سردار محسن رضایی ادامه داد: هنوز امکان ساخت سدهای دیگر را در استان داریم تا بتوانیم مدیریت خود را بر منابع آب تقوبت کنیم به عنوان مثال سدکارون 2 را می توانیم بسازیم.
کد خبر: ۷۳۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 04 April 2019

سردار محسن رضایی عصر چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: البته مردم چون این جدیت را نمی‌توانند قبول کنند در برابر تخلیه منازلشان مقاومت می‌کنند به همین دلیل می بایست این بی اعتمادی میان مردم و دولت با اقدامات عملی از بین برود.

به گزارش"تابناک" وی افزود وظیفه دولتمردان است که مردم را امیدوار کنند تا آنها هم به مسئولانشان اعتماد کنند و هرگز نباید با استفاده از قوه و روش قهریه مردم را وادار به کاری کرد.

وی با اشاره به این که بیش از 20 استان در کشور با سیل رو به رو شده اند بیان کرد: استان خوزستان در این موضوع قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و بخش عظیمی از این پدیده که در کشور اتفاف افتاد روی دوش خوزستان قرار دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: روان آبهای 9 استان کشور به سوی این استان روانه شده و تاکنون مسئولان خوزستان موفق شده اند با حداقل زیان ها این پدیده را کنترل کنند.

سر لشکر رضایی با بیان این که بسیج همگانی در استان برای مقابله با سیل به راه افتاده است گفت: حجم سیلابها در استان خوزستان زیاد است و می بایست تا 10 روز آینده مدیریت شوند در غیر این صورت آسیب جدی به استان وارد می شود.

وی با بیان این که فروردین و اردیبهشت، ماههای سیلابی به حساب می آیند ادامه داد: تنها 345 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در سد کرخه داریم تا به تراز 226 متر برسد که اگر این تراز رعایت نشود مدیریت سد مشکل خواهد شد.

رضایی ادامه داد: تلاش هایی که برای مقابله با سیلاب در خوزستان شده است قابل مقایسه با هیچ نقطه ای در کشور نیست و با همکاری ارتش، سپاه ، نیروی انتظامی، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان کار بی سابقه ای انجام شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:مساله بسیار مهم دیگر مسایل فنی و استانداردهای سدهای استان است که اگر مورد توجه قرار نگیرد خطر بزرگی همه استان را تهدید می‌کند.

رضایی با بیان این که تعارض و تناقضی در بالادست برای حفظ سد و در پایین دست برای حفظ مردم وجود دارد گفت: نیاز به تلاش دقیقی است تا رهاسازی آب مدیریت شود و این کار بدون مجاهدت امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در بلند مدت باید کارهای اساسی مانند احداث سد بختیاری و لایروبی رودخانه ها صورت پذیرد و اگر این سد احداث شود آثار فراوانی برای کشور به ارمغان خواهد آورد و سد دز به طور کامل کنترل می شود.

رضایی یادآور شد: در پایین دست سد دز تالابی بوده است که این تالاب به طور طبیعی 2 میلیارد متر مکعب آب در آن ذخیره می شده است اما آن را خشک کردند که هم برای محیط زیست مشکل ایجاد کرده هم موجب سیلاب شده است.

وی با اشاره به این که شکل و وضعیت پایین دست سدها باید بازنگری جدی شود توضیح داد: در همان ساعت اول که با فرماندهان سپاه استان صحبت کردم بر بررسی کانال‌های فرعی تاکید کردم چراکه این کانال‌ها محل نگهداری و ذخیره کردن سیلاب ها است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: باید نقشه ای تحت عنوان نقشه آمادگی زمین برای عبور سیلاب طراحی شود که با جزییات کانال‌ها و نهرها را نشان بدهد چرا که زمین های استان آمادگی نگه داشت سیلاب را دارند اما باید لایروبی و شناسایی شوند.

وی بیان کرد: مطالعاتی باید از این حادثه به دست آورده شود و به صورت کار جدی دنبال شود اما نکته مهم الان جابجایی مردم است چرا که مردم اعتماد نمی کنند و وعده های سیل 95 را یادآور می شوند لذا نمی گذارند که سیلاب را در زمین های کشاورزیشان رها کرد.

رضایی با اشاره به سیل سال 95 و سیل سال جاری در خوزستان گفت: این موضوع یک نکته را به ما گوشزد می‌کند که اگر این سیل یک بار اتفاق افتاده بود می‌گفتیم سیل 100 ساله است اما وقتی 2 حادثه که غیر منتظره بوده و با استانداردها مغایرت دارد اتفاق می افتد علامت این است که ممکن است رژیم بارندگی ها عوض شده باشد.

وی گفت: اگر رژیم بارندگی ها عوض شده باشد ممکن است در سه سال آینده مجددا سیل را شاهد باشیم و اگر از اکنون زمین را آماده عبور چنین سیلابی قرار ندهیم مثل الان با مشکل رو به رو می شویم.

همچنین غلامرضا شریعتی اظهار داشت: سد بختیاری سیلاب‌ها را کنترل می‌کند و منابع آب خوزستان را افزایش می دهد و از آنجایی که در پایین دست این سد زمین کشاورزی نیست در نتیجه همه آب آن به خوزستان می رسد.

وی ادامه داد: هنوز امکان ساخت سدهای دیگر را در استان داریم تا بتوانیم مدیریت خود را بر منابع آب تقوبت کنیم به عنوان مثال سدکارون 2 را می توانیم بسازیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه می توانیم سد بختیاری که 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد را بسازیم افزود: این سد دارای 2 طراحی است که با یک طراحی سه میلیارد متر مکعب و با طراحی دیگری پنج میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند. 

وی ادامه داد: در حوضه دز که بسیار پر آب نیز هست وجود سد بختیاری مدیریت ما را بر منابع آب تقویت می کند و با وجود یک سد در حوضه دز قابلیت مانور پایین است.

شریعتی افزود: احداث سد بختیاری به ظرفیت تولید برق آبی ما نیز می افزاید و همین موضوع قدرت مانور ما را در قدرت برق افزایش می دهد.

وی گفت: اگر یک نیروگاه ترکیبی را بخواهیم وارد مدار کنیم پس از 48 ساعت وارد مدار می‌شود اما نیروگاه برق آبی همان لحظه وارد مدار می شود.
وی افزود: کم و بیش تمامی کشور از شرایط استان مطلع هستند و همه آوردهای آب استان‌های همجواری مانند لرستان، کهگیوله و بویراحمد، چهار محال بختیاری،ایلام و ... به سمت خوزستان می‌آیند.

استاندار خوزستان با اشاره به نحوه مدیریت کردن بارش‌ها در خوزستان افزود: سدسازی‌ها در استان نقش بسیار مهمی در مهار سیلاب‌ها داشته است از جمله آ‌ن‌ها می توان به تضمین کشاورزی در خوزستان و مدیریت شرایط استان در حوضه آب اشاره کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته آورد آب رودخانه های استان حدود 13میلیارد متر مکعب بود در حالی که امسال تا این لحظه 28 میلیارد متر مکعب روان آب داشته ایم و پیش بینی می‌شود در سال آبی 97_98 که از مهر 97 آغاز می شود حداقل 50 میلیارد مترمکعب روان آب به استان وارد شود.

شریعتی ادامه داد: شرایطی کاملا نامتناسب از بارش‌ها را در استان شاهد هستیم که می‌طلبد ظرفیت ذخیره سازی و مدیریت منابع آب و کنترل آنها را بیش از پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به این که مرتفع سازی سد دز در شورای اقتصاد کشور تصویب شده است بیان کرد: مرتفع سازی سد دز یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت سد دز می افزاید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
واقعا کارون ظرفیت سد جدید را دارد؟ مرتفع سازی کار خطرناکی است چطور یک سازه با ظرفیت مشخص را میتوان افزایش داد؟ این تصمصم ها عجولانه ....؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار