این پیمانه تیتر‌هایی همچون تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان مازندران ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد، طلا همچنان بالای ۱۳۰۷ دلار، سکه طرح جدید امروز به چند میلیون رسید؟، افت شاخص‌های مهم سهام آسیایی، ترخیص ۱٣٨٠٠ رأس دام زنده رومانیایی از گمرک، ترامپ خواستار افزایش عرصه نفت اوپک شد، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت، حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالا‌ها در سال ۹۸ و قیمت انواع پژو پارس در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 29 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان مازندران ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد، طلا همچنان بالای ۱۳۰۷ دلار، سکه طرح جدید امروز به چند میلیون رسید؟، افت شاخص‌های مهم سهام آسیایی، ترخیص ۱٣٨٠٠ رأس دام زنده رومانیایی از گمرک بندر امام، ترامپ خواستار افزایش عرصه نفت اوپک شد، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت، حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالا‌ها در سال ۹۸ اعلام شد و قیمت انواع پژو پارس در بازار را در بر دارد.

 

تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان مازندران ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد

محمدباقر نوبخت در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران با تشریح کمک‌های دولت به سیل‌زدگان از افزایش سقف تسهیلات خبر داد. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سقف تسهیلات بلاعوض سیل زدگان ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان شد، گفت: به هر خانوار شهری سیل‌زده در مازندران تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد. وی افزود: برای هر واحد مسکونی تعمیراتی نیز تا سقف ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت داده می‌شود. نوبخت ادامه داد: واحدهای تجاری که خسارت دیدگی آن بیش از ۵۰ درصد باشد از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: برای کمک به کشاورزانی که مزارعشان دچار خسارت شد تا سقف ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای هر هکتار در نظر گرفته شده و برای هر هکتار باغ خسارت دیده هم ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. به گفته معاون رئیس جمهور، کمک بلاعوض برای هر رأس دام سبک ۵۰۰ هزار تومان و دام سنگین ۳ میلیون تومان خواهد بود.

طلا همچنان بالای 1307 دلار

قیمت پالادیوم در معاملات امروز به کمترین رقم در 5 هفته گذشته رسید که شدیدترین کاهش در 2 سال گذشته به شمار می‌رود. دنیل هانس، تحلیلگر بانک ای‌ان زد توضیح داد: «باتوجه به نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی و ارزش بالای دلار، سرمایه‌گذاران شروع به برداشت سود از افزایش‌ قیمت‌های چند هفته گذشته کرده‌اند.» شاخص دلار در نزدیکی بالاترین رقم 2 هفته گذشته در حال مبادله است و برای سومین جلسه متوالی در برابر رقبایش افزایش یافته است. از این رو، طلا و فلزهای گران بهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، برای مالکان دیگر ارزها گران‌تر درمی‌آیند. هر اونس طلا نیز با 1.73 دلار کاهش 1307.82 دلار فروخته شد. قیمت طلا در ساعات اولیه معاملات امروز به کمترین رقم در یک هفته گذشته رسید که بیشتر به علت تقویت ارزش دلار بوده است. هاینس گفت: «بازار طلا به دقت آمارها و چگونگی تاثیر آن بر بانک مرکزی آمریکا را رصد می‌کند.» به گفته تحلیلگران، موضع ملایم فدرال رزرو در مورد رکود اقتصادی، قیمت طلا را بالای 1300دلار نگه داشته است. ادوارد میر، تحلیلگر اف سی استون نیز گفت: «ما همچنان محتاطانه در مورد حرکت رو به جلوی طلا خوش‌بین هستیم.»

سکه طرح جدید امروز به چند میلیون رسید؟

مهر: در معاملات بازار آزاد، قیمت سکه طرح جدید، امروز پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و ۶۸۵ هزارتومان رسید. امروز همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۸۰ هزار تومان است.

نخستین تغییر قیمت دلار و یورو در سال جدید

بازار ارز امروز در چهارمین روز فعالیت در سال جدید، بر خلاف روزهای قبل، با افزایش قابل توجه نرخ دلار و یورو مواجه شد. بر این اساس و به نقل از اطلاعات سامانه سنا که بر مبنای میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13100 تومان خریداری شد و با افزایش 250 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 13200 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. امروز هر اسکناس یورو نیز به قیمت 15100 تومان در این صرافی ها خریداری شد و به قیمت 15200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز چهارشنبه، 250 تومان افزایش داشته است.

افت شاخص‌های مهم سهام آسیایی

روز پنج‌شنبه، به دنبال سقوط سهام وال‌استریت پس از افت سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا، که به پایین‌ترین سطح یک ساله خود رسیده است، شاخص‌های مهم سهام آسیا پایین آمدند. داده‌های تاجران اروپایی نشان می‌دهد که سهام اروپایی معاملات امروز را با رشد آغاز کرده‌اند. شاخص فوتسی لندن ۰.۸۲ درصد، کاک پاریس ۰.۴۲ درصد و داکس فرانکفورت ۰.۴۵ درصد، در ابتدای معاملات امروز رشد کرده‌اند. ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا تا به این لحظه ۰.۴۶ درصد افت کرده است. شاخص نیکی ژاپن ۱.۶۱ درصد سقوط کرد و شاخص گسترده‌تر تاپیکس هم ۱.۵۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازارهای چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹۲ درصد و شاخص شن‌زن ۰.۹۱ درصد افت کردند. اما در هنگ‌کنگ، شاخص هانگ‌سنگ در آخرین ساعت معاملات امروز خود توانست ۰.۲ بالا بیاید. شاخص کوسپی کره‌جنوبی ۰.۸۲ درصد افت کرد اما ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۶۲ درصد رشد داشت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن ۰.۱۵ درصد بالا آمد.

ترخیص ۱٣٨٠٠ رأس دام زنده رومانیایی از گمرک بندر امام

سرپرست معاونت امور گمرکی اداره کل گمرک بندر امام خمینی (ره) گفت: ۱۳ هزار و ۸۰۰ رأس دام زنده از کشور رومانی بارگیری و در کشور ترخیص شد. وی ادامه داد: این دام‌ها در بندر امام خمینی (ره) تخلیه و به صورت حمل یکسره و توسط کارکنان این اداره کل در ایام تعطیل و در اسرع وقت ترخیص شدند.

درخواست عربستان از سوریه برای واردات دام زنده

یک منبع در وزارت اقتصاد و بازرگانی سوریه خبر داد که عربستان سعودی برای اولین بار از زمان آغاز بحران در سوریه، درخواست خرید دام زنده کرده است. به گزارش وبگاه خبری «داماس بوست» سوریه، این منبع سوری گفته که با نزدیک شدن موعد آغاز صادرات گوسفند در اول آوریل (12 فروردین)، عربستان درخواست رسمی برای وارد کردن دام زنده (گوسفند نر و بز نر) از سوریه داده است. طبق این گزارش، این درخواست همزمان با نزدیک شدن موعد مجاز صادرات گوسفند در سوریه در اول آوریل هر سال است که دوره زادوولد تمام می‌شود. داماس بوست خبر داد که وزارت اقتصاد و بازرگانی سوریه با باز کردن در صادرات گوسفند و بز نر در اول ماه آوریل  موافقت اولیه کرده است. صادرات گوسفند از تاریخ اول دسامبر هر سال تا اول آوریل (آخر مارس) سال بعد (دسامبر- ژانویه - فوریه - مارس) ممنوع است. طبق این گزارش، وزارت بازرگانی گفته که طبق اطلاعات وزارت کشاورزی و اصلاحات زراعی، زادوولد دام در مقایسه با سالهای گذشته بشدت افزایش یافته است. صادرات دام زنده سوریه به عربستان از سال 2011 و آغاز جنگ علیه سوریه متوقف شده بود. /فارس

ترامپ خواستار افزایش عرصه نفت اوپک شد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری خواستار افزایش عرصه نفت اوپک برای کاهش قیمت این حامل انرژی شد. ترامپ نوشت: بسیار مهم است که اوپک جریان (عرصه) نفت را افزایش دهد. بازارهای جهانی آسیب پذیر شده اند و قیمت نفت در حال افزایش شدید است. این در حالی است که اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی دولت ترامپ علیه ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشور عضو اوپک یکی از دلایل کاهش تولید نفت این سازمان و افزایش قیمت آن است.

قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت

پس از اینکه آمارها نشان دارد که یک افزایش حیرت‌آور در ذخایر نفت آمریکا رخ داده است، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت و دومین جلسه کاهشی متوالی را ثبت کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 21 سنت کاهش 67.62 دلار فروخته شد. قیمت نفت برنت روز چهارشنبه 0.2 درصد کاهش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا با 25 سنت کاهش 59.16 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز روز گذشته 0.9 درصد از ارزش خود را از دست داد.

حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاها در سال ۹۸ اعلام شد

هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی موارد زیر را در مورد حقوق گمرکی، سود بازرگانی و تغییرات تعرفه ای کالاها در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد.

  1. تبصره (۲) ماده (۳۲) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره ۲- هر مسافر می تواند تا سقف ۲۴ متر مربع فرش دستباف و تا سقف ۴۰ متر مربع گلیم دستبافت به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم همراه مسافر در سقف متراژ مذکور وجود نخواهد داشت.

  1. مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی ۵۲۸ ردیف تعرفه همراه با حذف، ایجاد، اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات فصول کتاب مقررات صادرات و واردات تعیین شده است. با اعمال این اصلاحات مجموع جداول پیوست آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت ماده ۱۱ آیین نامه یاد شده از اول فروردین ماه ۱۳۹۸ قابل اجرا است.

این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای اجرا به وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

علت گرانی پیاز و سیب زمینی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به وضعیت افزایش نرخ پیاز و سیب زمینی در بازار، گفت: متاسفانه شاهد خروج غیرقانونی و قاچاق این دو محصول از کشور هستیم که این امر علت گرانی آنها شده است. محمد امامی امین در این خصوص اظهار داشت: ممنوعیت صادرات محصولات پیاز و سیب زمینی جهت تنظیم بازار از 15 اسفند پارسال تا 15 فروردین امسال از پیش اعلام شده بود. وی افزود: نامه‌ ای به وزارتخانه ارسال و خواستار نظارت و کنترل بر این مساله شدیم که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته شاهد کنترل این روند و کاهش قیمت این دو محصول سبد خانوار مردم در بازار باشیم.

برای خرید پژو پارس چقدر باید هزینه کرد؟

برای خرید انواع خودرو پژو پارس در بازار با توجه به مدل و کارکرد باید هزینه‌های متفاوتی پرداخت که به شرح جدول زیر است.

نخستین تغییر قیمت دلار و یورو در سال جدید/ درخواست عربستان از سوریه برای واردات دام زنده/ علت گرانی پیاز و سیب زمینی/ سپرده گذاری‌ها در بانک‌های کره‌ای رکورد زد

سپرده گذاری‌ها در بانک‌های کره‌ای رکورد زد

بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد میزان سپرده گذاری های کوتاه مدت در بانک های کره ای در سال ۲۰۱۸ میلادی تقریبا ۱۷ درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش پیدا کرد که علت اصلی آن به جهش سپرده گذاری از سوی شرکت های بزرگ باز می گردد. در همین حال میزان سپرده گذاری های ثابت با سر رسید کمتر از یکسال به ۲۴۰.۸ تریلیون وون معادل ۲۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی رسید که حاکی از رشد ۱۶.۶ درصدی یا رشد ۳۴.۳ تریلیون وون در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی دارد. بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد این میزان افزایش در ۸ سال اخیر بی سابقه است. براساس این گزارش شرکت های بزرگ اقدام به نگهداری دارایی های خود در بانک ها در قالب سپرده گذاری های کوتاه مدت به جای هزینه کرد آنها برای سرمایه گذاری های بلند مدت کرده اند. همچنین شرکت های کوچک کره ای وام های بیشتری را از بانک ها در سال ۲۰۱۸ میلادی گرفتند. بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد میزان اعطای وام به شرکت های کوچک و متوسط در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶۶۹.۴ تریلیون وون رسید که حاکی از رشد ۳۷.۶ تریلیون وون در مقایسه با سال قبل از آن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار