برخی از مهمترین دستاورد‌های نیرو‌های مسلح همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی دفاع مقدس دربرنامه زنده تلویزیونی «تهران ۲۰» مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۱۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 06 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ برنامه زنده تلویزیونی «تهران۲۰» شبکه تهران شب گذشته با موضوع نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی در مصلی حضرت امام خمینی (ره) و با حضور حمزه پاریاب و مهدی بختیاری کارشناسان مسائل دفاعی به روی آنتن رفت.

حمزه پاریاب کارشناس مسائل دفاعی در این برنامه در پاسخ به سوال پیامکی مبنی بر اینکه «آیا این تجهیزات نظامی و این موشک‌ها برای مردم آب و نان می‌شود؟»، با بیان اینکه پیشرفت در صنایع نظامی می‌تواند ثمرات و برکاتی در زندگی مردم به همراه داشته باشد، اظهار داشت: بعنوان مثال آلیاژی که برای بدنه موشک‌ها به کار می‌رود را میتوان در صنایع خودروسازی برای ایمن‌تر کردن خودرو‌های داخلی به کار برد. اگر صنایع دفاعی حمایت شوند و درست استفاده شوند می‌تواند مقدمه بسیاری از پیشرفت‌های اقتصادی و رفاه زندگی مردم شود.

مهدی بختیاری کارشناس و روزنامه نگار حوزه دفاعی نیز در این برنامه با اشاره به برخی اظهارنظر‌های نادرست از سوی برخی خواص در جامعه، گفت: گا‌ها دیده میشود که برخی از خواص جامعه و یا حتی اساتید دانشگاه می‌گویند که بجای ماهواره بروید دوچرخه بسازید؛ وقتی خواص این حرف را می‌زنند باید توجه کنند که با پشتوانه علمی این حرف‌ها را بزنند.

وی افزود: بسیاری از کشور‌های بزرگ و صنعتی دنیا بیشتر تکنولوژی شان سرریز شده از صنایع دفاعی است. در کشور ما هم این اتفاق به شرطی که حمایت درستی صورت بگیرد و به زیرساخت‌ها توجه شود می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در این حوزه شود.

بختیاری با اشاره به موضوع ضعف صنعت خودروسازی داخلی و مطالبه‌های شکل گرفته برای ورود نیرو‌های مسلح به موضوع خودروسازی، ادامه داد: صنایع نظامی ما وظیفه خودروسازی ندارند، اما از سرریز علم و دانش و فناوری دفاعی می‌توان در این حوزه استفاده کرد که بعنوان مثال حدود یک ماه پیش قراردادی بین وزارت دفاع و صنعت خودروسازی برای تولید ECU خودرو که در شرایط تحریم خارجی‌ها به ما نمی‌فروشند، منعقد شد.

این کارشناس مسائل دفاعی تصریح کرد: شرکت صایران وزارت دفاع ۱۶ هزار ECU برای خودروسازان تولید کرد که بنابر اعلام وزیر دفاع این تعداد قابل افزایش به ۴۰ هزار خواهد بود.

در بخش دیگری از این برنامه حمزه پاریاب در پاسخ به سوالی پیرامون قدرت بازدارندگی ایران در برابر نیرو‌های فرامنطقه ای، گفت: در سال ۲۰۰۲ نیروی دریایی آمریکا گران قیمت‌ترین رزمایش خود را با مبلغی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار و به صورت تلفیقی از واقعیت و دنیای مجازی برگزار می‌کند. یکی از فرماندهان حاضر در این عملیات که بعنوان فرمانده نیروی دریایی ایران ایفای نقش می‌کرد، بعد‌ها در افشاگری اعلام کرد که در این رزمایش کل عملیات ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و در پایان کار نیروی دریایی آمریکا با ۲۰ هزار کشته و ۱۶ کشتی غرق شده از جمله یک ناو هواپیما بر مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: عمق افتضاح و شکست در این رزمایش به گونه‌ای بود که هیچ کس بجز این فرمانده بازنشسته در خصوص آن اظهار نظر نکرد.

مهدی بختیاری در خصوص هزینه‌های نظامی ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر، خاطرنشان کرد: ما هیچوقت وارد رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه نشده ایم و در برابر هزینه‌های هنگفت کشور‌های منطقه، ما با هزینه‌های بسیار کمتری توانسته ایم امنیت را ایجاد کنیم. امروز عربستان با بیشترین هزینه نظامی نتوانسته از پس گروه‌های مردمی در یمن بر بیاید.

این روزنامه نگار حوزه دفاعی تاکید کرد: قدرت بازدارندگی به معنای پیشگیری از جنگ مهمترین اصل است و امروز شاهد هستیم که در خلیج فارس قایق‌های تندرو ما ناو هواپیمابر آمریکایی با ۶ هزار نیروی مستقر در آن را به چالش می‌کشد که نمونه بازدارندگی ما این است که به بسیاری از کشور‌های منطقه حمله شد، اما کسی جرات تعرض به کشور ما را ندارد.

حمزه پاریاب نیز با اشاره به رونمایی از موشک هویزه با بیان اینکه آرزوی خیلی از کشور‌ها دستیابی به یک کروز بردبلند زمینی است، عنوان کرد: برد فعلی موشک هویزه ۱۳۵۰ کیلومتر است و جزو ۱۰ کشور دارای توانایی ساخت موشک‌های کروز زمینی هستیم و هویزه از ویژگی‌های منحصر به فردی در هدایت و کیفیت ساخت برخوردار است.

این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به نمونه قبلی موشک‌های کروز زمینی ایران تحت عنوان سومار، ادامه داد: کارشناسی صهیونیست بنام یوزی رابین که در حدود ۱۰ سال فرمانده دفاع موشکی رژیم صهیونیستی بود، پس از رونمایی از موشک سومار با تحلیل این موشک می‌گوید که سومار را چندین بار بررسی کردم و در آن نه کپی چینی و نه روسی دیدم و دوبار تاکید می‌کند که این یک دستاورد کاملا ایرانی است و به احترام دانشمندان و مهندسان ایرانی به دلیل ساخت این موشک کلاه از سر برمیدارم.

مهدی بختیاری نیز با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در بحث پهپادها، با بیان اینکه کار بر روی پهپاد از دوران دفاع مقدس آغاز شد و امروز با طیف گسترده و متنوعی از پهپاد‌ها در کشور مواجه هستیم، اظهار داشت: پهپاد آرکیو-۱۷۰ آمریکایی آذرماه سال ۱۳۹۰ در شرق کشور توسط پدافند هوایی شکار شد؛ این هواپیما محصول یکی از بزرگ‌ترین و محرمانه‌ترین پروژه‌های نظامی آمریکا بود. در طول ۷-۸ سال گذشته انبوهی از این هواپیما را تولید کردیم که دو نمونه شناسایی و رزمی آن در نمایشگاه محصولات دفاعی در مصلی امام خمینی به نمایش درآمده است.

این کارشناس مسائل دفاعی ادامه داد: در ماموریتی که به سوریه رفته بودم، دیدیم که پهپاد‌های ایرانی که در آن مناطق مشغول پرواز بودند، تصاویر خود را به صورت آنلاین به مراکز فرماندهی منتقل می‌کردند.

وی گفت: کشوری مانند روسیه که جزو ابرقدرت‌های نظامی در دنیا محسوب می‌شود به ما درخواست همکاری در حوزه پهپاد‌ها را داده است.

حمزه پاریاب نیز در ادامه این برنامه از عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص نمایشگاه‌های دفاعی در تهران و شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: در پیامک‌ها یکی از بینندگان درباره پرواز و صدای جنگنده‌ها بر فراز شهر تهران سوال کرده بود که حاکی از عدم اطلاع در خصوص برگزاری نمایشگاه است، درحالیکه صدای جنگنده‌هایی که این روز‌ها در تهران می‌شنویم، صدای امنیت است.

این کارشناس مسائل دفاعی با اشاره به مطرح شدن مکرر موضوع خودروسازی و موشک سازی و با بیان اینکه جنس بخش نظامی و خودروسازی کاملا متفاوت است، اظهار داشت: بعنوان مثال ما هیچ وقت به یاد نداریم که یکی از مدیران خودروسازی با یکی از خودرو‌های ساخته شده توسط شرکت‌های داخلی بعنوان تست و با سرعتی کم آن خودرو را به دیوار بکوبد، درحالیکه شهید طهرانی مقدم که ظرف مدتی کوتاه توانست ما را قدرت موشکی کند، پای تست‌های مهم موشکی می‌ایستاد چراکه معتقد بود این موشک امنیت ۸۰ میلیون نفر را تامین می‌کند و باید بدانم که اجزای آن چگونه کار خواهد کرد.

پاریاب ادامه داد: حتی اگر مسئولان و کارکنان مشغول در پروژه‌ها مشکل خانوادگی هم داشتند، شهید طهرانی مقدم به آن رسیدگی می‌کردند.

در ادامه مهدی بختیاری در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون موشک خرمشهر، گفت: خرمشهر جدیدترین و مهلک‌ترین موشک ساخت جمهوری اسلامی ایران است که سرجنگی ۱۸۰۰ کیلوگرمی آن چندبرابر نمونه‌های قبلی است و اخیرا هم که به سرجنگی هدایت شونده مجهز شده است.

وی با اشاره به موضوع خودروسازی، خاطرنشان کرد: سوالات مردم در خصوص خودروسازی باید آنقدر پرسیده شود تا مسئولین مربوطه پاسخ قانع کننده‌ای به آن داده شود چراکه نیرو‌های مسلح نباید چوب ناکارآمدی دیگران را بخورند.

بختیاری در پایان اظهار داشت: همانگونه که رهبری چندبار فرمودند: باید برای برخی از مسئولان تور بازدید از دستاورد‌های نظامی گذاشنه شود.
منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار