نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به جیره‌بندی آرد نانوایان آزادپز، گفت: متاسفانه بی‌توجهی سازمان غله در کنترل ذخیره گندم موجب خالی شدن سیلوهای گندم و انبارهای آرد شده است.
کد خبر: ۷۱۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 20 February 2019
به گزارش تابناک محمدرضا خواجه در خصوص وضعیت تامین آرد نانوایان در استان، اظهار کرد: متاسفانه طی دو ماه گذشته استان اصفهان در تامین آرد وضعیت خوبی ندارد.
 
وی با بیان اینکه در کشور سه مدل آرد دولتی یا سوبسید دار، آزاد و همچنین روستایی و بومی توزیع می‌شود، افزود: تا چند ماه گذشته قیمت هر کیسه آرد دولتی 33 هزار تومان، آرد آزاد 46 هزار تومان و آرد روستایی یا بومی 60 هزار تومان بود.
 
 نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل عدم دقت و درایت کافی اداره غله کشور و کارگروه تنظیم بازار دلالی گندم و آرد رونق گرفت، گفت: متاسفانه به دلیل افزایش نرخ دلار، برخی آسیاب داران گندم را با نرخ نیمه تعادلی یا نیمه آزاد از دولت سهمیه می‌گیرند و با قیمت بالایی به کشورهای همجوار همچون عراق و افغانستان عرضه می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه پیش از این فروش آرد به کشورهای همسایه انجام می‌شد، افزود: بعد از تحریم‌های آمریکا و افزایش نرخ دلار هر کیسه آرد که به نانوایان آزادپز 46 هزار تومان عرضه می‌شد، در مرز کشور با قیمت 246 هزار تومان فروخته می‌شود. 
 
خواجه تصریح کرد: متاسفانه بی‌توجهی سازمان غله در کنترل ذخیره گندم موجب خالی شدن سیلوهای گندم و انبارهای آرد شده است.
 
وی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت 20 درصد نانوایان دولتی باید آزادپز می‌شدند که این آمار در اصفهان حدود 40 درصد است، افزود: طبق دستورالعمل مجلس برای کاهش بار مالی دولت، آرد این نانوایان نیز آزاد شد و آنها می‌توانستند آرد مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین کنند، اما در شرایط کمبود امروز، دولت اعلام کرد نانوایان آزادپز حق خریداری آرد از استان دیگری را ندارند، همچنین اگر پیش از این مصرف هر نانوایی ماهی 500 کیسه بود، امروز تنها 250 کیسه به نانوا عرضه می‌شود و به نوعی آرد در اصفهان جیره‌بندی شده است.
 
خواجه با بیان اینکه در حال حاضر نانوایان برای اینکه مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود نشوند با هر روشی اقدام به تأمین آرد می‌کنند، اظهار کرد: نانوایان آزادپز ناچارند آرد را یک و نیم برابر بالاتر از قیمت گذشته خریداری کنند به این معنا که هر کیسه آرد آزاد 46 هزار تومانی، اکنون به نرخ 60 هزار تومان افزایش یافته است.
 
وی با تأکید بر اینکه امروز نانوایان کل کشور و استان اصفهان با کمبود آرد مواجه هستند، گفت: دلالان موجب افزایش پنج برابری آرد و گندم در مرز کشور شده‌اند و امروز سرنوشت کمبود گوسفند و گوشت، گرفتار آرد هم شده است.
 
 نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در پاسخ به این سوال که در صورت تداوم این وضعیت، شرایط تامین آرد و گندم در سال 98 چگونه خواهد بود، اظهار کرد: اگر برداشت گندم کافی باشد و دولت نیز با کنترل مرزهای کشور مانع خروج گندم و آرد شود در سال آینده مشکلی نخواهیم داشت، اما طبق آخرین اخبار و با وجود ممنوعیت صادرات آرد و گندم، در مرز شلمچه و کردستان همچنان آرد از کشور خارج می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار