این حادثه تلخ چیزی حدود چهار ماه فضای استان را به شدت متاثر کرده بود .خبرهای متعددی از شرایط آن روزها در رسانه ها منتشر شد اما بازتاب این حادثه در رسانه های جهان از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۷۱۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵ 17 February 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فردا 29 بهمن ماه است . روزی که اولین سالگرد تلخترین حادثه رخ داده در کهگیلویه و بویراحمد است . در این روز، روز به نیمه خود نزدیک می شد که خبرهای جسته و گریخته از ناپدید شدن هواپیمای مسیر تهران به یاسوج از صفحه رادرها دهان به دهان می چرخید! اما ساعاتی بعد خبر تلخ اعلام شد و آن سقوط هواپیما با 66 مسافر بود ! این حادثه تلخ چیزی حدود چهار ماه فضای استان را به شدت متاثر کرده بود .خبرهای متعددی از شرایط آن روزها در رسانه ها منتشر شد اما بازتاب این حادثه در رسانه های جهان از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است. آنچه در ادامه می خوانید گزارشی است از بازتاب این خبر در رسانه های جهان.
 
بازتاب تلخ ترین حادثه کهگیلویه و بویراحمد در رسانه های خارجی
 
فهیمه قهرمانی _ سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در 29بهمن ماه سال 96 نه تنها در شبکه های خبری ایران بلکه در تمامی رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشت و این واقعه تلخ افکار عمومی جهان را شگفت زده و متاثر کرد.
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن سال 96 تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه دنا سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی دنا اعلام شد.
این حادثه دلخراش در رسانه های جهان بازتاب زیادی داشت.
رسانه هایی از جمله نیویورک تایمز، رویترز، رسانه های ژاپنی (ژاپن تودی)، رسانه های مالزی ( استار)، خبرگزاری فرانسه، شینهوا و رسانه های چینی، کشورهای آمریکایی لاتین (تارنمای آرژانتینی اینفوبائه(Infobae) و (شبکه «تله سور» ونزوئلا)،روسیا الیوم، اسکای نیوز عربی، سومریه نیوز عراق به این سانحه اشاره کردند.
در وهله نخست برخی رسانه های خارجی به دنبال سوء استفاده از وضعیت پیش آمده در ایران بودند . در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره سقوط هواپیمای شرکت آسمان در سمیرم آمده «ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که سوانح هوایی در آن به وفور اتفاق می افتد. ناوگان هواپیمایی این کشور بسیار فرسوده بوده و چند دهه تحریم بین المللی دربروز این نقیصه دخیل است.
همچنین خبرگزاری رویترز نوشت ، ایران سوانح زیادی را در دهه های گذشته تجربه کرده است، از طرف دیگر ایران بر این باور است که تحریم های آمریکایی مانع از خرید هواپیماهای جدید یا خرید لوازم یدکی از غرب می شود، همچنین تهران اعلام کرد که عمر این هواپیما 25 سال بوده است.
روزنامه ژاپن تودی نوشت که ناوگان هواپیماهای تجاری ایران سال ها تحریم بوده و تهران با چنین حوادثی مدت هاست دست و پنجه نرم می کند.
این روزنامه نوشت ایران پس از توافق هسته ای معروف به برجام با قدرت های جهانی در سال 2015، قرارداد خرید چندین هواپیما به ارزش میلیاردها دلار را با 'ایرباس' و 'بوئینگ' امضا کرد این در حالی است که سیاستمداران واشنگتن درباره فروش هواپیما به ایران ابراز نگرانی می کنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز مخالف توافق هسته ای بوده و خواهان بازگشت تحریم ها علیه ایران است.»
خبرگزاری 'شینهوا'، رادیو بین المللی چین، شبکه تلویزیونی 'cctv'، تارنماهای 'چاینا پلاس'، 'گلوبال تایمز' با پخش خبر حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج به این رویداد هوایی پرداختند و اعلام کردند: این حادثه یکی از حوادث تلخ هوایی در سال 2018 میلادی است.
تارنمای خبری'اینفوبائه'(Infobae) آرژانتین در گزارشی عنوان کرد: یک هواپیمای خط هوایی ایران صبح یکشنبه با کوههای مناطق جنوب غربی این کشور برخورد کرد و مقامات ایرانی تایید کرده اند 66 نفر در این حادثه کشته شدند. این سانحه هوایی در نزدیکی شهر سمیرم در 480 کیلومتری جنوب پایتخت رخ داد. مقامات ایرانی اعلام کرده اند که تمامی خدمات اضطراری به حالت آماده باش در آمده اند.
بخش اسپانیایی شبکه آرتی روسیه نیز گزارش داد: یک هواپیمای ایرانی با ده ها مسافر دچار سانحه شد. این هواپیما متعلق به شرکت آسمان بود و علاوه برحضور 60مسافر این هواپیما شش خدمه نیز داشته که براساس گزارش ها هیچ کدام از افراد از این حادثه جان سالم به در نبرده اند. گزارش های اولیه حاکی از آن بوده که ابتدااین هواپیمااز رادارها خارج شده و سپس با سانحه روبه رو شد. هواپیمایی آسمان تایید کرده که برای یکی از هواپیماهایش در جنوب استان اصفهان این حادثه رخ داده است.
تارنمای روزنامه آرژانتینی کلارین نیز در گزارشی عنوان کرد: یک هواپیمای ایرانی با 66 سرنشین و خدمه در جنوب ایران دچاز سانحه شد که براساس گزارش ها این سانحه باعث کشته شدن همه سرنشینان آن شد. یکی از رسانه های ایران گزارش داد که این هواپیما در منطقه کوهستانی سمیرم سقوط کرده است.
در گزارش شبکه تله سور ونزوئلا در مورد این حادثه آمده است: یک هواپیمای ایرانی با 60 مسافر و شش خدمه که در یک پرواز شرکت آسمان از تهران به سوی یاسوج در حال حرکت بود نزدیک شهر سمیرم در جنوب ایران سقوط کرد. این هواپیما که تا این لحظه بقایایش کشف نشده، پیش از سانحه از صفحه رادارها ناپدید شده بود.
اسکای نیوز عربی در این باره گزارش داد: «علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی ایران با تایید سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی از تهران عازم شهر یاسوج در جنوب کشور بود، سقوط کرد، این هواپیمای مسافربری حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.
سومریه نیوز عراق گزاش داد: یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ایران با 66 سرنشین در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرد.
یک فروند هواپیمای ای تی آر 200(ATR72-200) که صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران عازم یاسوج بود، سقوط کرد.
این هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت آسمان حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار