پایان واردات بنزین، اصولگرایان برای ۱۴۰۰بازهم سراغ رئیسی می‌روند، نقل قولی از توصیه رئیس دولت اصلاحات به روحانی برای استعفا، ۱۲ رویداد مهم بین‌المللی در سالی که گذشت، بهار فرانسوی جلیقه زردها، دستکاری پرونده پتروشیمی گیت، باران تذکر بر سر شهردار تهران، تخت گاز در پیچ تحریم ها، ادعای وارونه بی بی سی درباره سلیمانی، چند ضلعی بی تدبیری در بازار گوشت، عبور از قطر در پارس جنوبی، جشن ملی نوروز و امیدواری، دورخیز نظامی چین برای عبور از آمریکا و نامه ۷۵ نماینده مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۲۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 18 March 2019

پایان واردات بنزین، اصولگرایان برای ۱۴۰۰بازهم سراغ رئیسی می‌روند، نقل قولی از توصیه رئیس دولت اصلاحات به روحانی برای استعفا، ۱۲ رویداد مهم بین‌المللی در سالی که گذشت، بهار فرانسوی جلیقه زردها، دستکاری پرونده پتروشیمی گیت، باران تذکر بر سر شهردار تهران، تخت گاز در پیچ تحریم ها، ادعای وارونه بی بی سی درباره سلیمانی، چند ضلعی بی تدبیری در بازار گوشت، عبور از قطر در پارس جنوبی، جشن ملی نوروز و امیدواری، دورخیز نظامی چین برای عبور از آمریکا و نامه ۷۵ نماینده مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز دوشنبه بیست و هفتم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شدند که سفر رئیس جمهور روحانی به بوشهر و بهره برداری از فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی با تیتر‌های و عناوینی همچون پایان واردات بنزین و بخش‌هایی از سخنان روحانی در جمع مردم بوشهر به تیتر یک صفحات نخست تعدادی از آن‌ها تبدیل شده است.
روزنامه‌های امروز عناوینی همچون عبور از قطر در پارس جنوبی، خبر خوش نفتی، رمزگشایی زنگنه از رانت پتروشیمی،حماسه جوانان ایرانی و عسلویه نگین صنعت ایرانی را در ارتباط با بهره برداری از فاز‌های جدید پارس جنوبی همزمان با سفر رئیس جمهور به این منطقه در صفحات نخست خود جای داده اند.
دستکاری در پرونده پتروشیمی گیت، پرتره اقتصاد ایران در سال ۹۸ و چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران در سال آینده واتحاد ادیان علیه تروریسم مذهبی از دیگر محور‌هایی است که روزنامه‌های امروز با انتخاب عناوین آن‌ها در صفحات نخست امروزشان توجه ویژه‌ای به آن داشته اند.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

استقبال کیهان از «تغییر رویه دولت روحانی»
جعفر بلوری در بخشی از یادداشت روز امروز روزنامه کیهان با عنوان از عراق تا ونزوئلا و دستگاه دیپلماسی ما نوشت: «رابطه ایران و عراق، الگویی نمونه در منطقه است... آماده‌ایم با همه همسایگان مثل عراق، بهترین رابطه را داشته باشیم.» این بخشی از اظهارات دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم بوشهر است. به همان اندازه‌ای که سفر آقای روحانی به عراق مهم بود، این اظهارات هم مهم‌اند، البته به شرطی که در حد «اظهارات» باقی نمانند. این اظهارات آن هم پس از ۶ سال می‌تواند به معنای ناامیدی از آن چند کشور بدعهد غربی باشد. ناامیدی که همیشه بد نیست! این رویگردانی - در صورت صحت- اگرچه دیر صورت گرفته، اما از قدیم گفته‌اند... «جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است.»‌
استقبال کیهان از «تغییر رویه دولت روحانی» /فناوری فضایی فیلترینگ را بلا موضوع می‌کند/مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران درسال ۹۸
نمی‌توان منکر این حقیقت شد که، دستکم دولت اول آقای روحانی تقریباً خلاصه شده بود در «وزارت خارجه»، وزارت خارجه خلاصه شده بود در آقای «ظریف» و تمام هم و غم ایشان هم شده بود، مذاکرات هسته‌ای. این یعنی ۴ سال گره زدن دستگاه مهم و عریض و طویل خارجی به یک مسئله! در حالی که سیاست خارجه یعنی... 
وزیر خارجه فلان کشور، هزاران کیلومتر سفر می‌کند تا یک اجماع جهانی علیه یک کشور بسازد. یعنی وزارت خزانه‌داری فلان کشور، چیزی بالغ بر ۶۰۰ نفر را مامور کنترل فعالیت‌های تجاری یک کشور هدف می‌کند تا تحریمی دور نخورد. یعنی وزیر خارجه فلان کشور طی دو سه ماه، دو سه بار به منطقه غرب آسیا می‌رود تا مبادا کشوری یک قطره نفت بیشتر از آن چیزی که توافق کرده‌اند از فلان کشور بخرد یا بفروشد. یعنی یک موبایل فروش را تا آن اندازه از کمک به دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه یک کشور می‌ترساند که جرات نکند، یک باطری به شهروند کشوری بفروشد که تحریم است. یعنی از خاک یک کشور دیگر به وزیر اقتصاد آن کشور نامه می‌زند، اگر با چین رابطه تجاری برقرار کنی، به شدت برخورد خواهد شد و.
غرض، ظرفیت موجود در دستگاه سیاست خارجی، نوع استفاده کشور‌ها از این ظرفیت و فرصتی بود که ما در این ۴ سال از دست دادیم. اما سفر روحانی به عراق امیدوار‌کننده بود. چرا؟!

پاسخ قطعی دادن به این سؤال که «آیا دولت تغییر رویه را ادامه خواهد داد یا خیر؟» کمی زود است. نقل قول ابتدای این وجیزه از سخنرانی آقای روحانی علامت خوبی است از اینکه دولت تغییر رویه داده است. اگر ایشان به سوریه، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، هند و... هم سفر کند و ظرفیت‌های عظیم موجود در دیپلماسی را آزاد نماید، قطعا سیلی محکمی بر آمریکا و تحریم‌هایش خواهد زد. 
کسانی که تلاش می‌کنند نگاه دولت، تحت هر شرایطی به آن چند کشور غربی بد عهد «زیر برجام زده» باشد، همان‌هایی هستند که تلاش می‌کنند نگاه به سمت عراق، سوریه، چین، روسیه، پاکستان، هند و خلاصه باقی کشور‌های دنیا نباشد. شناسایی آن‌ها کاری ندارد. به تیترها، گزارش‌ها، خبرها، موضع‌گیری‌ها و فعالیت‌هایشان در شبکه اجتماعی اگر نگاهی بیندازید، قابل شناسایی‌اند. این عده هنوز هم با وجود خسارت‌های برجام، «برجام برجام» می‌کنند و دنیا را آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا می‌دانند، حتی اگر از سوی این کشور‌ها تحقیر شوند! غربزدگی واقعا یک بیماری است. بیماری از این بالاتر که، هر بلایی خواستند سرت بیاورند، خرشان که از پل گذشت، به ریشت بخندند و شما همچنان دستتان به سویش دراز باشد؟! داعش را بسازند، به جانت بیندازند، از عقب مانده‌ترین رژیم‌های عصرحجری و بدترین دشمنانت حمایت کنند، تحریمت کنند، تحقیرت کنند، اما همچنان مشتاقشان باشی؟!
راه، همانی است که رئیس‌جمهور محترم با سفر به عراق در آن قدم گذاشته و زمان بهتر از هر تحلیلگری میزان عیار اظهارات خوب آقای رئیس‌جمهور را مشخص خواهد کرد. فعال شدن دستگاه سیاست خارجی فقط یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند اوضاع را دگرگون کند انشاء الله...

فناوری فضایی فیلترینگ را بلا موضوع می‌کند
عباس عبدی تحلیلگر سیاسی در شماره امروز روزنامه ایران در بخشی از یادداشتی با عنوان فناوری فضایی در حال اوج‌گیری نوشت: با پیشرفت‌های موجود دیر یا زود روش بدون سیم و فضایی برای ارتباطات اینترنتی تجاری خواهد شد و به احتمال فراوان مفهومی به نام فیلترینگ بلاموضوع شده و به خاطرات تاریخی خواهد پیوست.
به علاوه، این فناوری چنان بر قیمت تولیدات اثرات کاهنده‌ای خواهد گذاشت که اگر از آن استفاده نکنیم، قدرت رقابت اقتصادی را از دست خواهیم داد و بیش از پیش در سیاه‌چاله فقر فرو می‌رویم. نقش مهمی که این صنعت در افزایش بهره‌وری تولیدات دارد، موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.
استقبال کیهان از «تغییر رویه دولت روحانی» /فناوری فضایی فیلترینگ را بلا موضوع می‌کند/مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران درسال ۹۸
پیشرفت‌های کشور در این صنعت بجز آنکه شامل ساخت و پرتاب ماهواره‌های ایرانی از جمله ناهید می‌شود، موارد دیگری نیز دارد. ساخت بالن‌های ارتباطی که این روز‌ها دیدن آن در آسمان تهران عده‌ای را به تعجب واداشته است از این نمونه است. بالن‌هایی که برای موارد اضطراری مثل حوادث می‌توانند بسرعت به منطقه حادثه دیده، چون زلزله‌زده یا سیل‌زده گسیل شوند و ضمن ارائه اطلاعات دقیق از میزان خرابی‌ها و منطقه نیازمندتر تصویر کاملی را در اختیار مدیریت بحران قرار دهند و ارتباطات تلفنی را با مردم منطقه آسیب دیده برقرار نماید و این کار خسارات حوادث را بشدت کاهش خواهد داد. سیاست‌های کشت و کشاورزی و آب، از جمله مسائلی است که همواره با آن درگیر بوده‌ایم. داستان سیب‌زمینی و پیاز از موارد مشهور آن است که با کمک این فناوری می‌توان آن را سروسامان داد. از عجیب‌ترین اطلاعاتی که در آنجا در اختیار ما گذاشتند این بود که ۷۸۰۰۰ هکتار زمین در خوزستانِ گرم زیر کشت برنج است که هر هکتار آن مقادیر زیادی آب مصرف می‌کند که برای آن استان فاجعه‌بار است. در اصفهان که دچار کم‌آبی است ۲۶۰۰ هکتار و در فارس نیز ۲۵۰۰۰ هکتار زیر کشت برنج است که قطعاً این کار به نفع کشور و کشاورزی نیست و همه این‌ها اطلاعاتی است که این فناوری در اختیار مدیریت کشور قرار می‌دهد. سرعت پیشرفت جهان در این فناوری خیلی بیشتر از ماست و این تفاوت سرعت ما را دچار پس‌افتادگی شدیدی خواهد کرد و حتی امنیت اقتصادی ما را به خطر خواهد انداخت. باید این فناوری را از حالت محرمانگی و نظامی خارج و به فاز اقتصادی و کسب‌وکار وارد کرد. دستاورد‌های صلح‌آمیز و اقتصادی و تولیدی آن بسیار مهم‌تر از وجه نظامی آن است. متأسفانه همه توجهات ما به موشک و پرتاب‌کننده ماهواره است. در سال گذشته بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است و با شیب تندی در حال افزایش است. رقابت آینده میان کشور‌ها در این حوزه است. این صنعت باید از حالت دولتی بودن خارج و بخش خصوصی در آن فعال شود. چنین تحولی موجب تغییر نگاه مدیریت کشور به موضوع فناوری و رویکرد اقتصادی و اداره کشور نیز خواهد شد.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران درسال ۹۸
حامد روشن چشم دکتری علوم سیاسی طی یادداشتی که روزنامه آرمان امروز در شماره امروز دوشنبه چاپ کرده نوشت: ایران در سال ۹۷ با چالش‌ها و مشکلات مختلفی به‌خصوص در عرصه اقتصادی مواجه بود. به طوری که خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت ناگهانی تحریم‌های ایالات متحده هزینه‌های مادی و روانی اجتناب ناپذیری به‌خصوص در زمینه ارز برای ایران به بار آورد. با این وجود، افزایش بی‌سابقه تورم، کاهش قدرت خرید مردم بستر نا امن برای سرمایه‌گذاری و طبیعتا چند برابر شدن فشار برای جامعه بود. از طرفی دیگر، سال ۹۷ توام با برخی از هزینه‌های امنیتی در قالب ترور توسط گروه‌های مخالف نظام و عمدتا تحت هدایت دشمنان قرار داشت، حادثه اهواز، ترور‌های گروه‌های تکفیری، گروگانگیری مرزداران، ترور پاسداران در خاش و ... نشان از محیط امنیتی تهاجمی نسبت به امنیت داخلی در ایران بود که غالب آن‌ها با عملکرد قابل تقدیر دستگاه‌های امنیتی ناکام ماند. فارغ از بحث اقتصادی و امنیتی آنچه که بیش از هرچیزی جامعه ایران را آزرده خاطر کرد، نوعی احساس نابرابری و فساد گسترده دولتی در قالب اقتصادی و اختلاس است. به عبارت دیگر، جامعه ایران با درک شرایط سخت کشور در بوران هجمه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند همدلی، برابری‌سازی فرصت‌ها و تحمل اینگونه شرایط توسط آحاد جامعه به‌خصوص مسئولان در حوزه‌های مختلف است. با این حال، حجم گسترده فساد اقتصادی، تزریق کننده نا‌امیدی در جامعه ایران بود و عدم کارآمدی و نظارت در کنترل بحران‌ها این وضعیت را در ابعاد معیشتی مانند، خودرو، گوشت، سطح اشتغال، دستمزد کارگران و ... نشان داد.
استقبال کیهان از «تغییر رویه دولت روحانی» /فناوری فضایی فیلترینگ را بلا موضوع می‌کند/مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران درسال ۹۸
با تمام این تفاسیر سال ۹۷ رو به پایان است و سال جدید نیز با روز‌های تعطیلات آغاز می‌شود و مردم پس از اتمام روز‌های خوش تعطیلات بار دیگر با واقعیت‌ها و پیشامد‌های ۹۸ آشنا خواهند شد. به نظر می‌رسد، سال ۹۸ همچنان با موضوع اقتصاد، تورم، اشتغال و فساد گریبانگیر خواهد بود. از طرفی دیگر، گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری تداعی شده است که انتظار می‌رود، شعار سال ۹۸ و توصیه‌های رهبری پیرامون این مسأله باشد. توجه بیشتر به بحث اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی، صبر و تحمل شرایط سخت از جمله محور‌هایی است که مورد تاکید سیاستمداران قرار دارد. اما نوع نگاه جامعه در سال ۹۸ به ساختار و عملکرد سیاسی کمی متفاوت خواهد بود. با در نظر گرفتن افزایش سطح آگاهی اجتماعی و گردش اطلاعات، تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی مردم بیش از پیش گردیده و نگاهی متفاوت نسبت به وعده‌ها و سخنان سیاستمداران دارند. موضوعات فساد، معیشت، برابری و عدالت‌ورزی همچنان از محور‌های مهم در سال ۹۸ بوده و جامعه خواستار مقابله حداکثری با بحث فساد به‌خصوص در بدنه دولتی خواهد بود. تعیین تکلیف و تاکید بر دستاورد‌های ملموس مذاکرات بین‌المللی به‌خصوص در حوزه اقتصادی و رفاه اجتماعی همان‌طور نقش فعالانه در حوزه سیاست خارجی به منظور تامین امنیت ملی و شان اجتماعی می‌توانند از جمله موارد مهم خواست ملی باشند. در سطح فردی افزایش آزادی‌ها، دسترسی متوازن بر امکانات، نقش آفرینی حداکثری در مسائل اجتماعی و سیاسی از مواردی هستند که مورد توجه جامعه در سال ۹۸ قرار می‌گیرد. بر این اساس، موضوع تحریم‌های بین‌المللی، سیاستگذاری توسعه با محوریت رفاه عمومی، توسعه انسانی، حقوق فردی، مقابله با فساد، زدودن نابرابری در دستگاه‌های دولتی و امنیت ملی در بعد داخلی و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خصوص تنش با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، رژیم غاصب صهیونیستی، موضوع سوریه و عراق مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایران در سال ۹۸ خواهند بود. در این میان با توجه به توان کنشگری جوانان و زنان در عرصه اجتماعی بیشترین خواست‌ها از سوی این دو قشر بوده و حضور جوانان و زنان در ابعاد مختلف مدیریتی و توسعه کشور که ممکن است با مقاومت‌هایی همراه باشد از دیگر چالش‌های سال ۹۸ است. آنچه که بیش از هر چیزی برای جامعه دارای اهمیت خواهد بود، مشاهده جدیدت و شفافیت برای توسعه با محوریت مردم است. به عبارت بهتر، تاکید بر شاخص اجتماعی و شفافیت در رفتار با مردم محور اصلی برای عبور از این چالش‌ها و برخورد صحیح با موضوع فساد و برابر در مقابل قانون خواهد بود که سرمایه‌های ملی را جهت توسعه و مقابله با چالش‌ها می‌تواند بسیج کند. بنابراین، سال ۹۸ اهمیت بسزایی در چشم‌انداز حرکت ایران به سمت توسعه، تقویت و همگرایی دارد. به گونه‌ای که چیره شدن بر این چالش‌ها دریچه‌ای جدید را برای تعالی و توسعه روزافزاون به همراه خواهد داشت و عدم موفقیت بر چالش‌های سال ۹۸ می‌تواند شرایط و روز‌های سختی را برای جامعه و کشور به بار آورد. در نهایت اینکه بازخورد این چالش‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۹۸ قابل ارزیابی و سنجش خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار