رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:اختلاف در کابینه ترامپ بر سر تحریم ایران/آمار مهم روحانی در جلسه هیات دولت/جمالی: ۱۲ سال نمایندگی پی در پی به مذاق مردم خوش نمی‌آید/گریه رهبر انقلاب برای کودکی که در سیل جان باخته بود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 28 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
علی مطهری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

علی مطهری درباره روابط خود با علی لاریجانی گفت: روابط ما از قدیم صمیمانه بوده، از قبل از انقلاب، یعنی از زمانی که ایشان داماد ما شد، چون ما اختلاف سنی کمی با هم داریم، فکر می‌کنم ایشان هشت ماه از من بزرگتر هستند، در آن دوران ما هر دو دانشجو بودیم، هردو هم رشته فنی می‌خواندیم. موقعی که دوره جدید نهضت اسلامی در سال ۵۶ آغاز شد، در حرکت‌ها و تظاهرات‌هایی که در تهران انجام می‌شد، و بیشتر هم دانشجو‌ها حضور داشتند، شرکت داشتیم. وی در پاسخ به این سوال که ممکن است نامزد ریاست جمهوری شوید؟ (با لبخند) گفت: ببینید بستگی به شرایط دارد؛ من خودم روزی فکر نمی‌کردم که وارد مجلس شوم، چون تصورم این بود با طبع من سازگار نیست. گاهی مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می‌کردم، با خودم می‌گفتم این افراد چه حوصله‌ای دارند، اینجا می‌نشینند و این بحث‌ها را می‌کنند که مثلا تبصره دو ماده چند فلان قانون چنین می‌گوید و بحث و گفتگو و جدل و این ها.

سیل ملایر دختر بچه ۱۰ ساله را برد

مدیریت بحران استانداری همدان: گفت: سیل رودخانه «حرم آباد» شهر ملایر یک دختر ۱۰ ساله را با خود برد. با وجود تلاش تیم‌های آتشنشانی و هلال احمر اثری از دختر یافت نشد و تجسس برای یافتن وی همچنان ادامه دارد. /ایرنا

علت سیل شیراز اعلام شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در خصوص واقعه دروازه قرآن شیراز گفت: اتفاقی که در شیراز رخ داد سیلاب از منظر طغیان رودخانه نبود؛ بلکه به خاطر دست اندازی و مسدود کردن یکی از مسیل‌های قدیمی شهر شیراز بوده است. /ایسنا

کمک ۲۵۰ میلیون تومانی آیت الله مکارم شیرازی به سیل زدگان

جمعیت هلال احمر استان قم از واریز کمک ۲۵۰ میلیون تومانی آیت الله مکارم شیرازی به سیل زدگان به حساب ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال احمر خبر داد. این مرجع تقلید روز شنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم مجاز هستند یک سوم وجوهات شرعی را به سیل زدگان گلستان اختصاص دهند، ابعاد ویرانی سیل عظیمی که در بخشی از مازندران و گلستان روی داده، وسیع‌تر از آن است که تصور شود. گروهی نه تنها خانه خود، بلکه همه چیز خود را از دست داده اند و ارتفاع آب در درون خانه‌ها گاه به ۲ متر رسیده است و نتیجه آن ناگفته پیدا است.

اختلاف در کابینه ترامپ بر سر تحریم ایران

در آستانه نزدیک شدن به موعد تمدید معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران بین اعضای تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید یا عدم تمدید این معافیت‌ها اختلافات شدید وجود دارد. بلومبرگ نوشته عمده اختلافات بین شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست «جان بولتون» و دستگاه وزارت خارجه آمریکا به ریاست «مایک پامپئو» جریان دارد. / فارس

تا پایان هفته سفر نکنید

رئیس پلیس راهور ناجا به هموطنان توصیه کرد که با توجه به شرایط جوی طی امروز و فردا سفر نکنید. سردار هادیان‌فر گفت: طی امروز -۷ فروردین- ۱۰ استان همچنان درگیر بارش‌ها هستند و سامانه بارشی امروز شمال، غرب، جنوب و به تدریج شرق کشور را در بر می‌گیرد. محور چالوس از شب گذشته مسدود شده است و در حال حاضر نیز به دلیل حفظ امنیت مسافران امکان بازگشایی آن وجود ندارد. اگر سفری ضروری وجود دارد بهتر است پیش از شروع به حرکت با تلفن گویای راهور ناجا تماس گرفته شود/ ایسنا

حمله نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان به هیأت رئیسه مجلس

دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: به یاد نمی‌آورم مطهری طرحی در سیاست خارجی در برابر آمریکا و غرب ارائه داده باشد نباید منکر نقش بسزای رئیس مجلس در اتخاذ تصمیمات راهبردی مجلس شد. خیلی مشهود است که دولت در قبال اقدامات ضدایرانی آمریکایی‌ها کوتاهی‌های جدی داشته و، چون اکثریت قاطع مجلس و اکثریت اعضای هیئت‌رئیسه، به‌ویژه در عرصه سیاسی و مذاکره با آمریکا و مسائل مربوط به غرب هماهنگ با دولت بوده است، لذا انفعال دولت بر اکثریت نمایندگان دوره دهم مجلس تأثیر داشته است. آقای مطهری بعد از فراز و فرود‌های سیاسی چند ساله اخیر اکنون خود را به یک جریان فکری نزدیک کرده است که اصولا در این سال‌ها جز عقب‌نشینی‌های پی‌در‌پی و زیان‌بار در برابر آمریکا و غرب، هنری نداشته است. افزایش زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها در شش سال گذشته ناشی از عقب‌نشینی‌هایی است که در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد آن‌هایی که در دولت و مجلس با تصمیمات انفعالی و خوش‌بینی به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها موجب افزایش زیاده‌خواهی آن‌ها شده‌اند، امروز دچار نوعی سردرگمی هستند و از آن‌ها حرکت انقلابی در برابر غرب بعید به نظر می‌رسد.

قانون‌گذاران اروپایی به عدم تغییر ساعت فصلی رای مثبت دادند

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به عدم تغییر ساعت فصلی از سال ۲۰۲۱ میلادی به بعد رای مثبت دادند. این موضوع که در پارلمان اتحادیه اروپا به رای گذاشته شده بود با ۴۱۰ رای موافق در مقابل ۱۹۲ رای مخالف تصویب شد. قرار بود تغییر ساعت فصلی از سال جاری متوقف شود، اما اتحادیه اروپا این تصمیم را به دو سال دیگر موکول کرد.
 
پاسخ رهبری به درخواست رئیسی برای ماندن در آستان قدس

حجه الاسلام حسین جلالی مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در کانال ایتا خود نوشت: پس از مطرح شدن حجت‌الإسلام و المسلمین رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، ایشان خدمت مقام معظم رهبری رسیده و درخواست میکنند در صورت امکان ایشان را از این مسئولیت معاف کنند تا همچنان خادم آستان مقدس حضرت رضا (علیه‌السلام) باقی بماند. رهبر معظم انقلاب در جواب ایشان داستانی از زندگی خود تعریف کردند و فرمودند:آن زمانی که طلبه مشهد بودم علیرغم اینکه مشهد حوزه خوبی داشت، خیلی علاقمند بودم به قم بیایم؛ قم حوزه مادر بود، اساتید بهتری داشت، زمینه رشد هم بیشتر برایم فراهم بود. مدت‌ها پیگیر بودم تا مقدمات فراهم شد و سال ۱۳۳۷ وارد قم شدم... شاگرد خصوصی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری شدم (فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری) چند سالی از هجرتم به قم نگذشته بود که پدرم به چشم درد مبتلا شدند. ما سه برادر بودیم و من وسط بودم و پدرم علاقه‌مند بود من در کنارشان باشم...با استاد خویش شیخ مرتضی حائری مشورت کردم؛ ایشان به شدت مخالف بازگشت من به مشهد بود و می‌فرمود: آینده درخشانی داری و با رفتن از قم آینده‌ات را خراب می‌کنی؛ ولی دلم قانع نمی‌شد...هر کسی چیزی می‌گفت: تا اینکه در تهران خدمت آقا ضیاء آملی پسر شیخ محمد تقی که اهل دل بود رسیدم. با ایشان مشورت کردم، ایشان تأملی کرد و فرمود: به مشهد برو، آنچه که در قم به آن نیاز داری و قرار است نصیبت شود، خداوند در مشهد بیشترش را به شما خواهد داد... این حرف به دلم نشست و آرام گرفتم. به مشهد رفته و خادم پدر شدم. معتقدم هر آنچه از موفقیت نصیب من شده، به برکت خدمت به پدرم بوده است. به شما هم (آقای رئیسی) عرض میکنم آنچه که انتظار دارید از خدمت به آستان قدس رضوی نصیب شما شود، خداوند در این مسئولیت، بیشترش را به شما می‌دهد. "حجت الإسلام و المسلمین رئیسی به یکی از بزرگان قم میگفت: پس از این کلام حضرت آقا، دلم آرام گرفت و پیشنهاد ریاست قوه قضاییه را پذیرفتم.
 
امام جمعه شیراز: مردم خشمگین هستند و فحش می‌دهند!

امام جمعه شیراز عملکرد برخی ادارات را که زمینه ساز سیل این شهر شد، موجب خشم و حتی فحش دادن آنان به مسئولان دانست و گفت: در بازدید از مناطق سیل زده با خشم و عصبانیت مردم روبرو شدیم. حجت الاسلام و المسلمین لطف الله دژکام شامگاه سه شنبه در نشست رئیس و مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با استاندار فارس در شیراز ادامه داد: من در بازدید از مناطق سیل زده چندین فحش خوردم و اعصابم خرد است. نماینده، ولی فقیه در فارس گفت: مسیل را گرفته اند و به ساختمان تبدیل کرده اند، چرا نباید سیل جاری شود؟ چرا شهرداری بلوار کشیده و مسیل را مسدود کرده است؟ آب بالا دست دروازه قرآن باید از کجا سر در بیاورد که سیل جاری نشود؟ امام جمعه شیراز بیان کرد:تونلی که شهرداری در منطقه سعدی احداث کرده به رودخانه تبدیل شده است، این تونل هیچ راهی برای فرار آب ندارد، جایی که شهرداری می‌خواهد در آینده پارک بسازد، به ارتفاع ۲ متر آب جمع شد، صحنه‌های بی ریخت در جریان سیل شیراز مشاهده کردم. دژکام گفت: باید ببینیم شهرداری چه بر سر مردم آورده است، وقتی خود شهرداری به حریم رودخانه خشک تجاوز کرده چه انتظاری از مردم داریم؟ من دو سه جا این تجاوز شهرداری به حریم را خودم دیده ام. وی اضافه کرد: این همه هزینه، وام و تسهیلات پرداخت می‌شود، اما کار به صورت اساسی حل نمی‌شود، چرا باید دولت و ملت برای کمک به سیل زدگان این همه کمک کنند و بعد با اندک بارانی دوباره شاهد این خسارت‌ها باشیم؟ این به معنی آن است که در جریان امور ما، نفهم‌ها تصمیم می‌گیرند، نفهم‌ها به مسئولیتشان عمل نمی‌کنند. امام جمعه شیراز ادامه داد: در بازدید‌ها وارد یک کوچه با ۴ متر گودی شدیم که بن بست بود و راه خروج آب نداشت، شهرداری پشت این کوچه ۱۵ مغازه برای فروش ساخته است، آب این کوچه از کجا باید خارج شود؟ نمی‌شود بنشینیم و فقط نظاره کنیم، مردم حق دارند فحش بدهند و هر بدی به ما بگویند. وی گفت: استانداری نماینده حاکمیت است و باید موارد خلاف را اصلاح کند، باید جلو تصمیمات غلط گرفته شود، اگر جلو تصمیمات غلط گرفته نشود یا مفسده‌ای در کار است که نمی‌شود با آن برخورد کرد یا نفهم‌ها برای ما تصمیم می‌گیرند، بدتر از این نمی‌شود که تخلفات ساختمانی در حریم رودخانه با پروانه شهرداری اجرا شود.
 
سیل ۳ هزار گلستانی را بیکار کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: بروز سیل اخیر و آسیب دیدگی واحد‌های صنعتی و تولیدی، منجر به بیکاری موقت بیش از ۳ هزار نیروی کار شد. سعید مازندرانی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نتیجه این سیل، ۱۵۰ واحد صنعتی بزرگ و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی کوچک و تعاونی‌ها دچار خسارت شد که تلاش می‌کنیم با ارایه تسهیلات مناسب از این مجموعه‌های آسیب دیده حمایت کنیم. وی بیان کرد: یکی از حمایت‌های مورد نظر برای کمک به نیرو‌های کار بیکار شده، موافقت با پرداخت بیمه بیکاری به این افراد است که در جلسه شورای کار و رفاه استان مقرر شد تا زمانی که کارخانجات محل کار این افراد که در نتیجه سیل دچار تعطیلی شده اند تا زمان آغاز به کار دوباره از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به حمایت تسهیلاتی از سیل زدگان و بنگاه‌های اقتصادی گفت: ۲ هزار فقره تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به آسیب دیدگان سیل استان پرداخت می‌شود. مازندرانی ادامه داد: همچنین برای بازسازی فوری واحد‌های اقتصادی اعم از تعاونی‌ها و بنگاه‌های خرد و متوسط خارج از شهرک‌های صنعتی با کمک بانک توسعه تعاون و همکاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بعد از شناسایی و تشخیص میزان خسارت وارده، تسهیلات مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
 
کوهکن: باید جهانگیری را محاکمه کرد
 
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به سوالی درباره ضرر دلار ۴۲۰۰ تومانی موسوم به دلار جهانگیری اظهار داشت: استدلال دولت را در این مورد قبول ندارم و الان خطابم به آقای جهانگیری است؛ آیا ایشان از میزان ذخایر ارزی اطلاع نداشت؟ آیا از سوابقی که در گذشته بعد از انقلاب داشتیم و هر از گاهی هجمه نقدینگی به سمت دلار، ارز، طلا، خانه یا خودرو می رفت بی اطلاع بود؟ آیا اینکه تقاضا نسبت به ارز تابعی از میزان نقدینگی است، معادله چهار مجهولی است که دولت از آن بی اطلاع باشد؟ موضوع این است که نظارت صورت نمی گیرد که عده ای می توانند به راحتی کالاهای غیرضروری که نیاز دهم کشور هم نیست را با دلار 4200 تومانی وارد کنند و نظارتی هم نشود.وی در ادامه همین موضوع گفت: کاری که جهانگیری درباره دلار 4200 تومانی صورت داد در خور بررسی و حتی محاکمه ایشان است. خیلی تعلل می کنیم. اگر وزیری این کار را می کرد او را استیضاح و برکنار می کردیم اما معاون اول رئیس جمهور کارهای خود را به نمایندگی از رئیس جمهور انجام می دهد. می گویند علت مشکلات نقدینگی است در حالی که قطعا از نقدینگی مطلع بوده اند. کمیسیون اقتصادی هم در همان زمان اعلام کرد که این کار غلط است که در نهایت نیز صرفا یک رانت چند 10 هزار میلیاردی برای عده ای ایجاد شد که دستگاه قضایی باید کلی زمان بگذارد تا بخشی از این پول بازگردد.
 
آمار مهم روحانی در جلسه هیات دولت

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اظهار داشت: شرایط امسال ظاهراً شرایط ترسالی است و به جای ۱۰ سالی که شاهد خشکسالی بودیم، در شرایط ترسالی میزان بارش یک مرتبه افزایش چشمگیری می‌یابد و تاکنون نسبت به ۵ سال گذشته بارش آبی ۳۳ درصد افزایش داشته است و ورودی آب مخزن سد در استان خوزستان در سال آبی امسال تاکنون ۲۳.۶ میلیارد مترمکعب بوده است و این در حالی است که پارسال ورودی این سد ۵ میلیارد بوده است و حتی در میانگین ۵۰ ساله هم این میزان ۱۵ میلیارد متر مکعب بوده است، لذا نسبت به میانگین ۵۰ ساله هم حدود ۵۰ درصد بارش باران افزایش داشته است.
 
درخواست آیت الله مکارم شیرازی از مردم

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مردم در کنار مسئولان باید کمر همت ببندند و به مردم سیل زده یاری رسانند گفت: امروز روز امتحان کسانی است که توانایی کمک کردند به هم نوعان خود را دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد وقوع حوادث سخت و غم بار هستیم که مردم بسیاری را متضرر و عزادار کرده است. وی با بیان اینکه مردم در کنار مسئولان باید کمر همت ببندند و به این مردم سیل زده یاری رسانند گفت: امروز روز امتحان کسانی است که توانایی کمک کردند به هم نوعان خود را دارند. این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه خسارت سیل از زلزله کمتر نیست افزود: کسانی که دچار سیل می‌شوند خانه‌های آن‌ها از ریشه آسیب می‌بیند و اسباب زندگی و حتی کسب آن‌ها نیز از بین می‌رود بنابراین جبران خسارت این افراد کار بسیار مشکلی است که دولت و مردم باید در کنار هم به آن‌ها رسیدگی کنند. وی یاد آور شد: کسانی که به مسافرت‌های خارجی و آن‌چنانی و مخارج آن چنانی می‌پردازند امروز باید امتحان خود را پس دهند و به کمک مردم بیایند.
 
رد ادعای شبکه ایران اینترنشنال از سوی بعیدی‌نژاد

سفیر کشورمان در انگلیس ادعای واهی شبکه ضد انقلاب ایران اینترنشنال را رد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: رمضانپور از مسئولان شبکه ایران اینترنشنال با وقاحت به دروغ ادعا کرده که سفارت ایران پول هنگفتی خرج شکایت به آفکام کرده است. وی افزود: رسماً اعلام می‌کنم که این سفارت حتی یک پنس برای این شکایت هزینه نکرده است. سفیر کشورمان در انگلیس در ادامه خطاب به مدیران شبکه ضد انقلاب ایران اینترنشنال نوشته است: آن‌ها سفارت را به (شبکه) خود قیاس کرده‌اند که برای پاسخگویی، هزینه هنگفتی را خرج وکلایشان کرده‌اند. گفتنی است موضوع این شکایت نحوه پوشش خبری شبکه تلویزیونی ضد انقلاب ایران اینترنشنال از حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز بوده است که این شبکه با ارتباطات گسترده‌ای که با تروریست‌های مجری این حمله داشت. شبکه تلویزیون ضد انقلاب ایران اینترنشنال در همان دقایق نخست این حمله تروریستی که ده‌ها شهروند بی گناه و از جمله زنان و کودکان را به شهادت رساند، تریبون‌های پخش زنده خود را در اختیار تروریست‌ها قرار داد. شکایت یاد شده از شبکه ضد انقلاب ایران اینترنشنال به نهاد ناظر بر رسانه‌های حاضر در انگلیس به نام "آفکام" ارائه شده است.
 
سیل هم به سرپل‌ذهاب خسارت زد

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: شهرستان سرپل‌ذهاب به دنبال وقوع بارش‌های شدید باران و سیلاب در روز‌های اخیر متحمل ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت شد. محبت جمالی‌نیا در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به شدت خسارت‌ها در شهرستان سرپل‌ذهاب اظهار داشت: به دنبال وقوع بارش‌های شدید در روز‌های اخیر متحمل ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت شد. وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی، باغات، جاده‌ها، پل‌های مواصلاتی، تاسیسات آب، برق و شیلات شهرستان سرپل‌ذهاب دچار خسارت‌های جدی شدند بیان کرد: بیشترین خسارت متعلق به اراضی کشاورزی و باغات است. فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: در برخی از روستا‌ها پل‌ها زیرآب رفته و جاده‌های روستایی نیز تخریب شده و راه ارتباطی برخی از این روستا‌ها اکنون قطع شده است. وی با اشاره به اینکه همه تیم‌های امداد و نجات و اورژانس در شهر سرپل‌ذهاب و مراکز دهستان‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند، افزود: ستاد مدیریت بحران برای حوادث ناشی از وقوع سیل در آماده‌باش کامل قرار دارد.
 
شمخانی مقصران سیل شیراز را معرفی کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وقوع سیل در منطقه دروازه قرآن شیراز گفت: در این حادثه بخش‌های خصوصی و دولتی هر دو مقصر هستند. دریابان علی شمخانی بامداد چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار داشت هر کس که در مسیل سیلاب‌بَر دروازه قرآن شیراز ساخت و ساز کرده مقصر است که به نظر ترکیبی از بخش خصوصی و بخش‌های خدماتی و دولتی در آن دخیل هستند. وی اضافه کرد: در کنار مسیل مجاور دروازه قرآن شیراز که نهری سیلابی بوده، در آن جاده ساخته شده است. شمخانی در خصوص انتشار مطالبی در فضای مجازی که شهرداری شیراز یا برخی ارگان‌های دولتی و نظامی به عنوان مقصر حادثه معرفی شده اند، توضیح داد: نمی‌توانم این موضوع را قضاوت کنم، اما فردوسی شعری سراییده که جای تامل دارد که 'به جویی که یک روز بگذشت آب/ نسازد خردمند در آن جای خواب'. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: از این موضوع که یک ارگان نظامی در محل سیل دروازه قرآن پادگان یا جاده ساخته است بی اطلاع هستم، اما مساله کارشناسی و دقیق بررسی و با عاملان و مقصران آن برخورد قانونی خواهد شد. به گزارش ایرنا، پنجم فروردین ماه جاری پس از بارش شدید باران شهر شیراز گرفتار سیل شد که در نتیجه آن و در محل دروازه قرآن و برابر اعلام پزشکی قانونی، ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۰۷ نفر مصدوم شدند.
 
ذوالنور: بیانیه‌های مجلس علیه آمریکا خاصیت ندارد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامیدرخصوص گلایه رهبر معظم انقلاب از مجلس در مقابله با قطعنامه‌های ضدآمریکایی گفت: همه نمایندگان مخاطب گِله و دغدغه رهبری هستند.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم گفت: امیدواریم این گلایه‌مندی، هشدار و دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری دارند منشا یک اقدام جدی بشود، تصریح کرد: با شروع سال جدید و فعال شدن مجلس از ۱۸ فروردین جلسات مجلس دایر خواهد بود و ان شالله اقدام جدی در این خصوص صورت بگیرد.ذوالنور خاطرنشان کرد: تک تک نمایندگان و کلیت مجلس مخاطب این گله و دغدغه حضرت آقا هستند و هیئت رئیسه مجلس و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون امنیت ملی مجلس به طور ویژه مورد خطاب و مسئول هستند. مجلس یک سازوکاری دارد و به طر مثال مانند یک اتوبوس است که گردشگر، زائر امام رضا(ع)، دانشجو، محصل، پیرمرد و زن می توانند سوار آن شوند؛ سازوکار مجلس کاملا فراهم است و باید اراده‌ای این سازوکار را در جهت یک موضوع خاص فعال کند.وی اظهار کرد: بیانیه‌های ما هیچ خاصیت اجرایی ندارد؛ به طور مثال در رژه ۳۱ شهریور خوزستان که مردم توسط ضد انقلاب، تکفیری‌ها و تروریست‌ها به خاک و خون کشیده شدند؛ دستگاه‌های مختلف نیز بیانیه دادند و محکوم کردند. آیا این بُعد اجرایی و ثمره و خاصیت داشت؟ خیر، فقط محکومیت است.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بیانیه‌هایی که ما در مجلس دادیم اظهارنظر و اعلام موضع است و خاصیت و نتیجه اجرایی ندارد ولی قطعنامه‌هایی که آمریکایی‌ها صادر کردند در مسیر اجرا قرار گرفته و برای دستگاههای ذیربط تکلیف ایجاد کرده است. یک موضوع را به جریان انداخته که دستگاه‌های ذیربط آمریکا اعمال جریمه، مجازات، کنترل، محدودیت و سایر موارد را علیه جمهوری اسلامی داشته باشند. اینها هیچ ارتباطی با هم ندارد بلکه کاملا اظهار نظر آقای مطهری غیرمنطقی و غیرکارشناسانه است.
 
جمالی: ۱۲ سال نمایندگی پی در پی به مذاق مردم خوش نمی‌آید

نماینده مردم فسا گفت: ۱۲ سال نمایندگی پی در پی سیطره‌ای به وکلای ملت می‌دهد که به مذاق مردم خوش نمی‌آید. محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ممنوعیت نمایندگی پس از سه دوره متوالی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: موافقین این طرح بر این باورند که وقتی نماینده‌ای چندین دوره در مجلس می‌ماند در نهاد‌های تصمیم‌گیری مهره‌چینی کرده و از امکاناتی برخوردار خواهد بود که برای دیگر نمایندگان میسر نیست. وی افزود: ۱۲ سال نمایندگی پی در پی سیطره‌ای به نمایندگان می‌دهد که ممکن است به مذاق مردم خوش نیاید، چراکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که حقوق اقلیت‌ها در نظر گرفته شود و این حس در جامعه به وجود نیاید که همه چیز از پیش تعیین شده است. جمالی تصریح کرد: افرادی که دارای تجربه هستند می‌توانند یک دوره تنفس کرده و در میان مردم زندگی کنند، چراکه در این صورت در دور بعد موفق‌تر خواهد بود، البته قاعدتاً این طرح دارای معایبی هم هست. نماینده مردم فسا ادامه داد: معتقدم که باید در قوه مقننه راه برای جوانان باز شود تا نیرو‌های تازه نفسی به جامعه تزریق شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را قانون تعیین می‌کند لذا باید منتظر تصمیم نهایی شورای نگهبان بمانیم.
 
دهقان: مواضع نادرست «علی مطهری» از بیرون مجلس به او القا میشود

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه مواضع نادرست علی مطهری از بیرون از مجلس به او القا میشود، گفت: انفعال دولت در برابر غرب و آمریکا روی اکثریت مجلس نیز تاثیر گذاشته است. محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و نماینده طرقبه در مجلس، با تأکید بر اینکه بیانات نوروزی رهبر انقلاب کاملا مبتنی بر واقعیات و نیاز‌های روز کشور بود، گفت: با توجه به اینکه کشور درگیر جنگ اقتصادی تمام‌عیاری از جانب آمریکا است، عبور از این جنگ اقتصادی بدون توجه به رونق تولیدات داخلی امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب که از عملکرد مجلس در زمینه اقدامات متقابل علیه آمریکا ابراز گلایه کرده بودند، افزود: خیلی مشهود است که دولت در قبال اقدامات ضدایرانی آمریکایی‌ها کوتاهی‌های جدی داشته و، چون اکثریت قاطع مجلس و اکثریت اعضای هیئت‌رئیسه، به‌ویژه در عرصه سیاسی و مذاکره با آمریکا و مسائل مربوط به غرب هماهنگ با دولت بوده است، لذا انفعال دولت بر اکثریت نمایندگان دوره دهم مجلس تأثیر داشته است.
 
پاپ فرانسیس فاجعه سیل در ایران را تسلیت گفت

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک‌ها با ارسال یک تلگرام، سیل ناگهانی در ایران را که منجر به کشته شدن ۱۹ تن و جراحت بیش از ۱۰۰ تن از شهروندان شد را تسلیت گفت. خبرگزاری 'واتیکان نیوز' روز چهارشنبه نوشت: کاردینال 'پیترو پارولین' نخست وزیر واتیکان، تلگرام تسلیت پاپ فرانسیس را برای قربانیان سیل که این روز‌ها در مناطق مختلف ایران بوقوع پیوسته را ارسال کرده است. پاپ فرانسیس در این تلگرام با خانواده قربانیان سیل و تمام آن‌هایی که در نقاط مختلف ایران متحمل ضربه از سیل شدند، ابراز همدردی کرد. پاپ همچنین برای کارکنان گروه‌های امدادی و اورژانس‌ها نیز دعا کرد و ملت ایران را به مشیت پروردگار سپرد. واتیکان نیوز اشاره کرده است که تاکنون حداقل ۱۹ تن بر اثر سیل در ایران جان خود را از دست داده اند و هشدار وقوع سیل همچنان ادامه دارد و مقامات ایران از شهروندان دعوت کرده اند تا در این تعطیلات سال نو که با آغاز بهار شروع شده است، از سفر پرهیز کنند. بیشترین شمار قربانیان در شیراز به ثبت رسیده است و بارش‌های تند دیگری به ویژه در شمال و شمال شرق کشور ایران در راه است و زنگ خطر امکان وقوع سیل‌های جدید حتی در تهران بصدا در آمده است.
 
گریه رهبر انقلاب برای کودکی که در سیل جان باخته بود

در این مطلب روایتی از خاطره رهبر معظم انقلاب درباره سیل ایرانشهر در سال ۱۳۵۷ هنگامی که ایشان در آن منطقه تبعید بودند را بخوانید. خون دلی که لعل شد ترجمه فارسی خاطراتی است که آیت‌الله خامنه‌ای به زبان عربی از دوران جوانی و سال‌های مبارزه و زندان خود در دوران تبعید روایت کرده‌اند. در متن زیر برشی از کتاب خون دلی که لعل شد و حاوی خاطره‌ای جذاب از دوران‌های زندگی رهبر فرزانه انقلاب است برای مخاطبان منتشر کرده‌ایم.صبح روز بعد به اتفاق آقای رحیمی و آقای راشد به بیرون شهر رفتیم تا خانه‌هایی را که سیل در دره‌ی شهر تخریب کرده ببینیم.اتفاقاً همین خانه‌ها علت اصلی سیل در شهر بود؛ زیرا این شهر در طول تاریخ همواره در معرض باران بوده و آب باران از مسیر دره راه خود را میگشوده و از شهر میگذشته و بنابراین شهر در گذر قرن‌ها سالم مانده است؛ به همین جهت هرساخت وسازی در مسیر آن ممنوع بوده، زیرا موجب بسته شدن مسیر و سرازیر شدن آب به طرف شهر میگردیده است. اما عده‌ای که به دنبال زمین مجانی بودند، در این دره خانه ساخته بودند و در واقع دست به مخاطره زده بودند. هنوز هم برخی از این قبیل افراد در برخی شهر‌ها چنین اقداماتی میکنند؛ اما توجه ندارند که از این راه نه تنها خود، بلکه همه‌ی شهر را به خطر می‌اندازند.به دره رفتیم و دیدیم خانه‌هایی که در آنجا ساخته بودند، همه خراب شده است. آنجا بودیم که دیدیم یک خانواده‌ی بلوچ - چند زن و یک مرد و چند کودک - از دور به طرف ما می‌آیند. بر دستان مرد، کودکی خوابیده بود و زنان گریه و زاری میکردند. وقتی نزدیک شدند، فهمیدیم کودک مرده است. این صحنه مرا عمیقاً تکان داد و با صدای بلند گریستم. من نسبت به کودکان و زنان حساسیت خاصی دارم. هیچگاه نمیتوانم کمترین آسیب و اهانتی را به یک کودک یا یک زن تحمل کنم. بار‌ها به دوستانم گفته‌ام من برای قضاوت میان یک زن و مرد، مناسب نیستم؛ زیرا حتماً از زن جانب داری میکنم! و همین طور در مورد کودکان. من حتی طاقت این را هم ندارم که در فیلم ببینم کودکی دچار مصیبت میشود؛ لذا وقتی آن کودک را که در حادثه‌ی سیل جان داده بود، دیدم، تحت تأثیر قرار گرفتم و عمیقاً گریستم. آن خانواده متوجه گریه و تأثر من شدند. آقای راشد به من گفت: این‌ها وقتی دیدند شما بیش از خودشان متأثر شده اید، شگفت زده شدند. خبر گریه‌ی من میان بلوچ‌ها منتشر شد.
 
نوبخت: دولت سیل زدگان گلستان را تنها نمی‌گذارد

معاون رئیس جمهوری گفت: دولت با وجود مشکلات مالی، سیل زدگان گلستان را تنها نمی‌گذارد و پشتیبانی کامل برای جبران خسارت آنان را انجام خواهد داد. محمد باقر نوبخت عصر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان اظهار داشت: دولت برای جبران بخشی از خسارت‌های سیل تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت تنخواه در اختیار استان قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم است با اعطای تسهیلاتی مانند کمک‌های بلاعوض و وام‌های کم بهره و بلند مدت از مردم سیل زده گلستان حمایت کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: هیات دولت در جلسه صبح امروز همچنین برای جبران خسارت وارد شده به حوزه کشاورری و دامداری تصمیماتی گرفته که به زودی ابلاغ می‌شود. نوبخت ادامه داد: بخش دیگر کمک‌ها مربوط به واحد‌های صنعتی است که به صورت کمک بلاعوض و تسهیلات در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. معاون رئیس جمهوری گفت: رفع مشکلات زیرساخت‌ها و بازسازی مناطق سیل زده در دستور کار جدی دولت است، اما در شرایط فعلی کمک به رفع کامل آبگرفتگی شهر‌ها و مناطق مسکونی و سپس برآورد دقیق خسارت‌ها در اولویت قرار دارد.
 
نشست کارگروه ضدایرانی در پایتخت عربستان سعودی

نشست کارگروه ضدایرانیِ آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی اقدامات مالی و اقتصادی علیه کشورمان در ریاض برگزار شد. نشست کارگروه ضدایرانی متشکل از نمایندگانی از آمریکا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی اقدامات مالی و اقتصادی علیه ایران در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این جلسه که ششم فروردین برگزار شد، اقدامات دولت‌های کشور‌های متبوع خود را برای مقابله با آنچه «فعالیت‌های خصمانه ایران» خوانده شده، برشمردند و به بحث و رایزنی در این زمینه پرداختند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار