از علی کریمی شاید هنوز توقع نمی‌رود که پاسخش مقابل پرسشگری روزنامه‌نگاران، تماشای فحاشی عاشقان یکسلبریتی اینستاگرامی به منتقدانش باشد. اگر این‌طور نیست، چند پرسش را که در بیانیه روزنامه‌نگاران گیلانی آمده، مرور کنیم.
کد خبر: ۷۱۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 18 February 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی به نقل از مشرق، بیانیه جمعی از روزنامه‌نگاران و چهره‌های ورزشی رشت در پاسخ به متن عجیبی که پیش‌تر باشگاه سپیدرود به‌عنوان بیانیه منتشر کرده بود، قابل درک است و البته نکات بحث‌برانگیزی دارد. علی کریمی اگر آن چهره‌ایست که سعی می‌کند در اینستاگرام و کانالتلگرامش از همه پاسخ بخواهد، باید از انتشار بیانیه روزنامه‌نگاران و چهره‌های ورزشی رشت خوشحال باشد، چون هم مقابل کریمی پرسشگر بوده‌اند و هم سعی کرده‌اند همه چیز در باشگاه سپیدرود شفاف باشد، همان‌چه علی کریمی هم لابد از حقوق شهروندی می‌داند، هم پرسشگری و هم طلب شفافیت.

علی کریمی اگر فقط سلبریتی اینستاگرام نیست و دوست ندارد مثل یک سلبریتی، طرفدارانش را در حال فحاشی به منتقدانش ببیند، خود باید پیشقدم شود و از اینکه مورد نقد و پرسش قرار گرفته استقبال کند و به پرسش‌ها پاسخ بگوید و اگر اطلاعات غلطی در بیانیه باشگاه تحت مالکیتش منتشر شده، اصلاح کند و پوزش بخواهد، به شائبه‌ها درباره فعالیت‌های اقتصادی و ساز و کار باشگاهداریخصوصی نیز پاسخ بگوید. وقتی او خود را در موضع مالک باشگاه خصوصی در اقتصاد ورزش ایران قرار می‌دهد، بدیهی است که پرسش‌های جدی درباره نحوه فعالیتش مطرح باشد، آن هم در فوتبالی که سرمایه‌گذاری خصوصی در آن بی‌معناست و توجیه اقتصادی ندارد. این بحث وقتی به مسیر غلطی می‌رود که عشق و علاقه‌های بی‌ربط و اغراق‌آلود به سپیدرود درباره علی کریمی مطرح می‌شود تا شاید دلایل یک فعالیت اقتصادی را توجیه کند.

از علی کریمی شاید هنوز توقع نمی‌رود که پاسخش مقابل پرسشگری روزنامه‌نگاران، تماشای فحاشی عاشقان یکسلبریتی اینستاگرامی به منتقدانش باشد. اگر این‌طور نیست، چند پرسش را که در بیانیه روزنامه‌نگاران گیلانی آمده، مرور کنیم.

در بیانیه باشگاه سپیدرود نوشته شده بود که علی کریمی ۴ میلیارد تومان بدهی سپیدرود را در بدو ورود به باشگاه پرداخت کرده. علی کریمی اما بهتر از ما می‌داند که هرگز رقم ۴ میلیارد برای پرداخت بدهی‌ها هزینه نشده. در بیانیه روزنامه‌نگاران و چهره‌های ورزشی رشت توضیح داده‌اند که چه مبلغی برای تسویه با طلبکاران توسط چک‌های مدت‌دار هزینه شده که فاصله عمیقی با ۴ میلیارد دارد. انتشار این ارقام غیر واقعی و اغراق‌آلود شبیه همان اغراق‌های بیجا و اسطوره‌سازی از علی کریمی است که امیدواریم او از چنین تملق‌هایی خوشحال نباشد.

در بیانیه باشگاه علی کریمی را یک مرد بی‌مانند در رشت خوانده‌اند که نظیرش به تعداد انگشتان یک دست در شهر پیدا نمی‌شود. چنین اغراقی در بیانیه باشگاه سپیدرود که مالکیتش بر عهده علی کریمی است، فارغ از اینکه یک توهین به مردم شهر است، یک خودستایی زننده هم هست که معلوم نیست چگونه کریمی به آن تن داده. اینکه علی کریمی مالک یک باشگاه باشد و در وصف خود چنین بیانیه‌ای بنویسد، از عجایب است و قواعد حرفه‌ای و رسانه‌ای در یک باشگاه را زیر پا گذاشته. این میزان از خودستایی و توهین به شهروندان و منت گذاشتن بر سر هوادار باورکردنی نیست اما واقعیت این است که در سپیدرود چنین جوی حوالی علی کریمی ساخته شده که از آن، چنین خودستایی‌ها و منت‌گذاری و توهین درمی‌آید. اعتراض به این توهین که کاش به تعداد انگشتان یک دست در شهر مرد به مانند کریمی پیدا شود، نباید با تملق‌های دوباره در فضای هواداری بی‌پاسخ بماند. کریمی باید روشن و شفاف توضیح بدهد که چرا این بیانیه را در رسانه رسمی باشگاهش منتشر کرده و حتی چند روز پس از انتشار برای تصحیح و پوزش بابت انتشارش واکنشی نداشته؟

 

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

امامی‌فر: مالک، سرمربی و همه کاره تیم ما علی کریمی است

 

 

علی کریمی لابد می‌داند که هواداران یک باشگاه چندبوقچی ورزشگاه یا بوقچی مجازی نیستند که به پاس دستمزدشان مجیز بگویند و منتقد را به دلالی و سهم‌خواهی متهم کنند. هوادار شهروند است، لایکر علی کریمی در اینستاگرام هم احتمالاً نیست، پرسش دارد و اگر پاسخ شفاف و دقیق و مطمئن نگیرد، تصویر روشنی از علی کریمی در هر عنوان در ذهن نخواهد داشت. درباره علی کریمی و عملکردش در سپیدرود بحث مفصل است اما این نکته نباید فراموش شود که او نمی‌تواند با جو رسانه‌ای و هواداری منتسب به پرسپولیس، بر انتقادات درباره عملکرد و رفتارش در سپیدرود سرپوش بگذارد و از محبوبیت اجتماعی‌اش برای فراموش شدن عملکردش در سپیدرود بهره ببرد. با حمله‌های مجازی شیفتگان پرسپولیسی نباید راه نقد عملکرد کریمی در سپیدرود به بیراهه برود. علی کریمی در سپیدرود سوپراستار پرسپولیس نیست، بلکه مالک و سرمربی همزمان سپیدرود است که نه درباره روند انتقال مالکیتش تا امروز یک خبر رسمی منتشر کرده و نه درباره نتایج خود توضیح می‌دهد و نه مدارک لازم مربیگری دارد که به‌عنوان سرمربی در کنفرانس‌های خبری رودرروی خبرنگار بنشیند. علی کریمی در سپیدرود نه سلبریتیاینستاگرام است و نه سوپراستار پرسپولیس، او مالک باشگاه و مربی فوتبال است و اجازه ندارد از وجوه دیگر شخصیت ورزشی و اجتماعی‌اش برای فرار از پاسخگویی یا برای طرح ادعاهای بیراه و دور از واقعیت استفاده کند. این منصفانه نیست که با تملق و اغراق و بزرگنمایی، حضور علی کریمی در سپیدرود را بررسی کنند. درباره فوتبال،باشگاهداری خصوصی و ساز و کار این ماجرا در سپیدرود پرسش‌هایی مطرح است، پاسخش نباید این باشد که مبادا چهره اسطوره پرسپولیس مخدوش شود. این پاسخ‌ها به کار فضاهای هواداری و لیدرها می‌آید، نه به کار بحث جدی درفوتبال.

سپیدرود هنوز شانس بقا در لیگ برتر را دارد. سپیدرود امید فوتبال یک شهر است، شهری که از بودجه‌های آن‌چنانی در ورزش بهره‌مند نیست اما همیشه با کوشش و دشواری بسیار، فوتبال بین مردمانش یک جریان زنده و جذاب بوده. سپیدرود اما آنقدر بازیچه نیست که در بیانیه باشگاه - در وصف خرید ماشین‌لباسشویی- متملق مالک خود شود. بساط این بازی‌های تملق و اغراق باید در سپیدرود جمع شود. سپیدرود برای بقا به کارفنی دقیق و منظم نیاز دارد، نه به کوشش برای جذب محبوبیت برای مالک و مربی‌اش. علی کریمی هم تا ابد با محبوبیت نمی‌تواند مربی فوتبال باشد. مربیگری کار دیگری است که از سلبریتی‌های اینستاگرام و از سوپراستارها برنمی‌آید. در مربیگری با مربیگری سوپراستار می‌شوند، نه با مجیزگویی شیفتگان مجازی یا جیغ و تمجید آنها. تصور ما همچنان این است که علی کریمی به این نکات بدیهی آگاه است، پس برمی‌گردیم به زمین فوتبال و منتظریم تا این هفته‌های سخت باقیمانده از لیگ -دور از بازی‌های رسانه‌ای و تملق و اغراق- ببینیم علی کریمی با چه رویکرد و تیزهوشی و درایتی دست‌کم سپیدرود را در لیگ برتر حفظ می‌کند. منتظریم تا فوتبال تماشا کنیم، نه اینکه در وصف شما بیانیه‌های پر از تملق و توهین بخوانیم.

 

منبع: روزنامه ایران ورزشی

برچسب ها: علی کریمی ، سلبریتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار