وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
وزیر آموزش و پرورش در اصفهان عنوان کرد: بسیاری از مطالب آموزشی جنبه کاربردی ندارد .
کد خبر: ۷۱۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 04 February 2019

به گزارش تابناک، سید محمد بطحایی در گردهمایی مشترک با مدیران و نمایندگان معلمان مدارس در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان گفت: آموزش و پرورش اکنون در مقایسه با بهمن 57 به پیشرفت هایی بویژه در شاخص های کمی دست یافته است که بسیاری از آنها در منطقه و جهانی به عنوان یک ویژگی خاص مطرح می شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : سرانه فضای آموزشی در بهمن سال 57، به ازای هر دانش آموز 1،44 متر مربع بود اما این میزان اکنون به 5،18 متر مریع افزایش یافته است.
وی بیان کرد : در زمان حاضر 65 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات دسترسی دارند و هم اکنون پوشش پیش دبستانی به بیش از 70 درصد رسیده است در حالی که این میزان پیش از انقلاب فقط 20 درصد بود.
بطحایی ادامه داد: پیش از انقلاب میزان ورود دانش آموزان به مقطع متوسطه اول 74 درصد بود اما این میزان هم اکنون به بیش از 96 درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه باید طرح سند تحول بنیادین را به جلو پیش ببریم، خاطرنشان کرد: نیاز بیرون مدرسه در بسیاری از اوقات متفاوت تر از آن چیزی است که ما در مدارس آموزش می دهیم که این نقص باید جبران شود.
بطحایی با تاکید بر اینکه ویژگی های امروز اجتماعی و جامعه نسبت به گذشته تغییر کرد، تصریح کرد: دانش آموزان کنونی با دانش آموزان سال های گذشته متفاوت هستند و مدارس باید با تحلیل دقیق نیازها و شرایط جدید، تلاش و آموزش های خود را ثمر بخش کنند.
وی به لزوم اثربخشی مدارس اشاره کرد و گفت: فارغ التحصیلان مدارس باید پیش از ورود به جامعه در مدارس شیوه درست زندگی را تمرین کرده باشند که البته این موضوع هم اکنون در مدارس کمرنگ است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از مفاهیم آموزشی در مدارس در زندگی به کار نمی آید برای نمونه در مراکز آموزشی باید صبر، تحمل، از خودگذشتگی و مسوولیت پذیری را آموزش داد زیرا این صفات اهداف اصلی پرورش را شکل می دهند.
به گفته بطحایی محتواهای درسی آموزش و پرورش برگرفته از الگوهای آموزش عالی است و این دیدگاه نادرست و نیازمند اصلاح است.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات آموزش و پرورش نباید هیجانی و پرسرعت دنبال شود، گفت: اصلاح صحیح نظام آموزشی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و آماده کردن افکار عمومی است همچنین باید بدانیم که تحول در محتواهای آموزشی عامل حیاتی برای آموزش و پرورش به شمار می رود.
بطحایی خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب آموزشی نه تنها جنبه کاربردی ندارد بلکه حجم آنها بسیار زیاد است باید به معلمان اجازه داده شود که به جای تشریح مسایل تخصصی اهداف تربیتی را دنبال کنند.
وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری را رکن اصلی برای اصلاح نظام آموزشی دانست و گفت: مدارس باید میزان ابتکار و خلاقیت های خود را افزایش دهند و بر همین اساس باید انتصاب مدیران از حالت ستادی خارج شده و براساس نامزدی و احراز صلاحیت ها صورت پذیرد.
وی افزود: به این معنا که هر کسی می تواند برای تصدی پست های مدیریتی ثبت نام کند و برای سمت های مدیریتی انتخاب شود.
بطحایی درباره رتبه بندی معلمان گفت: بررسی این موضوع آغاز شده و در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه حرف های درون سازمانی نباید رسانه ای شود، گفت: به همین منظور شبکه اطلاع رسانی داخلی را راه اندازی خواهیم کرد تا اعلام برخی برنامه ها نه از مجرای مصاحبه بلکه بوسیله اطلاع رسانی داخلی اعلام شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی دولت درسال 98 اظهار داشت: این سهم در سال جاری 11،7درصد بود و در سال آینده به 13،2 افزایش پیدا می کند و این مجموعه قصد دارد برای افزایش سهم از بودجه عمومی دولت قدم به قدم جلو برود، تا مقدار آن در سال های آینده بیشتر شود.
بطحایی به استفاده نظام مند از تشکل های مختلف در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این تشکل ها می توانند با تصمیم گیری مناسب نقش ویژه ای در پیشبرد اهداف داشته باشند.
وی، از پرداخت معوقات معلمان حق التدریس و خرید خدمات تا روزهای آینده خبر داد و گفت: قصد داریم با برنامه ریزی مناسب نظام پرداخت ماهیانه را برای این افراد تشکیل دهیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت شدگان اخیر اعتراضات صنفی معلمان گفت: این موضوع با تعاملات حراست این وزارت خانه با نهادهای مرتبط در حال پیگیری است اما همه دلایل دستگیری و بازداشت آنها مشکلات صنفی نبوده و دلایل دیگری داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار