دبیر انجمن دوستداران محیط زیست ورزنه
کد خبر: ۷۳۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 03 April 2019

در بسیاری از مجامع خبری گفته می شود که تالاب گاوخونی احیا و آبگیری شده است این در حالی است که نمی‌توان گفت که تالاب بین‌المللی گاوخونی احیا شده است و تنها می‌توان گفت تالاب به صورت موقت آبگیری کرده و تا حداکثر دو ماه آینده پایدار است. سیلی هم که گفته شده بود قرار است گاوخونی را به دریاچه ارومیه دوم تبدیل کند، متاسفانه به محض رسیدن به دلتا تالاب توسط کشاورزان به‌ سمت زمین‌های کشاورزی هدایت ‌شد.

خوشبختانه در مقایسه با سال گذشته بارش‌ها بهتر بوده و به‌دلیل طبیعت سبز و نمناک خود تالاب مناظر زیبایی ایجادشده که می‎‌توان تصاویر دیدنی از آن تهیه کرد. حقیقت این است که دراین منطقه شاهد بارش شدید یا سیل یا حتی بارندگی قابل توجهی نبودیم که بر تالاب اثرگذار باشد و متاسفانه میزان آبگیری تالاب کمتر از ده درصد است. در‌حال‌ حاضر تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که تالاب گلویی تازه‌ کرده و هنوز زنده‌است.

مساحت تالاب بین‌المللی گاوخونی ۴۷ هزار هکتار است؛ سالانه باید ۱۷۶ میلیون مترمکعب یا پنج متر مکعب بر ثانیه حقابه زیست محیطی وارد تالاب شود و فقط در این صورت است که تالاب دوباره زنده می‌شود. اما باید گفت که این بارش‌های اندک برای زندگی تالاب فایده ندارد. این میزان آب نیز تا اواسط تابستان خشک خواهد ‎شد.

سیل برای رودخانه زاینده‌رود مفید بود که باعث شد فاضلاب‌های انسانی و سموم از سر راه رودخانه شسته شود که باعث کاهش میزان بیماری در شهرهای اطراف و اصفهان است. بارندگی‌های اخیر باعث شده که ماسه‌ها به سطح زمین چسبانده شوند اما متاسفانه موقتی است و با توجه به طوفانی که پیش رو داریم رطوبت سطح زمین خشک خواهد شد و بازهم شاهد حرکت ماسه‌ها در تالاب هستیم.

باران روز‌های اخیر یک آبیاری خدادادی برای کشاورزان بود و آن‌ها را به مدت یک هفته الی ده روز از آبیاری بی‌نیاز کرد. درصورتی که شدت شوری آب کاهش یابد و پوشش گیاهی بروید برای حیوانات بسیار مفید است و خوراک آنها را تامین می‌کند. 

در چندروز اخیر اهالی این منطقه مانع از رسیدن سیلاب به تالاب شدند و ادعا کردند که نیروی انتظامی باید از آن‌ها حمایت کند تا اجازه دهند که آب به تالاب برسد که در پایان نیروی انتظامی نیز چنین اقدامی نکرد. حتی مسیولان مربوطه به دلیل وجود شرایط بحرانی در این منطقه، خود را با مردم درگیر نمی‌کند و جلوی چنین اقداماتی را نمی‌گیرد.  

کشاورزان 150کیلومتر اطراف مسیر را محاصره کرده‌اند و به هیچ عنوان نمی‌توان آب را به تالاب رساند؛ تنها می توان در صورتی که در فصل پاییز که کشت نداشته باشند و زمین‌ها آماده نباشند به صورت ناگهانی آب را به مدت یک الی دوهفته به سمت تالاب رها کرد، در غیر این صورت رساندن آب به تالاب محال است. تنها راه‌حل راضی کردن مردم نواحی اطراف تالاب بین‌المللی گاوخونی برای هدایت آب به سمت تالاب، جایگزین کردن منبع درآمد غیر از کشاورزی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار