این پیمانه تیتر‌هایی همچون بی‌ثباتی‌های جهان طلا را گران کرد، طلای سیاه بالاترین رقم ۲۰۱۹ را ثبت کرد، قیمت نفت ایران در ماه فوریه به ۶۱.۳۹ دلار رسید، شمار ثروتمندان کدام کشور‌ها بیشتر رو به افزایش است؟، افزایش بدهی جهان نگرانی اصلی اقتصاد کشور‌ها است، توزیع ۳۰ هزار تن مرغ منجمد با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان، افزایش دو برابری نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم بره زنده و فراخوان یک خودروساز به‌ دلیل نقص در کمربند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 16 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بی‌ثباتی‌های جهان طلا را گران کرد، طلای سیاه بالاترین رقم ۲۰۱۹ را ثبت کرد، قیمت نفت ایران در ماه فوریه به ۶۱.۳۹ دلار رسید، شمار ثروتمندان کدام کشور‌ها بیشتر رو به افزایش است؟، افزایش بدهی جهان نگرانی اصلی اقتصاد کشور‌ها است، توزیع ۳۰ هزار تن مرغ منجمد با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان، افزایش دو برابری نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم بره زنده و فراخوان یک خودروساز به‌ دلیل نقص در کمربند را در بر دارد.

بی‌ثباتی‌های جهان طلا را گران کرد

با کاهش ارزش دلار و تقویت نگرانی‌ها در مورد رکود در رشد جهانی اقتصاد که تقاضا برای فلزهای گران بها را افزایش داد، قیمت طلا در معاملات روز جمعه افزایش یافت و کاهش شدید روز پنج شنبه را جبران کرد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 7 دلار و 15 سنت افزایش 1303.32 دلار فروخته شد.

روز گذشته این فلز گرانبها حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد. همچنین طلا در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی متوالی قرار دارد. ارزش دلار در برابر ارزهای مهم 0.2 درصد از ارزش خود را از دست داد و در مسیر ثبت بیشترین کاهش هفتگی از اوایل ماه دسامبر قرار دارد. آجای کدیا، تحلیلگر بازار گفت: «دلار تضعیف شد و طلا به عنوان دارایی امن پس از بلاتکلیفی در مورد برگزیت تقویت شد. تا زمانی که طلا بتواند سطح 1290 دلار را حفظ کند، می تواند به سطح اولیه 1302 و پس از آن 1310 دلار برسد.»

به گفته تحلیلگران، از دیگر عوامل تقویت کننده قیمت طلا، بیشتر شدن نشانه های رکود اقتصادی جهان است. بانک مرکزی ژاپن برآورد خود از اقتصادهای جهان را کاهش داد و اعلام کرد این کشورها نشانه هایی از رکود را نشان می‌دهند. همچنین این کشور دیدگاه خود در مورد صادرات و واردات را تغییر داد. برایان لان، تحلیلگر طلا در سنگاپور گفت در عین حال، اظهارات نخست وزیر چین در مورد کند شدن اقتصاد نشان می دهد، یکی از اقتصادهای بزرگ جهان نیز با چالش روبه روست که این شرایط سبب تقویت اندک طلا شده است. در آمریکا نیز انتشار آمارها در روز پنجشنبه بر رشد فشار بر اقتصاد حکایت دارد. تعداد آمریکایی‌هایی که هفته گذشته درخواست دریافت حقوق بیکاری کرده‌اند بیش از انتظار افزایش یافته است و در عین حال فروش خانه‌های نوساز در ماه ژانویه بیشتر انتظار کاهش داشته است.

برنامه تولید خودرو در سال ۹۸ چیست؟

دنیای‌اقتصاد نوشت: در شرایطی که سال ۹۷ با افت شدید تولید خودرو رو به اتمام است، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد تیراژ را برای خودروسازان داخلی طی سال آینده، در نظر گرفته است. آن طور که یک منبع آگاه عنوان کرد، ظاهرا وزارت صنعت برنامه تولید یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو را برای سال آینده لحاظ کرده است؛ هرچند برای مشخص شدن رقم دقیق تولید خودروهای داخلی طی سال‌جاری، باید چند روز دیگر صبر کرد، با این حال آن طور که از شرایط خودروسازان برمی آید، تیراژ ۹۷ صنعت خودرو نهایتا به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. با فرض این عدد، کف برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو طی سال آینده، تثبیت رقم امسال و سقف آن، رشد ۲۰ درصدی معادل ۲۰۰ هزار دستگاه است. این برنامه‌ریزی در حالی است که خودروسازی ایران با مشکلات و چالش‌های بزرگی در مسیر تولید مواجه است و سال‌جاری نیز به احتمال فراوان با افتی ۳۳ درصدی برای این صنعت به پایان خواهد رسید. تحریم‌های آمریکا از یک سو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر، در مجموع سبب کند شدن روند تولید خودرو طی سال‌جاری شدند و طبعا در صورت ادامه این مشکلات، در سال آینده نیز چرخ‌های تولید خوب نخواهند چرخید.

طلای سیاه بالاترین رقم ۲۰۱۹ را ثبت کرد

با توجه به اینکه کاهش تولید اوپک و تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران احتمالا کسری اندکی در عرضه نفت در جهان در سه ماهه نخست ایجاد می کند، قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت. البته تقویت نگرانی ها در مورد رکود اقتصادی که به زودی رشد تقاضا برای سوخت را کاهش خواهد داد، مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 10 سنت افزایش 67.33 دلار فروخته شد. روز پنجشنبه نفت برنت به 68.14 بالاترین قیمت 2019 رسیده بود. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 10 سنت افزایش 58.71 دلار معامله شد. این نوع نفت روز گذشته به 58.76 دلار بالاترین رقم سال 2019 رسیده بود. قیمت نفت از ابتدای امسال تاکنون حدود یک چهارم افزایش یافته است. اوله هانسن، رئیس راهبرد کالاهای اساسی ساکسو بانک دانمارک گفت: «قیمت نفت همچنان به علت ادامه کاهش تولید اوپک و هم پیمانانش و کاهش تولید ونزوئلا، افزایش می یابد.»

پیش بینی یک نماینده از حفظ روند کاهشی نرخ دلار

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز گفت: از آنجایی که با پایان سال نزدیک هستیم و مبادلات بیشتر شده است، شاهد نوسان قیمت ارز بوده ایم اما این روند در ایام نوروز متوقف می شود. عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر گفته می شود مسافران خارجی نوروز و درخواست ارز آنها بر داغ شدن بازار ارز می افزاید اما به دلیل گرانی برآورد می شود که میزان درخواست ارز مسافرتی کاهش پیدا کند. نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با این حال با شروع ایام نوروز و تعطیلی بانک ها و فعالیت های اقتصادی مجدد نرخ دلارکاهش پیدا خواهد کرد؛ اما باید گفت این کاهش مقطعی نمی تواند الگویی برای شرایط ارز در سال آینده باشد. /خانه ملت

بهای نفت ایران در ماه فوریه به 61.39 دلار رسید

اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه فوریه 2019 (بهمن97) با 5 دلار و 10 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 61.39 دلار رسید. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه 56.29 دلار به فروش رسیده بود. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت تمامی انواع نفت‌های اوپک در این ماه افزایش یافته است که بیشترین افزایش به نفت اکوادور و آنگولا تعلق دارد. متوسط قیمت نفت ایران طی سال 2017  برابر با 49.60 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2018 نیز 64.14 دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در فوریه 2019 برابر با 58.72 دلار برآورد شده است. نفت ایران در سال 2015 نیز معادل 48.80 دلار در هر بشکه فروخته شده است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه فوریه با 5 دلار و 9 سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 63.83 دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه 58.74 دلار در هر بشکه بوده است. نفت عربستان نیز با 5 دلار و 22 سنت افزایش 64.85 دلار در هر بشکه فروخته شد.

افزایش تولید نفت ایران به ۲ میلیون و ۷۴۳ هزار بشکه

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه فوریه 2019 برابر با بهمن ماه 1397 به 2 میلیون و 743 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن  12 هزار بشکه در روز بیشتر است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه ژانویه برابر با دی 97 روزانه 2 میلیون و 731 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی دسامبر (آذر 97) 2 میلیون و 724 هزار بشکه در روز بوده است. متوسط تولید نفت ایران در سال 2018 برابر با روزانه 3 میلیون و 553 هزار بشکه و در سال 2017 برابر با 3 میلیون و 813 هزار بشکه در روز بوده است. بر اساس این گزارش، تولید نفت 15 کشور عضو این سازمان در ماه فوریه 2019 (بهمن 97) 30 میلیون و 549 هزار بشکه در روز عنوان شده است که کاهش روزانه 221 هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه ژانویه را نشان می‌دهد. اوپک در ماه ژانویه 2018 روزانه 30 میلیون و 770 بشکه نفت تولید کرده بود. به نقل از فارس؛ عربستان نیز در ماه فوریه روزانه 86 هزار بشکه نفت کمتر تولید کرده و میزان تولیدش به 10 میلیون و 87 هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه ژانویه 10.172 میلیون بشکه در روز بود.

گرانی ۱۰.۴ درصدی مسکن در چین

قیمت خانه های جدید در چین در فوریه با کمترین سرعت طی ده ماه گذشته رشد کرد چون اقتصاد آرام و کاهش سرمایه‌گذاری به تقاضای کلی مسکن آسیب زده است. میانگین قیمت مسکن جدید در هفتاد شهر بزرگ چین 0.5 درصد در فوریه رشد کرد که از 0.6 درصد رشد ماه ژانویه کمتر بود و آهسته ترین سرعت رشد را از آوریل 2018 نشان می‌داد. ولی در کل، چهل و ششمین ماه پیاپی افزایش قیمت ثبت شد. در اکثر 70 شهر بزرگ چین که مورد بررسی قرار گرفتند، هنوز هم قیمت خانه های جدید افزایش می یابد. به طور سالانه قیمت مسکن در فوریه 10.4 درصد افزایش یافت که از 10 درصد افزایش ماه ژانویه بیشتر بود. اطمینان مشتری ها و تجارت در ماه های اخیر به خاطر کند شدن اقتصاد و درگیری‌های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یافته که باعث راکد شدن سرمایه گذاری در بخش مسکن می‌شود. رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان سال گذشته به کمترین حد طی سه دهه گذشته رسید که دلیل آن جنگ عوارض با آمریکا و سختگیری پکن در مورد بدهی ها بود. به نقل از تسنیم؛ سیاست‌گذاران قول دادند جلوی نوسانات بزرگ قیمت مسکن را بگیرند و سعی کنند کسانی که برای اولین بار خانه‌دار می‌شوند، توانایی خرید آن را داشته باشند و کاملا از بازار کنار نروند.

شمار ثروتمندان کدام کشورها بیشتر رو به افزایش است؟

مؤسسه "نایتفرانک" در مطالعات جدید خود اعلام کرده است که شمار افرادی در آسیا که ثروتی معادل یک میلیارد دلار و بیشتر دارند، با ۲۷ درصد افزایش در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به ۱۰۰۳ نفر خواهد رسید. این نرخ برای آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا) معادل ۱۷ درصد و برای اروپا ۱۸ درصد خواهد بود؛ بنابراین، هند با نرخ رشد ۳۹ درصدی شمار میلیاردرهای خود در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، در جهان پیشتاز خواهد بود و پس از این کشور، فیلیپین با ۳۸ درصد، چین با ۳۵ درصد، اندونزی با ۳۲ درصد، ویتنام با ۳۱ درصد، مالزی با ۳۱ درصد، کره جنوبی با ۳۰ درصد، رومانی با ۲۹ درصد، تایلند با ۲۹ درصد و لهستان با ۲۹ درصد در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. به نقل از ایسنا؛ در منطقه آسیا، سهام با ۲۵ درصد، بزرگ‌ترین منبع ثروت میلیاردرهای آسیایی خواهد بود و اوراق قرضه با ۲۴ درصد، مسکن با ۲۳ درصد، وجه نقد با ۱۸ درصد و صندوق‌های سرمایه با ۴ درصد دیگر منابع مهم ثروت خواهند بود. ۶ درصد منبع ثروت نیز متفرقه خواهد بود.

بانک کانادا: افزایش بدهی جهان نگرانی اصلی اقتصاد کشورها است

کارولین ویلکلینز معاون بانک مرکزی کانادا گفت: افزایش بدهی جهان در حال کاهش رشد اقتصادی کشورها است؛ ضمن اینکه آنها را نسبت دوره بی ثباتی مالی آسیب پذیرتر می‌کند. وی افزود: در حالی‌که نظام مالی جهان در جایگاه بهتری نسبت به یک دهه گذشته قرار دارد، اما بلاتکلیفی‌های تجاری و دیگر ریسک‌های ژئوپولتیکی می‌توانند باعث خارج شدن مسیر نظام مالی جهان از ریل خود شود. «ویلینز» گفت: مجموع بدهی جهان در حال حاضر تقریبا ۲۴۰ تریلیون دلار است که ۱۰۰ تریلیون دلار به نسبت بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۶ میلادی افزایش نشان می‌دهد و این موضوع مانعی برای رشد اقتصادی و همچنین آسیب پذیر کردن ما در یک دوره بی‌ثباتی مالی است. وی تصریح کرد: بانک مرکزی کانادا از جولای سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد نرخ بهره را ۵ مرتبه افزایش داده است و در جلسه سیاست گذاری خود نسبت به وجود افزایش بلاتکلیفی‌ها در ارتباط با زمانبندی آینده بالا بردن نرخ بهره هشدار داد.

توزیع ۳۰ هزار تن مرغ منجمد با قیمت ۱۰۵۰۰ تومان

رضا کریمی در حاشیه ترخیص 50 هزار رأس گوسفند وارداتی که از طریق کشتی برای تنظیم بازار وارد کشور شده‌اند، در جمع خبرنگاران بیان کرد: ‌در راستای کاهش قیمت مرغ از فردا‌ ‌ 30 هزار تن مرغ منجمد وارد بازار می‌شود. مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: مرغ منجمد به قیمت کیلویی 10500 تومان برای مصرف‌کننده در سراسر کشور عرضه می‌شود. به گفته وی، عرضه مرغ تنظیم بازاری از دو روز پیش برای تنظیم بازار آغاز شده است. وی گفت: 30 هزار تن مرغ به دو منظور تأمین ذخایر استراتژیک و همچنین تنظیم قیمت برای مصرف‌کننده در بازار در سراسر کشور عرضه می‌شود.

افزایش دو برابری نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم بره زنده

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگویی در پاسخ به این که هم اکنون، قیمت تمام شده تولید دام سبک زنده چقدر است و این رقم چه تفاوتی با سال گذشته دارد، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم بره زنده حدود ۳۰ هزارتومان است. سال گذشته این رقم بین ۱۶ تا ۱۷ هزارتومان بود، به عبارتی افزایش تقریباً دو برابری در این زمینه رخ داده ضمن اینکه قیمت گوشت نیز نسبت به سال قبل کمی بیشتر از ۲ برابر افزایش داشته است. /مهر

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را منفی ۰.۱ درصد اعلام کرد

بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی خود را بدون تغییر حفظ کرد و نرخ بهره کوتاه مدت را منفی ۰.۱ درصد تعیین کرد. همچنین بانک ژاپن اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی ده ساله خواهد کرد که سود آن حدود صفر درصد خواهد ماند. بانک مرکزی ژاپن ارزیابی ضعیفتری را نسبت به صادرات و تولید کالاهای ژاپنی ارائه و اعلام کرد ریسک های بین المللی می‌توانند تهدیدی برای خارج کردن بهبود اقتصادی ضعیف ژاپن شوند. به نقل از ایبنا، همچنین بانک مرکزی ژاپن چشم انداز خود را در مورد اقتصاد این کشور تغییر داد که علت آن به رشد کُند اقتصادی در جهان برمی‌گردد. بر پایه این گزارش، تصمیم گیری برای حفظ نرخ بهره با ۷ رای مثبت و ۲ رای منفی تصویب شد. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد صادرات به تازگی روند ضعیفی به خود گرفته است؛ در حالی‌که پیش از این در ماه ژانویه بانک ژاپن اعلام کرده بود صادرات روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

فراخوان یک خودروساز به‌ دلیل نقص در کمربند

بنتلی در حال فراخوان دادن برای برخی مدل‌های سواری لوکس «مولسان» در آمریکا به‌ منظور تقویت قلاب کمربند ایمنی صندلی‌های عقب آنهاست. به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا می‌گوید که هزار و ۵۹ خودرو تحت تاثیر این فراخوان بوده و همگی آنها از نوع ۵ صندلی هستند که بین ژانویه ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۱۸ تولید شده‌اند. این فراخوان شامل هر دو مدل استاندارد مولسان و نسخه مولسان اسپید خواهد بود. قلاب کمربند صندلی عقب این خودروها در زمان تصادف ممکن است از ساختار بدنه جدا ‌شود بنابراین ریسک جراحت یا حتی مرگ افزایش می‌یابد. این خودروساز بریتانیایی گفته اگر سه نفر در صندلی‌های عقب نشسته باشند این اتفاق ممکن است رخ دهد. این مشکل به‌دلیل نقاط اتصال قلاب‌های کمربند ایمنی صندلی عقب رخ داده است. این قطعات بنا به گفته بنتلی با استفاده از موادی که استاندارد موردنظر تامین‌کننده را ندارند تولید شده‌اند. بنتلی با مالکان خودروهای مرتبط با این فراخوان تماس گرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار