رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نماینده مجلس: مردم نان شب خود را با حساب دفتری تهیه می‌کنند/ادعایی درباره دستگیری زوج ایرانی در آرژانتین/هشدار فرمانده سپاه به حامیان سازش/احمدی‌نژاد از خدا هم نمی‌ترسد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹ 17 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
شمخانی در جلسه محرمانه به نمایندگان چه گفت؟

علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش که چرا با پالرمو موافقید، اظهار کرد: «از نظر من در مورد پالرمو در خود مجلس هم اختلاف‌نظر‌ها با این لایحه بود و افرادی هم که منتقد آن بودند به من می‌گفتند که ما با این شروطی که مجلس گذاشته است، قبول داریم. به نظر من آن شروط هم نافذ است. بعضی‌ها می‌گفتند که علت نگرانی‌شان این بود که این شروط نافذ نیست. ما بررسی کردیم و دیدیم که نافذ است؛ حالا بعضی‌ها نظر دیگری دارند، بحث دیگری است. می‌خواهم بگویم که ما مطالعه کردیم و در مرکز پژوهش‌ها و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، آقای شمخانی، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و اطلاعات سپاه و همه این‌ها را جمع‌وجور کردند و نامه‌ای را برای ما نوشتند که با این شروطی که مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده است، مشکلی ندارد و خود آقای شمخانی در جلسه مجلس آمد و غیرعلنی گفت که من این را برای امنیت کشور لازم می‌دانم. خیلی از افرادی که بحث می‌کنند باید دید که چقدر این را دقیق خوانده‌اند، چون این یک چیز فنی است و چیز ساده‌ای نیست، چون ما کارمان، کار حقوقی و قانون‌گذاری است و اظهارنظر راجع به آن ساده نیست. کار فنی است و بعضی از مواد آن به مواد دیگری مربوط است. به نظر من با آن شروطی که مجلس در قبول‌کردن آن گذاشت، دغدغه‌ها رفع شده‌اند».
 
زاکانی: بابک زنجانی شاگرد دوستان زنگنه است

علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس در توئیتر خود نوشت: «وزیر نفت: گردن کلفت‌ها هنوز از بابک زنجانی حمایت می‌کنند. او یک کلاهبردار درجه یک و در تاریخ ایران بی نظیر است. مثال بابک شاگرد ابتدایی مکتب دوستان آقای زنگنه هستند. ریشه فساد اقتصادی بایدخشک شود چه مربوط به زنجانی باشد چه مرتبط به همراهان زنگنه.»
 
هشدار سپاه درباره صید ترال در خلیج‌فارس

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه گفت: نباید در خلیج‌فارس صید ترال انجام شود و کشتی‌های مربوط باید برای انجام این کار به دریا‌های دور بروند، ما با همه توان ورود خواهیم کرد، جلوی صید ترال را خواهیم گرفت و روی این موضوع پافشاری خواهیم کرد. سرهنگ عباس غلامشاهی در گفتگو با ایسنا، درباره ورود نیروی دریایی سپاه به مسئله صید ترال در خلیج‌فارس اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت تکلیف و مأموریت انقلابی که در حفظ منافع مردم و نظام مقدس اسلامی دارد در همه عرصه‌ها خصوصاً در دریا ورود می‌کند. وی ادامه داد: اخیراً به جهت تغییراتی که در وضعیت معیشت مردم به وجود آمده و موجب گلایه‌مندی آنان از وضع صید و صیادی شده، نیروی دریایی سپاه به این امر یعنی صید ترال که صید مضری برای زیست دریایی و آبزیان و صیادان است ورود کرده است. فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما اعتقاد داریم نباید در خلیج‌فارس صید ترال انجام شود و کشتی‌های مربوط باید برای انجام این کار به دریا‌های دور بروند، افزود: ما با همه توان ورود خواهیم کرد، جلوی صید ترال را خواهیم گرفت و روی این موضوع پافشاری خواهیم کرد. سرهنگ غلامشاهی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم تا جایی که منافع ملت خصوصاً ساحل‌نشینان و صیادان بومی و محلی ساحلی را تأمین کنیم به این کار ادامه دهیم، تصریح کرد: از زمانی که نیروی دریایی سپاه انقلاب اسلامی به این مسئله ورود کرده مقدار صید ترال بسیار کاهش یافته است مردم و حتی مسئولین پیام‌های تشکر خود را به نیروی دریایی سپاه و سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌رسانند.
 
نماینده مجلس: مردم نان شب خود را با حساب دفتری تهیه می‌کنند

نماینده مردم شهرضا با انتقاد از عملکرد مسئولان به ویژه در حوزه معیشت گفت: مردم نان شب خود را با حساب دفتری تهیه می‌کنند. سمیه محمودی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۶ اسفند) مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک ایام ماه رجب خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما رکورددار تذکر از مجلس بودید به ویژه در بحث معیشت، متاسفانه بی تحرکی و بی تفاوتی در باب حل مشکلات دولت را شاهدیم و نتیجه این تذکرات را نیز نمی‌بینیم. نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون ندیده بودیم حساب دفتری در نانوایی‌ها داشته باشیم، اما اخیرا مردم برای تهیه نان شب خود با حساب دفتری مایحتاج خود را تامین می‌کنند. وی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: چطور است بعضاً وزیری هر هفته برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس در صحن حاضر می‌شود، اما وزیر دیگری با ۸۹ سوال هنوز به صحن نیامده که این ارتباطات باید شفاف سازی شود. وی خطاب به وزیر نیرو گفت: آب شرب مردم شهرضا دچار مشکل است و مردم نگرانی شدیدی از این بابت دارند. این حق مردم شهر شهید همت نیست.
 
ادعایی درباره دستگیری زوج ایرانی در آرژانتین

زن و شوهر ایرانی، با پاسپورت جعلی در آرژانتین دستگیر شدند. بر اساس هاآرتص، دو تن از شهروندان ایرانی در روز شنبه در بوینس آیرس دستگیر شدند، پلیس اینترپل تایید کرده که این زوج با هویتی دیگر وارد آرژانتین شدند، اما هویت‌های این افراد جعلی است. مرد ۲۷ ساله خود را به عنوان سجاد ناصرانی معرفی کرده و مدعی شد که یک عکاس است. زن ۳۱ ساله هم خود را مهسوره سبزعلی معرفی کرد و گفت که مهندس معمار است. اشکالات فاحش در پاسپورت‌های این زوج ایرانی شک ماموران را برانگیخت و موجب دستگیری این دو تن در بوینس آیرس آرژانتین شد. این زن و مرد ایرانی اکنون در زندان به سر می‌برند.
 
پیشنهاد استعفا به روحانی توسط برخی اصلاح‌طلبان

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفت: برخی از اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیشنهاد کرده‌اند که در صورت ناتوانی از ریاست دولت استعفا کند. سید محمود میرلوحی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: برخی از اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیشنهاد کرده‌اند که در صورت ناتوانی از ریاست دولت استعفا کند.وی افزود: رئیس دولت اصلاحات در خصوص ادامه فعالیت حسن روحانی در دولت اظهار نظری نداشته است. به گزارش فارس، علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان امروز طی گفت‌و‌گویی تاکید کرده بود که من شنیده‌ام رئیس دولت اصلاحات به روحانی گفته است که اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند. علی صوفی هم اکنون دبیرکلی حزب پیشرو اصلاحات که متشکل از وزرای کابینه دولت اصلاحات است را بر عهده دارد.وی رئیس ستاد انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی اصلاح‌طلبان در شهر تهران بود.
 
طرح امیدی‌ها برای سفره مردم

سخنگوی فراکسیون امید گفت که این فراکسیون طرحی برای بهبود وضعیت معیشت مردم ارائه خواهد کرد. فاطمه سعیدی در گفتگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید کمیته ویژه‌ای به نام «کمیته ویژه ساماندهی یارانه، سوخت، ارز و کالا‌های اساسی» ایجاد کرده است که قرار شد این کمیسیون طرحی برای بهبود وضعیت معیشت خود با مشورت کارشناسان و نمایندگان تدوین کرده و به اعضای فراکسیون ارائه کند تا پس از تصویب نهایی در قالب یک طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد که طرح تدوین شده باید به گونه‌ای باشد که با ارائه راهکار‌های قانونی به دستگاه‌های دولتی این امکان را بدهد تا کالا‌های اساسی را به موقع با قیمت مناسب و حذف رانت به مصرف‌کنندگان برسانند. سخنگوی فراکسیون امید در پایان گفت: در تدوین این طرح از نظرات کارشناسان برجسته اقتصادی کشور و مدیران با تجربه و خوشنام استفاده خواهد شد تا در نهایت بتوانیم برای مردم شرایط سال آینده را با کمک دولت بهبود بخشیم.
 
هشدار فرمانده سپاه به حامیان سازش

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سپاه هرگز وارد گروه‌بندی‌های سیاسی نشده است، گفت: اگر جریانی بخواهد ذهن مردم را از اصول انقلاب اسلامی و خاصیت‌های این حرکت و دست‌آورد‌های مثبت آن به سمت سازش هدایت کند و بگوید مردم به نفع شماست که سازش کنید، قطعا سپاه مقابل آن می‌ایستد. باید بدانند که اگر سازش کنند، ذلت و بدبختی به بار می‌آید. سپاه با جریانی که با نفاق و دو‌رویی، سازش را طور دیگری تبلیغ می‌کند، مبارزه همه‌جانبه کرده و آن را افشا می‌کند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی تفصیلی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نکات مختلفی پیرامون فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه گزیده‌ای از مهمترین بخش‌های این مصاحبه را می‌خوانید. سرلشکر جعفری درخصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: آن‌ها (صهیونیست ها) رویای گسترش از نیل تا فرات را در سر داشتند و در ۵۰ سال اخیر می‌خواستند این برنامه را اجرا کنند، اما امروز نه‌تن‌ها این رژیم جعلی نتوانسته ذره‌ای از خاک خود را گسترش دهد، بلکه در اطراف خود در محاصره کامل بوده و بخش عمده‌ای از خاک اشغال‌کرده را نیز از دست داده است. وی با بیان اینکه موشک‌های حزب‌الله لبنان تمام سرزمین‌های اشغالی را تحت پوشش دارند، به مقاومت مردم فلسطین بویژه غزه اشاره کرد و افزود: این وضعیت و توانمندی که امروز در منطقه از جبهه مقاومت انقلاب اسلامی ایجاد شده، همه از موفقیت‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی است که خیلی هم قابل بیان نیست. یعنی بیشتر حسی است و باید حس شود.
 
مرزبانان ربوده شده ایرانی با خانواده‌هایشان تماس گرفتند

گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل مدعی شد که مرزبانان ربوده شده در هنگ مرزی میرجاوه بعد از ۵ ماه با خانواده خود تماس تلفنی گرفته‌اند. این گروهک تروریستی همچنین مدعی شد که از بعد از آزادی ۵ تن از مرزبانان ربوده شده تاکنون هیچ اقدامی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکره با آن‌ها انجام نشده است.
 
فتح‌الله‌زاده: احمدی‌نژاد و مرحوم هاشمی استقلالی بودند

علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق استقلال اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد استقلالی و محمد خاتمی پرسپولیسی بودند. اما هر دوی آن‌ها به هر دو تیم پایتخت کمک می‌کردند. وی گفت که دوستان آقای روحانی نگذاشتند که ما بفهمیم ایشان چه رنگی است (خنده). اما مرحوم هاشمی رفسنجانی ته قلبش استقلالی بود، اما سرتیمش آقای جمعه‌ای پرسپولیسی دوآتیشه بود و خیلی دوست داشت که مرحوم هاشمی را پرسپولیسی کند، اما این اتفاق نیفتاد.
 
احمدی‌نژاد از خدا هم نمی‌ترسد
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس، در گفت‌وگویی با مجله اصول‌گرای مثلث که پایگاه خبری خانه‌ملت، وابسته به مجلس، فیلم آن را منتشر کرده گفته: احمدی‌نژاد با خودش مشکل دارد. کسی که از خدا نترسد، کسی نمی‌تواند جلودارش شود. شب استعفای ظریف از این ماجرا خبر نداشتم؛ صبح‌که رفتم مجلس خبر شدم. تماس گرفتم، تلفن‌های ظریف قطع بود. شب که تلفن‌های‌اش باز شد، تماس گرفتم؛ برخی گلایه‌های ایشان به‌حق بود. ولی در کشور ما از این مسائل هست و خداوند، گذشت را برای همین موقع‌ها گذاشته. اگر چهار، پنج‌نفر از تمام پرونده هسته‌ای کشور، خبر داشته باشند، یکی‌شان، من‌ام. با برجام جمهوری‌اسلامی بُرد؛ آن‌هم دوره‌ای که به بن‌بست دیپلماتیک خوردیم و مصالح اقتصادی ما ایجاب می‌کرد. در مسائل منطقه‌ای؛ چه در سوریه، چه در عراق و...، رهبری فکرشده کار می‌کنند و افرادی هم که مشغول این کارند درست تدبیر می‌کنند.»

دو دستور روحانی در کنگان

رئیس جمهور در جمع مردم کنگان: دستور تشکیل کمیته ملی حل آلودگی عسلویه را از این تریبون صادر می‌کنم. بعد از تعطیلات نوروز، وزیران بهداشت، کشور، نفت، شهرسازی و روسای سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست تشکیل جلسه دهند و تا ۳ ماه طرح پیشنهادی خود را به دولت بباورند. در برابر منابع زیادی که از اینجا برداشت می‌شود، مردم حقوقی دارند. شرکت‌های نفتی باید برای نیرو‌های خود حدالامکان از بومیان استفاده کنند. ایرنا

کشور به مدیریت نیاز دارد نه خیریه

محمد بحرانی، بازیگر و صداپیشه، شامگاه شنبه ۲۵ اسفند، مهمان علی ضیا در برنامه نوروزی «فرمول یک» بود، او در بخشی از این برنامه با انتقاد از نبود مدیریت درست در کشور، گفت: تعداد زیادی بنیاد‌های خیریه در کشور در حال فعالیت هستند که به ظاهر نیز اتفاق خوبی است و بیانگر این است که ما مردم همدیگر را دوست داریم، اما به نظرم این اتفاق خوبی نیست. اگر در کشوری اوضاع درست باشد ما به این همه خیریه و خیر احتیاج نداریم بلکه به مدیریت درست نیاز داریم. / خبرآنلاین

اجرای FATF عامل گرانی و سخت شدن معیشت مردم است

۷۵ نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند، دولت طی سه سال گذشته تمامی الزامات مربوط به FATF را اجرایی کرده است و همین موضوع موجب قفل شدن اقتصاد کشور و گرانی‌های اخیر است/ فارس

با بگیرو ببند دختران جوان، نمی‌شود آن‌ها را تربیت کرد

آیت‌الله یزدی، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به تحول ایجاد شده در زندگی بشر گفت: آیا می‌بایست این احکام اسلام را منطبق با تفکر و شرایط جدید قرارداد یا تفکر جدید را به‌نوعی تنظیم کرد که با اصول و مقدسات اسلامی تطبیق پیدا کند؟ فقط با بگیر و ببند و زندانی کردن و بازداشت کردن دختران جوان، نمی‌شود آن‌ها را تربیت کرد؛ باید در درون خانواده کار فرهنگی انجام گیرد تا آسیب‌ها ریشه‌کن شود. /خبرگزاری حوزه

واکنش سرمربی مراکش به شایعه پیشنهاد ایران

در حالی که مدتی است از اروی رنار سرمربی تیم ملی فوتبال مراکش به عنوان گزینه اصلی جانشینی کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی کشورمان نام برده می‌شود، این مربی ۵۰ ساله فرانسوی به این موضوع واکنش نشان داد. سایت فرانسوی ۳۶۰ اسپورت در این باره از قول رنار نوشت: یک شخص نزدیک به رسانه‌ها از زمان حضورم در مراکش، تلاش می‌کند تا با انتشار خبر‌های دروغ، وضعیت من را بی‌ثبات کند، اما من روی اهدافم تمرکز می‌کنم. دو دیدار دوستانه در ماه مارس مقابل مالاوی و آرژانتین داریم. پس از آن باید روی آماده‌سازی مراکش برای حضور در جام ملت‌های آفریقا متمرکز شویم. گفتنی‌است؛ ایران تنها تیمی نیست که از آن به عنوان خواهان رنار نام برده می‌شود و امارات هم امیدوار است که بتواند این سرمربی را به خدمت بگیرد/ خبرورزشی

نتانیاهو ادعاکرد ایران از بنی گانتز و یائیر لاپید حمایت می‌کند!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیروزی وی در انتخابات آتی این رژیم در هاله‌ای از ابهام است، برای قطعی کردن موفقیت خود در این رقابت‌ها اتهام جدیدی را متوجه رقیبانش کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی بی‌سابقه مدعی شد: «حمایت حکومت ایران از بنی گانتز و یائیر لاپید، روشن است». / مهر

ماجرای اخاذی در دفتر وزیر نفت از زبان عضو کمیسیون انرژی مجلس

«خادمی» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در دفتر وزیر نفت برای نیروی‌های خدماتی حسابی باز شده است. مسئولان دفتر زنگنه از مراجعه‌کنندگان، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، موسسان شرکت‌های نفتی و گازی و... درخواست واریز مبلغی به حساب نیرو‌های خدماتی جهت انجام کارشان را داشتند. در ادامه نیرو‌های خدماتی این مبالغ واریزی به حساب‌شان را تحویل مسئولان دفتر آقای زنگنه می‌دادند و حتی آنجا برای این کار دستگاه کارتخوان گذاشته بودند. ظاهرا مسئولان دفتر زنگنه با این توجیه که گروه‌های واسطه‌ای برای انجام کار شما تشکیل می‌شود و وجه دریافتی نیز برای انجام کار توسط آن گروه‌ها است، از مراجعان درخواست کشیدن کارت می‌کردند. احتمالا نیرو‌های خدماتی از اصل این جریان بی‌خبر بوده و یا مجبور و وادار به باز کردن حسابی برای واریز وجوه دریافتی از مراجعه‌کنندگان، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، موسسان شرکت‌های نفتی و گازی شده‌اند. یکی از مسئولان دفتر وزیر نفت که گویا ارتباط خوبی نیز با آقای وزیر دارد و از دفتر وزیر به شرکتی در ترکیه رفت و آمد داشته، پس از شنیدن خبر حضور نیرو‌های امنیتی در دفتر وزیر و بازجویی از کارکنان سکته کرده و راهی بیمارستان شده است. با توجه به اینکه نهاد‌های نظارتی وارد موضوع شده‌اند باید فرصت داد تا از جزئیات این ماجرا دقیق‌تر پرده‌برداری شود. / خانه ملت
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار