عضو هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران ال اس ای و نوروپاتی گفت: سلولهای بنیادین در درمان بیماری های ال اس ای و نوروپاتی تاثیرگذار است در همین راستا تفاهم نامه ای با موسسه رویان به امضا رسیده است.
کد خبر: ۷۲۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 02 March 2019

به گزارش تابناک، کیوان بصیری با بیان اینکه هنوز درمان قطعی این بیماری ها محقق نشده طبق قوانین پزشکی دریافت هزینه های بالا برای درمان در دوره های آزمایشی ممنوع و چنین کاری خلاف اخلاق پزشکی است گفت:برخی پزشکان کشورها مانند چین و روسیه با تبلیغات بسیار مبتلایان به بیماری های ال اس ای و نوورپاتی را به این کشورها می کشانند و برای انجام تست های درمانی این بیماری ها، هزینه های بالا دریافت می کنند. این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)تصریح کرد: تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی در بیماری های نوروپاتی موجب پیشگیری و در بیماری ای اس ال نیز تاثیراتی دارد و به عنوان مثال گفتار درمانی در مراحل ابتدایی می تواند کیفیت زندگی این افراد را ارتقا دهد. بصیری درمان از طریق سلولهای بنیادین  برای این بیماری را تاثیرگذار دانست اظهار کرد: در همین راستا تفاهم نامه ای با موسسه رویان اصفهان به امضا رسیده است. او بیان داشت: علت اصلی این بیماری ها مشخص نشده است ولی تحلیل سلولها در شاخ قدامی نخاع به ضعف عضلانی، لاغری در اندام و اختلالات تکلم منجرمی شود. این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)، ادامه داد: نوروپاتی ها به علل زیادی ایجاد می شود که از جمله آن کم کاری تیروئید، مصرف برخی داروهای شیمی درمانی و اختلال تغذیه ای مثل کمبود ویتامین بی 12 بی 6، مصرف مواد مخدر و در معرض سرب قرار گرفتن است. به گفته وی این بیماری ها ناتوان کننده و پیش رونده هستند و به مرور زمان بیماران نیاز به کمک اطرافیان پیدا می کنند که مشکلات جدیدی برای اطرافیان ایجاد می کند و نیاز است گروههایی باشند که به این بیماران کمک کنند. بصیری با بیان اینکه در ایران ثبت کامل بیماری ها وجود ندارد گفت: آمار حاکی از افزایش بیماران این دو گروه در مردان نسبت به زنان است و شیوع آن در سن 50 تا 70 و بیشتر است.
بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis، آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که بطور مخفف ای ال اس بیماری بدخیم ،پیشرونده و تقریبا لاعلاج است که موجب اختلال در سیستم عصبی نخاع شده و بتدریج سلول های این اعصاب را از کار می اندازد. این بیماری باعث انحطاط پیشرونده نورونهای حرکتی است که بین مغز و نخاع حرکت می کنند. 
همانطور که نورونهای حرکتی می میرند، مغز دیگر نمی تواند سیگنال به عضلات بدن برساند بدین ترتیب علائم مغزی به ماهیچه ها نمی رسند و بدنبال آن ماهیچه ها که ایجاد کننده حرکت در بدن می باشند، به تدریج لاغرتر و کم قدرت تر می شوند؛ کارایی شان پیوسته کمتر و کمتر گشته و سرانجام از بین می رود. 
همچنین گروه بیماری های نوروپاتی ' peripheral neuropathy' (نوریت‌ محیطی‌) گروهی‌ از علایم‌ ناشی‌ از اختلالات‌ اعصاب‌ حسی‌ یا حرکتی‌ است که‌ اعصاب‌ منتهی‌ به‌ عضلات‌، عروق‌ خونی‌ و پوست‌ ممکن‌ است‌ درگیر شوند. نوروپاتی‌ محیطی‌ انگشتان‌ دست‌ و پا، دست‌، پا، قسمت‌های‌ پایینی‌ اندام‌های‌ فوقانی‌ و تحتانی‌ را درگیر ساخته‌ و ممکن‌ است‌ با اختلال‌ کنترل‌ ادرار یا مدفوع‌ همراه‌ باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار