کد خبر: ۷۲۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 16 March 2019

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع سلامت روان در کشور، گفت: متاسفانه ایران یکی از جوامع افسرده در دنیا است، زیرا برنامه‌های مفرح زا برای مردم نداریم.

به گزارش مهر، سعید نمکی، روز شنبه در نشست خبری پایان سال، به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که توسعه یافتگی از طریق رسانه‌های پویا و مطالبه گر حاصل می‌شود، گفت: رسانه‌های توسعه یافته‌ای باید داشته باشیم که جامعه را به سمت وفاق و همدلی ببرد.

وزیر بهداشت در ادامه به وضعیت نظام سلامت کشور اشاره کرد و افزود: رتبه اول شاخص‌های بهداشتی در منطقه امرورا داریم.

نمکی گفت: در تولید دارو از ۲۵ درصد به ۹۷ درصد رسیده ایم. همچنین ۱۸ هزار مرکز بهداشتی و درمانی داریم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وارد دوره تازه ای از مشکلات نظام سلامت می شویم.

نمکی به بیماری‌های غیر واگیر به عنوان عوامل تهدید کننده نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه وزارت بهداشت کمترین نقش را در اجرا دارد و نقش رسانه‌ها اینجا برجسته می‌شود.

وی بر نقش اطلاع رسانی رسانه‌ها در آگاهی رسانی به مردم برای پیشگیری از عوامل خطرزای بیماری‌های غیر واگیر تاکید کرد و افزود: البته در بحث بیماری‌های واگیر دار نیز وارد عرصه جدیدی شده ایم که در اینجا هم به نقش آفرینی رسانه‌ها نیاز داریم.

وزیر بهداشت، هزینه یک دوره شیمی درمانی را معادل هزینه یک شهرک دانست و بر مدیریت بهینه منابع نظام سلامت تاکید کرد و گفت: طرح تحول سلامت به عنوان یکی از طرح‌های موفق دولت، ادامه خواهد یافت.

نمکی در ارتباط با وضعیت دارو در سال آینده، افزود: سال آینده شرایط ویژه ای را پیش بینی می‌کنیم، اما به مردم اطمینان می‌دهم که ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی را تا بهار سال ۹۸ تامین کرده ایم و نگرانی از بابت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج نداریم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت دارو نیز به روال سنوات گذشته خواهد بود و افزایش غیر معقول نخواهیم داشت.

نمکی درباره سهام وزارت بهداشت از شرکت پتروشیمی، گفت: تیم کارشناسی وزارتخانه در حال بررسی این موضوع است و نتیجه آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

وزیر بهداشت در ارتباط با پرونده الکترونیک سلامت، افزود: تمرکز ما باید بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت باشد. از همین رو، در اولین گام برای این برنامه ملی یک مدیر انتخاب کردم. همزمان نسخه نویسی الکترونیک توسط سازمان بیمه سلامت آغاز شده است.

نمکی گفت: قول می‌دهم تا بهار سال آینده زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت در کشور فراهم شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، هزینه‌های زائد مدیریت خواهد شد.

وی به مطالبات و بدهی‌های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در اولین گام به روز کردن پرداخت کارانه پرستاران خواهد بود.

نمکی افزود: تلاش می‌کنیم تعهدات قبلی وزارت بهداشت را به روز کنیم.

وزیر بهداشت در ارتباط با وضعیت شورای عالی بیمه سلامت، گفت: هیچ اختلاف نظری با وزارت رفاه در این زمینه نداریم و به زودی دبیر این شورا که مسلط به مصالح مختلف نظام سلامت باشد، منصوب خواهم کرد.

نمکی با انتقاد از کسانی که زحمات وزیر قبلی را زیر سوال برده اند، افزود: البته این نابخردانه است که بگوییم همه کارهای ما درست بوده است.

وی با اشاره به موضوع سلامت روان در کشور، گفت: متاسفانه ایران یکی از جوامع افسرده در دنیا است، زیرا برنامه‌های مفرح زا برای مردم نداریم.

وزیر بهداشت، بر توسعه دو بخش سوختگی و روانپزشکی در کشور تاکید کرد و افزود: با توسعه بخش‌های روانپزشکی، به دنبال بازتوانی این بیماران خواهیم بود.

نمکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه وزارت بهداشت، گفت: اینکه گفته شده پول کم داریم درست گفته اند و اینکه ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه هم درست است. البته با توجه به اجرای طرح تحول سلامت، با کمبودهایی در تامین بودجه مواجه شدیم.

وی ادامه داد: من معتقدم با روش درست خرج کردن، می‌توانیم با همین بودجه هم می‌توانیم نظام سلامت را مدیریت کنیم. چون سال آینده، سال صرفه جویی و مدیریت در هزینه‌ها خواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنده باید با همین بودجه نظام سلامت را مدیریت کنم و نمی‌توانم کاسه دستم بگیرم و دنبال پول باشم. معتقدم در سال آینده هیچ کاستی در بودجه سلامت نخواهیم داشت.

وی در ارتباط با کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: بنده از رئیس سازمان غذا و دارو خواسته ام که موضوع کیفیت داروهای تولید داخل را بیش از پیش دنبال کنند تا بتوانیم فضای بیشتری به تولید کنندگان داخلی بدهند.

نمکی افزود: نظارت بر کیفیت داروهای تولید داخل، یک نظارت بسیار قوی است و اگر مشکلی مشاهده شود، به شدت برخورد خواهد شد.

وزیر بهداشت درباره ۵۰۰ میلیون یورو برای پرداخت مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی، گفت: به شدت دنبال آن هستم که این پول سر جای خودش هزینه شود. این پول به طور کامل در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار گرفته و بی انصافی است که برخی شرکت های دارویی عنوان می کنند که ریالی از این پول را نگرفته اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار