در حالی که دانشگاه صنعتی اصفهان دور جدید آموزش سوارکاری را آغاز کرده، مرگ اسب‌های مربی پیشین هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام و اظهارات متناقض، دوستداران محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات را نگران کرده است.
کد خبر: ۷۲۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 11 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، چندی پس از انتشار خبری مبنی بر مرگ چند رأس اسب در دانشگاه صنعتی اصفهان، مسئولان این دانشگاه مرگ اسب‌ها را در محل دانشگاه تکذیب کرده و مدعی شده بودند وظیفه نگهداری بر عهده شرکت طرف قرارداد دانشگاه است.

پیشتر  مهناز منشوری- معاون تربیت بدنی دانشگاه صنعتی اصفهان به ایسنا گفته بود، تلف شدن اسب‌ها، خارج از این دانشگاه رخ داده و تعداد اسب‌های وارد شده به دانشگاه بیش از تعداد مشخص شده در متن قرارداد و 8 راس بوده است. در حالی که تا پیش از این حادثه، تربیت بدنی دانشگاه با خدمات اضافه‌ای که مربی سوارکاری می‌داده مشکلی نداشت.

ذبیح‌الله کلانتری- معاون دانشجویی این دانشگاه اما در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر، تعداد اسب‌های موجود در دانشگاه را سه راس عنوان کرده و مدعی شده بود هیچ اسبی در داخل «محیط» دانشگاه صنعتی اصفهان تلف نشده است.

این در حالی است که مسلمان‌زاده- مالک اسب‌های این دانشگاه، که به واسطه یک شرکت پیمانکاری مشغول به آموزش و تیمار در دانشگاه صنعتی اصفهان شده بود اظهارات دیگری دارد.

پیش از هر چیز، مطابق با اظهارات این مربی اسب دوانی، او از طرف شرکتی در دانشگاه مشغول به کار است که شناختی بر آن ندارد. به بیان دیگر، مسلمان زاده کارمند شرکتی است که دانشگاه صنعتی از او خواسته از طرف آنها قرارداد بسته شود.

این شرکت «...» نام دارد. در سربرگ آن آدرس مجموعه فرهنگی باقرالعلوم خمینی شهر آورده شده و همه اطلاعات در دسترس از این شرکت، یک شماره تلفن همراه، متعلق به آقایی به نام «ک» است.

یکی از متصدیان مجموعه فرهنگی باقرالعلوم شماره تماس ذکر شده را متعلق به «ع.م.ک» دانسته و معتقد است ایشان کارمند یکی از بخش‌های ورزشی دانشگاه صنعتی هستند.

اسب‌ها کجا مرده‌اند؟

مربی سابق ‌سوارکاری دانشگاه مدعی است فیلم حمل جسد اسب‌های بی‌جان یا نیمه جان که با استفاده از جرثقیل از دانشگاه صنعتی اصفهان بیرون برده می‌شوند موجود است و هر اتفاقی که برای اسب‌ها رخ داده بی شک در دانشگاه صنعتی بوده است.

وی مدعی است 3 کره و 4 اسب بالغ در دانشگاه پانسیون شده بودند اما دانشگاه صنعتی اصفهان قصد دارد از خسارت وارده و مسئولیت مرگ اسب‌ها شانه خالی کند.

مسلمان‌زاده تاکید کرده یک کره در دانشگاه فلج شده است، دو اسب همانجا مردند و یک جنین هم سقط شده و در عین حال مسئولین و ناظرین تربیت بدنی شاهد و ناظر حمل اجساد اسب‌ها با جرثقیل بوده‌اند.

درحالی که مربی پیشین سوارکاری دانشگاه صنعتی و تربیت بدنی این دانشگاه در جستجوی مقصر این حادثه و کسی که مسئولیت مالی مرگ اسب‌ها بر عهده‌اش بوده، هست، حامیان حقوق حیوانات نگران اسب‌های دیگری هستند که در دانشگاه دوباره مشغول آموزش شده‌اند.

باید دوربین‌های دانشگاه بررسی شود

مربی سوارکاری در پاسخ به نگرانی عنوان شده توسط حامیان و دوستداران حیوانات، درخصوص وضعیت اسب‌های دیگر، افزود: بعد از این‌که با یک قرارداد صوری با شرکتی که گفته‌ بودند با آنها قرارداد ببندیم و آنها با دانشگاه قرارداد ببندند، اخراج‌ شدیم، باقی اسب‌ها را به اصطبلی شخصی انتقال دادیم و هم‌اکنون آن‌ها حال مساعدی دارند.

وی اظهار کرد: نتیجه کالبد شکافی نشان دهنده بلع سیمان است. اسب‌ها همچون انسان سرما نمی‌خورند، یک اسب عطسه کند و بقیه واگیر شوند! این که یک اتفاق مشابه برای 4 اسب افتاده است مشکوک است، و پیگیر هستم تا دوربین‌های محوطه دانشگاه بررسی شود.

از طرفی مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه صنعتی اصفهان در مصاحبه پیشین خود به ایسنا گفته بود مسئولیت نگهداری و مراقبت از اسب‌ها به عهده مربی سوارکاری بوده است و ایشان در انجام وظایفش کوتاهی کرده است. در مقابل مسلمان‌زاده- مربی سوارکاری معتقد است حوزه اختیارات او محدود به حضور نگهبانان دانشگاه بوده و او برای رسیدگی به اسب‌ها حتما باید اجازه کسب می‌کرده. لذا این به قبول مسئولیت از طرف دانشگاه قلمداد می‌شد.

مربی سوارکاری هم‌چنین گفته بود دانشگاه در تابستان 97 بعد از عقد قرارداد مربی‌گری، وعده ایجاد محیط مناسب برای اسب‌ها در زمستان را داده بود، اما این وعده هرگز محقق نشد و دانشگاه از قبول هزینه برق برای سیستم گرمایش برقی نیز سرباز زده بود.

هیئت سوارکاری، توان مداخله ندارد/ شرکت، پروانه نداشته است

حالا یک عضو هیئت رئیسه هیئت سوارکاری استان اصفهان به خبرنگار ایسنا می‌گوید سازمان‌هایی مثل دانشگاه‌ها و مراکز نظامی، مجتمع‌های ورزشی مستقلی دارند و اگر بخواهند در قالب باشگاه اقدامی کنند ممنوعیتی ندارند. لذا هیئت سوارکاری در امور این باشگاه‌ها نمی‌تواند مداخله‌ای بکند.

سیروس قدرتی‌پور در توضیح اختیارات هیئت سوارکاری بر روی مراکز آموزشی- تفریحی سوارکاری تاکید کرد: اتفاقات رخ داده در مراکزی که پروانه هیئت را ندارند، برای این مرکز جنبه ورزشی ندارد که در آن ورود پیدا کند و تنها زمانی هیئت می‌تواند وارد شود، که باشگاه استانداردهای لازم و سرمایه کافی را داشته باشد و به سبب امکاناتش از هیئت پروانه و مجوز دریافت کرده باشد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان‌هایی مثل دانشگاه‌ها و مراکز نظامی، مجتمع‌های ورزشی مستقلی دارند و اگر بخواهند در قالب باشگاه اقدامی بکنند ممنوعیتی برای آن‌ها وجود ندارد، لذا اساسا الزامی به مداخله هیئت سوارکاری در امور این باشگاه‌ها وجود ندارد.

به گفته قدرتی‌پور سال گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان، برای افتتاح باشگاه سوارکاری، درخواست کارشناسی جهت بررسی امکانات و صدور پروانه هیئت داده است.

دانشگاه صنعتی امکانات لازم را ندارد

عضو هیات رئیسه سوارکاری استان اصفهان می‌گوید: پیشتر از دانشگاه صنعتی برای بررسی امکان آموزش سوارکاری در محیط دانشگاه بازدید کرده است. او در این رابطه می‌گوید: در مراجعه به این مجموعه، با یک زمین غیر استاندارد مواجه شدیم که چند باکس اسب در آن ایجاد شده بود. این دانشگاه ابتدا تلاش کرد تا پروانه باشگاه خود را از هیئت اتخاذ کند و کار باشگاه را با اصول و قانون انجام بدهد اما مجموعه از استاندارد لازم برخوردار نبود و حداقل زمین آن باید ماسه‌ای می‌شد که دانشگاه، با عنوان این توجیه که بودجه نداریم، کیفیت زمین را کافی دانست و با تکیه بر اختیارات داخلی به اقدامات خود ادامه داد.

وی تاکید می‌کند: درخصوص مربی باشگاه هم پیگیر شدیم و دانشگاه اعلام کرد یک مربی مدنظر دارند که خود ایشان چند اسب دارد و می‌تواند آموزش بدهد. با این تفاسیر هیئت به دلیل استاندارد نبودن شرایط، از حمایت این دانشگاه سرباز زد.

به گزارش ایسنا، با وجود پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر این خبرگزاری با مسئولان دانشگاه صنعتی اصفهان، موفق به اخذ اظهارات آنها نشدیم. این خبرگزاری حق پاسخگویی را برای روابط عمومی دانشگاه صنعتی محفوظ می‌داند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار