشگیری توجه کنیم، قطعاً جلوی خسارت‌های جبران ناپذیر گرفته می‌شود. 

هنربر خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی شورای هماهنگی مدیریت بحران متشکل از استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی تشکیل می‌شود که البته این شوراها در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران در شرایط عادی به صورت ماهانه و منظم برگزار می‌شود ولی در شرایط بحرانی به صورت ویژه تشکیل می‌یابد، افزود: مهمترین وظیفه مدیریت بحران استان، نظارت عالیه و اقدامات و ارزیابی در مناطق چهارگانه مدیریت بحران است تا با این نظارت‌ها اقدامات به موقع و پیشگیرانه انجام گیرد.

هنربر با اشاره بر اینکه تمام تجهیزات و امکانات به همت تمام دستگاه‌های دولتی پای کار رفته تا بتوانیم تمهیدات لازم را برای مقابله با بحران اتخاذ کنیم، بیان کرد: رسیدگی به تخلفات و اهمال کاری برخی دستگاه‌ها و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در مواقع بحران از دیگر وظایف مدیریت بحران است. 

هنربر با بیان اینکه شورای هماهنگی دارای ۲۱ کارگروه تخصصی است، عنوان کرد: این کارگروه‌ها را هر یک از دستگاه‌های اجرایی بر عهده دارند که یکی از مهم‌ترین کارگروه‌ها، کارگروه تخصصی جوی به مسوولیت اداره‌کل هواشناسی استان است.

وی تصریح کرد: اطلاعیه و اخطار هواشناسی که در طول سال اعلام و ابلاغ می‌شود، بلافاصله به ما ابلاغ شده و تمام آمادگی لازم برای حوادث ایجاد می‌شود.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از دیگر کارگروه‌ها، کارگروه امداد، نجات و آموزش همگانی به مسوولیت جمعیت هلال احمر استان است.

وی ادامه داد: طرح خادم توسط جمعیت هلال احمر در سطح استان برگزار شد که به تبع این طرح آموزش چهره به چهره مقابله با حوادث ارائه داده شد. 

هنربر تصریح کرد: البته اجرای مانور سراسری زلزله در مدارس برای آگاهی بیشتر دانش‌آموزان و انتقال این دانش به خانواده‌ها، آموزش اورژانس‌یار در مدارس نیز از دیگر طرح‌هایی است که سال گذشته در مدارس اجرا شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: از دیگر کارگروه‌ها، کارگروه بهداشت و درمان و کارگروه تامین مواد سوختی است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی اطلاعیه‌هایی مبنی بر فعال شدن گسل تبریز و غیره را برای تشویش اذهان عمومی منتشر می‌کند، ادامه داد: از مردم خواهشمندیم  فقط اطلاعات را از رسانه‌های معتبر و رسانه ملی دریافت کنند. 

هنربر ابراز داشت: به همت رسانه ملی و اطلاع‌رسانی دقیق با کاهش ۲۳ درصدی حوادث چهارشنبه‌سوری روبه‌ رو بودیم. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: بانک اطلاعات مدیریت بحران به‌روزرسانی شده و تجهیزات و ماشین‌آلات بهسازی شده است. 

وی با اشاره بر اینکه ۴۵ درصد روستاهای استان به همت بنیاد مسکن  مقاوم‌سازی شده است که سرانه کشوری پنج درصد بالاتر است، افزود: احداث سالن‌های چندمنظوره و تجهیز پارک‌ها برای اسکان موقت، راه‌اندازی اورژانس هوایی، احداث پد بالگرد برای امداد هوایی، نصب شتاب‌نگاری برای رصد زلزله‌ها، حساسیت فرمانداران برای تشکیل جلسات مدیریت بحران از اقدامات مدیریت بحران استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به خاطرات تلخ زلزله ارسباران و سیل عجب‌شیر و آذرشهر که منجر به کشته شدن ۲۳۹  و ۴۵ نفر شد، گفت: شناسایی نقاط حادثه‌خیز تاکید شده است تا رفع خطر شود.  

وی به لزوم تبیین توسعه بیمه همگانی در بین مردم اشاره کرد و افزود: مردم خانه‌های خود را بیمه کنند تا از خسارت مالی مصون بمانند. 

هنربر اعلام کرد:  بعد از حملات قلبی و عروقی، دومین عامل کشتار، تصادفات جاده‌ای بوده که البته اولین عامل مرگ و میر در زیر ۴۰ سال تصادفات جاده‌ای است که سال گذشته ۲۶ درصد در استان افزایش یافته است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طبق آخرین آماری که در طرح نوروزی امسال اعلام شد میزان تصادفات  ۳۶ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اخیراً جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، سامانه‌هایی وارد استان شد، گفت: البته طبق روال هر سال طرح تعطیلات نوروز ابلاغ می‌شود که ما نیز آن را به همه فرمانداران و بخشداران ابلاغ می‌کنیم. 

هنربر خاطرنشان کرد: بازدید امام جمعه از پایگاه‌ها باعث قوت قلب شده است به طوریکه بازدید استاندار از مسیل‌ها و نقاط حادثه‌خیز و ارسال اطلاعیه و اخطار هواشناسی و ارسال پیامک مدیریت بحران به مشترکان همراه اول و ایرانسل از دیگر اقدامات نوروز بود.

وی تاکید کرد: قطعاً جلسات ادامه خواهد داشت و امیدواریم هیچ حادثه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور رخ ندهد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار