معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از لزوم الحاق و بازنگری در طرح های هادی 8500 روستای بالای 20 خانوار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۲۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 28 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمدرضا شاملو روز پنجشنبه در جلسه رسیدگی به امور روستاها در اردستان گفت: برای اجرای این طرح ها افزون بر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در شرایط اقتصادی کنونی تامین آن امکان پذیر نبوده و تنها در بحث الحاق به محدوده با هماهنگی دیگر مجموعه ها می توان اقدام کرد. 
وی افزود: ساماندهی و اجرای طرح های هادی در روستاهای بالای 20 خانوار از وظیفه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است اما هر شهرستانی که از منابع خود اعتبار لازم را برای اجرای طرح ها اختصاص دهد، از سوی بنیاد اجرا می شود. 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن بیان کرد: بنا به پیشنهاد این مجموعه و تصویب مجلس شورای اسلامی، کارگروه مستقلی برای طرح های هادی تعیین شد که در آن فرماندار و بخشدار با حق رای عضویت داشته و شوراها و دهیاران نیز بدون حق رای عضو هستند و می توانند دیدگاه های اصلاحی خود را عنوان کنند. 
وی تصریح کرد: افزون بر 110 هزار مسکن روستایی هم اکنون خارج از ضوابط به صورت غیر قانونی ساخته شده که تا کنون از سوی دستگاه های ذیربط تعیین تکلیف نشدند. 
شاملو اضافه کرد: برای ساخت مسکن روستایی بین 250 تا 400 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود که برای افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، این تسهیلات به صورت بلاعوض می باشد. 
وی ادامه داد: همچنین زمین با تخفیف به این افراد و خانواده معظم شهدا تحویل و برای خانواده های دارای 2 توانخواه به صورت رایگان اهدا خواهد شد. 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: برای صدور سند مالکیت مشکلی وجود نداشته و 70 درصد هزینه دریافتی بابت تحویل زمین، به کارهای عمرانی روستاها اختصاص خواهد یافت. 
وی تشریح کرد: 60 روستای بالای 20 خانوار اردستان دارای طرح هادی هستند که با اولویت بندی به آنها رسیدگی خواهد شد و 15 روستای کمتر از 20 خانوار این شهرستان که طرح هادی دارند نیز در صورت تخصیص اعتبار، طرح آنها هم بازنگری می شود. 
شاملو افزود: بر اساس توافق با نماینده شهرستان اردستان در مجلس قرار شد تا مبلغ 100 میلیارد ریال منابع در اختیار ایشان به بنیاد مسکن تحویل و به همین میزان از اعتبار بنیاد نیز جهت تکمیل و بهسازی روستاهای شهرستان هزینه شود. 
وی بیان کرد: همچنین 20 میلیارد ریال برای بازنگری طرح های هادی روستاهای اردستان از سوی معاونت عمران روستایی پرداخت می شود. 
نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس نیز در این جلسه با قدردانی خدمات صورت گرفته از سوی نظام اسلامی در روستاها، به برخی از مشکلات موجود مانند نداشتن سند مالکیت و زمین جهت ساخت واحد مسکونی، بهسازی، بالا بودن قیمت زمین و لزوم بازنگری در طرح های هادی اشاره کرد و خواستار رسیدگی به آنها شد. 
حجت الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد گفت: 76 روستا از 160 روستای دارای سکنه این شهرستان طرح هادی دارند که بیشتر آنها نیازمند بازنگری و الحاق است. 
وی همچنین بر لزوم پیگیری ساخت مصلای اردستان تاکید کرد و افزود: این طرح از سال 89 با اعتبار 20 میلیارد ریال آغاز شد و تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 
نماینده اردستان در مجلس بیان کرد: برای سقف طبقه نخست نیاز به 50 میلیارد ریال اعتبار است که انتظار می رود بنیاد مسکن به عنوان مجری در این زمینه اقدام لازم را در دستور کار قرار دهد. 
حمیدرضا تاملی فرماندار اردستان نیز در این جلسه بیشتر اختلاف های موجود بین مجموعه وزارت کشور و بنیاد مسکن را در موضوع تفکیک اراضی عنوان کرد و با تاکید بر اصلاح دیدگاه ها و لزوم هماهنگی در مورد اداره روستاها، این امر را نتیجه اعمال مدیریت سنتی و نداشتن بنیه تحصیلی مناسب شوراهای روستایی و دهیاران دانست. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار