با توجه به افزایش تعداد سفرهای نوروزی و بازدید گردشگران و میهمانان از آثار تاریخی و طبیعی شهر نمونه گردشگری ابرکوه، سایت تکثیر گورخر ایرانی این شهرستان مکان مناسبی برای بازدید است.
کد خبر: ۷۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 30 March 2019

در سایت تکثیر گورخر ایرانی استان یزد واقع در منطقه پنج‌انگشتی ابرکوه، 23 رأس این گونه جانوری زیست می‌کنند، به همین علت به منطقه‌ای بسیار جذاب و مستعد برای توسعه صنعت گردشگری تبدیل شده است.
در این منطقه ظرفیت‌های طبیعی زیادی برای بازدید گردشگران داخلی، خارجی و دوستداران طبیعت با توجه به حضور گورخرها فراهم است .
علاوه بر مسافران و گردشگران نوروزی ، دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند ، از سایت تکثیرگورخرایرانی که از طبیعت جالب و قشنگ منطقه برخوردار است ، بازدید کنند.
سایت یادشده در محدوده‌ای به مساحت 160 هکتار که در فاصله 60 کیلومتری مرکز این شهرستان در مسیر جاده ابرکوه - مروست خاتم قرار دارد.
ابرکوه درگذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش در فلات مرکزی ایران بود، که تا اواخر دهه 40 تعدادی گورخر، آهو و جبیر در آن زیست می‌کردند.
حتی در گزارش‌های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، کفه(کویر) ابرکوه به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب گورخر در ایران یادشده است.
دشت‌های این شهرستان از یک‌طرف به تالاب بین‌المللی گاوخونی و از جنوب تا بهرام گور فارس و از طرف غرب به کوه‌های زاگرس و از شرق به کویر ابرکوه – مروست شهرستان خاتم منتهی می‌شود.
این منطقه با توجه به گستردگی و تنوع زیستگاهی عامل پیدایش تنوع حیات‌وحش و غنای زیستی است.
سرپرست اداره حفاظت از محیط‌ زیست ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متأسفانه در دهه‌های 40 و 50 این زیستگاه مورد تاخت‌وتاز شکارچیان قرار گرفت و آسیب جدی به آن وارد و جمعیت گورخر به‌طورکلی منقرض شد و تعداد آهو و جبیر در آن بسیار کاهش پیدا کرد.
حسن تیموری با اشاره به کوهستان‌های غرب ابرکوه که شرق زاگرس محسوب می‌شود، یادآور شد: منطقه از چشمه‌سارهای متعدد و پوشش گیاهی خوبی برخوردار بود و تعدادی از جمعیت کل بز و قوچ میش در آن زندگی می‌کرد که آسیب جدی به آن وارد شد و به تدریج تعداد این 2 گونه جانوری هم کاهش یافت.
وی بیان کرد: بااین‌حال چون بستر و زیستگاه حضور گونه‌های ارزشمند به‌واسطه سابقه تاریخی بسیار خوب ، مهیا بود، تکثیر گورخر به‌عنوان تلاشی برای بازگرداندن این گونه به طبیعت و ممنوع شدن شکار در رویشگاه تاغستان ها و تاغ زارهای طبیعی ابرکوه به‌عنوان منطقه شکارممنوع موردتوجه قرار گرفت.
تیموری ادامه داد: درختان و بوته‌های تاغ تا دهه 60 عمدتاً برای تهیه زغال قطع و سوزانده می‌شد و بقایای ناچیز تاغ زارها در سال 1380 تحت عنوان کفه تاغستان و کوه‌های « عیش و اعلی » به‌عنوان منطقه شکارممنوع و تحت مدیریت محیط‌زیست انتخاب شد.
وی اضافه کرد: در این منطقه گونه‌هایی چون گورخر، جبیر و آهو درگذشته وجود داشت، که به دلیل شکار بی‌رویه، این گونه‌ها از بین رفتند و امروزه بازگرداندن آن‌ها به دلیل تخریب زیستگاه‌ها تقریباً امکان‌پذیر نیست.
به گفته وی اکنون کل و بز، قوچ میش ، جبیر و آهو و پرندگانی همچون باقرقره، زاغ بور ، عقاب طلایی ، هوبره ، کبک ... و گوشت خورانی مانند کفتار ، گرگ ، پلنگ و روباه و شاه روباه و تعداد اندکی آهو و جبیر در منطقه شکارممنوع کفه تاغستان زیست می‌کنند.
سرپرست اداره حفاظت از محیط ‌زیست ابرکوه با اشاره به آغاز فعالیت سایت تکثیر و پرورش پنج‌ انگشتی ابرکوه در سال 1389تأکید کرد: هم‌اکنون 17 رأس گورخر ایرانی بالغ و سه رأس کره ماده و سه رأس کره نر در این سایت نگهداری می‌شوند.
تیموری افزود: دوره بارداری گورخرها 12 ماه و کره گورخرها معمولاً در 48 ماهگی بالغ می‌شوند و اگر شرایط آب و هوایی منطقه خوب و منبع غذایی حیوان به‌اندازه کافی تأمین‌شده باشد، گورخرهای ایرانی هرسال قادر به زادآوری هستند.
وی، بابیان اینکه این شهرستان درگذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش استان بود، افزود: در نظر است در آینده ، دیگر گونه‌هایی که در دشت ابرکوه منقرض شدند را احیا کنیم.
همچنین فرماندار ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان آثار تاریخی ، طبیعی و مکان‌های جذابی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی دارد و منطقه پنج‌انگشتی ، سایت تکثیر گورخر ایرانی است که فضای طبیعی و بکر آن برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بسیار جذاب و دیدنی است.
محمدکاظمی نسب اظهار کرد: در این منطقه حفاظت‌شده ، تعدادی گورخر ایرانی از طرف اداره حفاظت از محیط ‌زیست شهرستان نگهداری می‌شوند.
وی یادآور شد: در حوزه گردشگری ابرکوه شاخصه‌های ممتازی در عرصه‌های تاریخی ، طبیعی و خانه‌های بوم گردی وجود دارد.
فرماندار ابرکوه بیان کرد: این شهرستان علاوه بر کشاورزی ، دامپروری و صنعت در حوزه گردشگری ( آثار تاریخی ، طبیعی ) از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالای گردشگری برخوردار است.
وی تصریح کرد: ابرکوه ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد و به‌واسطه وجود آثار شاخص طبیعی و تاریخی بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است به‌عنوان یکی از 14شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب‌شده است.
کاظمی نسب ادامه داد: این شهرستان با 162 هکتار بافت تاریخی ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل قطب گردشگری استان یزد در سطح ملی دارد.
فرماندار ابرکوه یادآور شد: تاکنون از 400 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی‌شده، 136 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کاظمی نسب خاطرنشان کرد: ثبت درخت سرو 4500 ساله این شهر در فهرست آثار جهانی ازجمله مطالبات مردمی و مسئولان منطقه است.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه هم به ایرنا گفت: منطقه پنج‌انگشتی در فاصله 60 کیلومتری مرکز شهرستان و در کنار جاده‌های تاریخی ادویه و شاخه‌ای از جاده ابریشم قرار دارد.
مجاهد کرباسی افزود: در این منطقه از آثاری تاریخی که در اطراف کوه پنج‌انگشت وجود دارد، می‌توان به جاده تاریخی ادویه، بخشی از مسیر راه شاهی تاریخی، کوه کلات، شاخه‌ای از جاده ابریشم، دخمه‌های تاریخی معروف به دخمه شاهوار، قلعه هارونی و آثار تاریخی متعدد و ارزشمند دیگر اشاره کرد.
کرباسی ادامه داد: کوه پنج‌انگشتی ابرکوه از نظر طبیعی دارای فسیل‌ها و سنگواره‌هایی است که نمایانگر گذشته طبیعی این منطقه است.
وی اظهار کرد: کوه یادشده از منظر طبیعی در بین 2 منطقه نمکزار و کوهستانی قرار دارد و بخش شمالی آن درگذشته نه‌چندان دور باتلاقی و نمکزار طبیعی بود و بخش جنوبی آن کوه‌های زنجیر مانند زاگرس قرار دارد.
کرباسی تأکید کرد: این دیوار طبیعی در تاریخ ایران اهمیت زیادی داشته است، به‌نحوی‌که تنها از معبرها و شکاف‌های دره‌های این کوه‌ها امکان ارتباط شمال و جنوب ممکن بود.
این مسئول یادآور شد: یکی از این گذرگاه‌ها که در نزدیک منطقه پنج‌ انگشتی قرار دارد و بارها در شاهنامه فردوسی از آن نام‌برده شده، «تنگه پوزه سیاه» است.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده ، مجموعه دهکده توریستی قلعه تیجرد ، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار