رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان گفت: آرامگاه کاوه آهنگر درمشهدکاوه شهرستان چادگان ثبت ملی شد.
کد خبر: ۷۳۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 01 April 2019

به گزارش تابناک، نورالله عبداللهی با بیان اینکه ثبت آرامگاه «کاوه» در فهرست آثار ملی یکی از خواسته‌های مردم روستای مشهد کاوه بود که محقق شد و جز آمار ثبت‌شده ملی شهرستان چادگان قرار گرفت گفت: مقبره کاوه آهنگر در 12 کیلومتری شهرستان چادگان و در روستای مشهدکاوه قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران به شماره 32119 به ثبت ملی رسید.

وی  افزود:کاوه آهنگر، اسطوره باستانی ایران که نام وی در شاهنامه فردوسی نیز آورده شده است،  در برابر ظلم ضحاک، پادشاه وقت قیام کرد و او را از تخت و تاج به زیر کشید.

عبداللهی گفت: یکی از سادات علوی به نام حیدرابن علی در کنار آرامگاه کاوه دفن شده است که هرساله در ایام تعطیلات مورد بازدید مسافران و گردشگران است.

  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان اظهار داشت: قبل از ثبت آرامگاه کاوه آهنگر نیز، مردم از این مکان بازدید می‌کردند، اما ثبت ملی آرامگاه کاوه آهنگر پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد داشت که این امر در توسعه گردشگری روستا نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: آرامگاه کاوه، قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهرستان است که پیشینه ساخت آن به 700 سال قبل برمی‌گردد و این بنا در سال 1396 با اعتباری بالغ‌بر 300 میلیون ریال توسط میراث فرهنگی شهرستان چادگان مرمت شد.

نورالله عبدالهی اظهار کرد: مسجد روستای مشهد کاوه نیز در فهرست آثار ملی ایران به شماره 31936 ثبت ملی شد.

  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چادگان اظهار داشت: این مسجد مربوط به دوره قاجار است و هفتمین اثر ثبت‌ شده پس از خانه معظم‌الملک، حمام نادی، پل اورگان، حمام گشنیزجان، سردرب احمد قلی خان و آرامگاه کاوه است.

وی گفت: در شهرستان چادگان 7 اثر به مرحله دریافت کد ثبتی رسیده است و در اجرای بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی، مسجد روستای مشهد کاوه واقع در شهرستان چادگان به ثبت رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار