رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، بزرگترین بندر خشک مرکز کشور در شهرستان شهرضا ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۱۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 05 February 2019

به گزارش تابناک،محمد جواد بگی اظهار داشت: شهرک صنعتی رازی با مصوبه  بیش از هزار و 500 هکتار و فاز عملیاتی بالغ بر 900 هکتار یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی استان اصفهان و کشور است که تاکنون بیش از 600 قرارداد  واگذاری زمین در این شهرک منعقد شده که حدود نیمی از این واحدها با اشتغالی بالغ بر 7000  نفر به بهره برداری رسید.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به این‌که شهرک صنعتی رازی اولین و بزرگ‌ترین شیمی پارک تخصصی کشور است، افزود: در حال حاضر 600 واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی در این شهرک صنعتی به ثبت رسیده که 303 واحد آن با اشتغالی بالغ بر 6 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند.

وی با بیان این‌که شهرک صنعتی رازی شهرضا، محور توسعه اقتصادی جنوب استان اصفهان و مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری صنعتی است، گفت: مصوبه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در چهار شهرستان کاشان، لنجان، شهرضا و شرق اصفهان در سال 86 صادر شد که از این میان، تنها منطقه ویژه شهرضا آماده بهره‌برداری است.

بگی با اشاره به این‌که شش یا هفت شهرستان استان اصفهان متقاضی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی شدند که مراحل زیادی را باید طی کنند تا به سرانجام برسد، بیان کرد: مسؤولان استانی و ملی برای جابجایی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا از جنوب به شمال این شهرستان موافقت کردند.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با تصویب اینکه شهرک شیمایی رازی شهرضا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شود، واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک نیز متعهد می‌شوند که به منطقه ویژه ملحق شوند.

وی با بیان این‌که بادهای غالب منطقه‌ای و معضلات زیست‌محیطی و تسهیل در تأمین نیروی انسانی متخصص از علل این انتقال بوده است، تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با گمرک منعقد شده که بر اساس آن گمرک منطقه ویژه اقتصادی شهرضا تأسیس می‌شود که نقش زیادی در تسهیل فرایند صادرات و واردات دارد.

بگی با اشاره به این‌که پل روگذری برای اتصال دو طرف جاده شهرضا به اصفهان با اختصاص 18 میلیارد تومان احداث می‌شود، ادامه داد: 80 درصد مراحل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا انجام شده است و باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان برسد.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اشاره به این‌که فعالان اقتصادی این شهرک به مدت 15 سال از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار هستند و این معافیت‌ها قابل تمدید است، بیان کرد: با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، بزرگترین بندر خشک مرکز کشور در شهرستان شهرضا ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که راه‌آهن سراسری، دسترسی به دو آزادراه بزرگ کشور، تأمین برق، آب و گاز و فیبر نوری و فاصله اندک تا فرودگاه از امتیازت این منطقه است، تأکید کرد: تا پایان بهمن‌ماه شهرک صنعتی رازی شهرضا به عنوان نخستین شهرک صنعتی کشور به ماشین 26 تن سوپر فوماتیک، مجهز می‌شود.

بگی با اشاره به مشکل تأمین آب در این شهرک، اظهار داشت: با استقرار تصفیه‌خانه در شمال شهرستان شهرضا امکان انتقال پساب تصفیه شده به منطقه ویژه اقتصادی فراهم می‌شود و 90 لیتر بر ثانیه از پساب تصفیه‌خانه شهرضا به این منطقه اختصاص داده می‌شود.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان این‌که با ایجاد اولین و طولانی‌ترین خط انتقال پساب برای مصارف صنعتی کشور در شهرضا، مشکل تأمین آب منطقه ویژه اقتصادی برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد تصفیه خانه صنعتی در شهرک صنعتی رازی و انتقال فاضلاب شهری شهرضا به این تصفیه خانه برای تأمین آب فرآیندی صنعت و فضای سبز این شهرک کمک به کاهش آلایندگی صنعت و حفظ محیط زیست می‌کند.

شهرک صنعتی رازی، محور توسعه اقتصادی جنوب استان اصفهان

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در ادامه جلسه با بیان این‌که باید از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی که ثمرات زیادی برای کشور و استان اصفهان دارد، حمایت کنیم، اظهار داشت: در سال 86 منطقه ویژه اقتصادی شهرضا مصوب شد اما به دلیل عدم صرفه اقتصادی، بخش خصوصی حاضر به فعالیت در منطقه جنوب شهرستان شهرضا نشد و در طول همه این سال‌ها، ره‌اندازی این منطقه به تأخیر افتاد.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شمال شهرستان شهرضا فراهم شده است، افزود: شهرک صنعتی رازی، محور توسعه اقتصادی جنوب استان اصفهان و مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری صنعتی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که احداث منطقه ویژه اقتصادی از مهم‌ترین ارکان توسعه منطقه جنوب استان اصفهان به شمار می‌رود، بیان کرد: با ایجاد این منطقه زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود و می‌تواند زمینه حل معضل بیکاری را در سطح منطقه و استان اصفهان حل کند.

رفیعی‌نژاد با بیان این‌که کشور نیازمند ایجاد تحولات اساسی و ماندگار است و مردم هم همین مطالبات را دارند و نباید به گذشته بازگردیم، بیان کرد: وقوع انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحولات بسیار در همه بخش‌های کشور شد که یکی از آن‌ها در حوزه اقتصادی و پیشرفت صنعتی بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار