کد خبر: ۷۰۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 29 January 2019

ظلمات دنیای مادی با این انفجار به نور الهی و ارزشهای انسانی روشن شده و در صوف جاهلیت مدرن و دنیای غرب گسست ایجاد کرده و به قول موشه دایان نخست وزیر وقت اسرائیل ، انقلاب اسلامی زلزله ای بود ک پایه های حکومت سلطه گرایان را به لرزه در آ ورد و کاخ آمال شیطانی آنان را بر سرشان خراب کرد.

به گزارش تابناک کرمان، انقلابی چنین عظیم و الهی قطعاً اثرات زیاد، اصولی و ماندگار در برداشته است و دارای ویژگیهائی است که هم دوستان و هم دشمنان انقلاب در صدد شناخت آن هستند ، دوستان باید انقلاب را بشناسند تا بتوانند پاسدار خوبی برای ارزشهای انقلاب باشند و راههای نفوذ دشمنان را به بدنه انقلاب پیدا کنند و با آن به مبارزه بپردازند.

انقلاب اسلامی بعنوان یک انقلاب الهی دارای ویژگیها و خصوصیات زیادی می باشد، ریشه و اساس این ویژگیها به دو عامل مهم بستگی دارد یکی رهبری های امام راحل (ره) و دیگری حضور هشیارانه مردم متعهد ، دیندار و ولایت مدار که این دو عامل صفات و حضور خود را از جمهوری اسلامی پس از استقرار و طی حیاتی 35 ساله خود و دورانی که مردم و دولت جهت گیری خود را برای تحقق دولت اسلامی تنظیم نموده اند و با توجه به محدودیتها ، فشارهای خارجی ، مسائل و مشکلاتی که در داخل کشور و خارج از آن برای نظام خصوصاً از سوی آمریکا از قبیل تحریم اقتصادی، تحمیل جنگ ، ایجاد درگیریهای داخلی تجزیه طلبان ، نفوذ و استحاله و سیاست انزوای ایران رقم خورده است . انقلاب اسلامی توانسته است به لطف خداوند منشاء خدمات موثر و همچنین دستاوردها و تحولات شگرفی که به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب و حتی بعضی دیگر از انقلابهای کشورهای دیگر نمی باشد در داخل ایران و صحنه ی بین المللی باشد که متاسفانه این خدمات و دستاوردها علی رغم گستردگی و عظمت آنها به واسطه تبلیغات و جنگ روانی خصمانه رسانه های بیگانه و دشمنان از یک طرف و رقابتهای ناسالم ودرگیری های گروهی و جناحی در داخل در حاشیه قرار گرفت و باعث گردیده که مردم و جوانان فکر کنند که انقلاب اسلامی هیچ شاخصه و ویژگی و دستاوردهای مهم نداشته است.
آنچه که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد به برخی از ویژگیهای انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی پرداخته خواهد شد و از آنجا که دشمن در صدد شکست این انقلاب الهی است و بدنبال نفوذ و رساندن آسیب به این پدیده مبارک می باشد در بخش پایانی درخصوص آسیبها و چالش های پیش روی انقلاب اسلامی مطالبی عنوان می شود تا عزیزان ضمن شناخت این آسیب ها و چالش ها بتوانند نسبت به برطرف کردن انها اقدام نموده و راه پیشرفت و توسعه ی نظام اسلامی را هموار سازند.
ویژگیها و خصوصیات انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
1- احیاء ارزشهای دینی و اخلاقی و معنوی و ایمانی
2- مردمی بودن
3- بیداری اسلامی در میان مسلمانان
4- آزادی از سلطه ابرقدرتها و شکستن حریم دروغین آنها
5- استقلال و آزادی واقعی
6- نفی هردو اردوگاه شرق و غرب ومعیارهای آنان در باب حکومت و فرهنگ
7- احیاء کرامت و ارزش زن
8- عدالت اجتماعی
فصل اول
انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای شگرف و عظیمی دارد که برای نسل جدید که بیش از سه چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند بعضاً ناشناخته است اگر نسل انقلاب و پس از آن شناخت لازم و کافی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب را نداشته باشد چه بسا همت و تلاش جدی و لازم برای حفظ آن بکار نبندند و عدم شناخت مردم و نسل جوان از دستاوردهای انقلاب خطری آشکار و روشن برای حفظ و استمرار موجودیت انقلاب اسلامی می باشد لذا در این بخش ما بطور اجمال دستاوردهای انقلاب اسلامی را از چهار بعد 1- سیاسی2- فرهنگی، علمی، اجتماعی 3- بین المللی4- اقتصادی مورد بررسی قرار می دهیم
الف)دستاوردهای سیاسی
1)فروپاشی رژیم ظالم طاغوت
اولین ثمرده انقلاب اسلامی سرنگونی نظام استبدادی شاه که تحت حمایت غرب بود که خیلیها انتظار این سرنگونی را نداشتند . زیرا شاه برای حفظ و بقاء خود و رژیمش اقدامات زیر را انجام داده بود.
الف) تقویت ارتش شاهنشاهی به پیشرفته ترین و مجهزترین امکانات و همچنین تاسیس گارد جاویدان که این ارتش تا دندان مسلح به لطف و درایت الهی ضمن شکست خوردن از مردم به همراهی آنان نیز اقدام نمود.
ب) تاسیس ساواک که وسیله ای بود برای برقراری سیستم سرکوب و خفقان جهت مقابله با حرکتهای سیاسی مخالف رژیم
ج)حمایت از بیگانه گان از شاه با توجه به اینکه اکثر دولتمردان آمریکائی شاه را متحدی برای خود می دانستند و از او بعنوان ژاندارم خلیج فارس و منطقه استفاده می کردند از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی نسبت به شاه دریغ نورزیدند.
2) استقلال
استقلال شاید یکی از شیرین ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بود، از آنجا که اسناد و مدارک و همچنین شواهد نشان می داد که رژیم شاه کاملاً وابسته بود و وجود کارشناسان و مستشاران خارجی در جاهای مختلف خصوصاً ارتش ، کشور ایران را بعنوان یک مستعمره که آمریکائی ها در تمام شئون زندگی این مردم دست داشتند و اعمال نظر می کردند در آورده بود.
3) آزادی
وجود سانسور، وابستگی کامل مقامات دولتی ، کنترل و نظارت شدید بر مطبوعات ، عدم فعالیت احزاب و گروههای سیاسی به جز یک حزب دولتی وخفقان و اختناق به نوعی همه ی آزادیهای مردم را سلب می کرد که انقلاب اسلامی این آزادی ها را به آنان بازگرداند.
4) مشارکت سیاسی مردم
انقلاب اسلامی باعث گردید که مردم برخلاف رژیم گذشته و خیلی از کشورها که یا انتخابات فرمایشی داشتند و یا اصلاً در آن کشورها انتخابات برگزار نمی شود با شرکت دادن مردم در تعیین سرنوشتشان و در همه ی شئونات موجود زندگی از رفراندوم تعین رژیم ، تائید قانون اساسی گرفته تا دهها بار حضور مردم برای انتخاب نمایندگان یا ریاست جمهوری، امروز بعنوان یک الگوی کاملاً شناخته شده از مردم سالاری دینی در جهان مطرح شوند و در 35 سال گذشته در انتخابات شرکت کنند.
5) عینیت یافتن اصل ولایت فقیه
امروز شکل حکومتی نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه عادل است که هم در زمان امام (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری نشان داده که در شرایط حساس کشور با درایت و ایمان و از خود گذشتگی در کنار مردم و برای مردم این نظام و انقلاب را به درستی هدایت کرده و به جهت نقش اصلی و اساسی ولی فقیه و رهبری بیشترین تلاش دشمن در کمرنگ کردن این اصل در میان مردم بوده ست. بعنوان نمونه می توان به نقش رهبری در مسائل و مقاطع حساس انقلاب مانند رهبری مبارزه با شاه مسائل دولت موقت، غائله کردستان و منافقین ، غائله خودمختاری خوزستان و ترور شخصیتهای انقلاب ، تسخیرلانه جاسوسی، کودتای نافرجام نوژه، جنگ تحمیلی ، مقابله با فتنه های سالهای اخیر (از جمله فتنه سال )88 که با رهبری و تدابیرحکیمانه ولی امر مسلمین این مشکلات و مسائل به راحتی پشت سر گذاشته شد.
6) ایجاد نظام مردم سالاری دینی
امروزه حضور و نقش مردم با تکیه بر تعالیم اسلامی در همه صحنه ها و این مسئله که صاحبان اصلی این انقلاب مردم هستند و دیگران خدمتگزار آنان یکی از مهمترین دست آوردهای انقلاب اسلامی است که امام (ره) با تکیه بر مبانی اسلامی آنان را بدرستی در کشور ایران نهادینه کرد همانطور که در بالا به آن اشاره شد در 35سال گذشته مردم 35 بار در انتخابات شرکت نموده و پس از آن بعنوان ناظر بر عملکرد مسئولین نقش اصلی خود را در نظام مردم سالاری دینی ایفا کرده اند.
7) گسترش احزاب و گروههای سیاسی
امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی گروهها و احزابی که برگرفته از مردم و در جهت منافع مردم می باشند براساس قانون اساسی پدید آمده تا شهروندان بتوانند با استفاده از این بستر مشارکت سیاسی خود را در امور مربوط به اداره جامعه نهادینه سازند.
و البته انقلاب دست آوردهای متعدد سیاسی دیگری از قبیل وجود تفکیک قوا به طور صحیح و دقیق و رشد و آگاهی مردم در زمینه مختلف سیاسی و اجتماعی و برابری همه آحاد مردم در مقابل قانون و... برای مردم داشته است.
فصل دوم
دست آوردهای فرهنگی، علمی و اجتماعی
1- استقرار ارزشها
شاید یکی از دلایل شتاب گرفتن پیروزی انقلاب اسلامی توسط مردم این بود که مردم می دیدند که چگونه ارزشهای دینی ، اخلاقی، فرهنگی و ملی جامعه آنان توسط شاه و ایادیش به سخره گرفته و در جامعه کمرنگ و یا به طور کلی از بین رفته بودند و در زمانی که آنان ندای ملکوتی حضرت امام (ره) به عنوان یک روحانی وشخصیتی که خواهان استقرار ارزشهاست شنیدند با توجه به فطرت خدا جوی خود به آن لبیک گفتند. پس انقلاب اسلامی انقلابی بود که برپایه استقرار ارزشها بنا نهاده شده و یکی از ثمرات آن استقرار ارزشهایی همچون جهاد ، شهادت ، ظلم ستیزی ،که به نوعی همه آنها درس از نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) بود.
2- رشد علمی
با توجه به استعداد سرشار جوانان ایرانی ولی از آنجا که متاسفانه رژیم گذشته زمینه بروز این استعدادها را فراهم نمی آورد و یا جوری عمل می کرد که خیلی از استعدادها مجبور به مهاجرت می شدند ، لذا انقلاب اسلامی با توجه به اینکه یک انقلاب فرهنگی و تربیتی بود و بنیانگزار آن یک مربی و معلم انسان ساز از همان روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی زمینه رشد و شکوفایی علمی ایران فراهم شد. بطوریکه امروزه پس از 35 سال از انقلاب اسلامی می گذرد ، کشور ایران در زمینه های زیر که همه نشانگر یک جهش علمی می باشد توانسته است که رشد چشمگیری داشته باشد.
الف: افزایش نرخ پوشش تحصیلی که به شاخص 96% در کودکان لازم التعلیم رسیده است.
ب: مبارزه گسترده با بی سوادی بطوریکه امروز آمار باسواد کشور نسبت به سال 1355 تقریباً دو برابر شده و از 7/28% به بالای 80% رسیده است.
ج: افزایش سطح علمی دانش آموزان
امروز شاهد هستیم که تعداد زیادی از دانش آموزان در المپیادهای علمی همیشه دررتبه های بالاتر قرار می گیرند.
د: افزایش فضاهای آموزشی کشور
هـ: توسعه پرورش استعدادهای درخشان، افزایش سطح علمی فرهنگیان ، توسعه مدارس فنی و حرفه ای ، توسعه مدارس روستائی ، تغییر اساسی در کتب درسی، افزایش سطح آگاهی و بینش مذهبی دانش آموزان و .... دهها پیشرفت دیگری که در آموزش و پرورش کشورمان صورت گرفته است.
در حوزه آموزش عالی باتوجه به اینکه حضرت امام (ره) در اهمیت دانشگاهها فرمودند: (دانشگاه مبدا تحولات است .... دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود)
باتوجه به چنین اهمیتی که مراکز آموزش عالی کشور داشتند لذا رژیم گذشته تلاش زیادی نمود که این مراکز وابسته به فرهنگ غرب شود بطوریکه اکثر فارغ التحصیلان این مراکز آموزشی دارای روحیه و عملکرد غربی و بیگانه پرستی و وابسته به بیگانگان بودند.
حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی توانست مسیر حرکت دانشگاههای کور را عوض نماید و ما امروز شاهد این دگرگونی و تغییر محیط دانشگاهها و بالارفتن شاخصهای اعتقادی، ارزشی و معنوی در بین دانشگاهیان هستیم.
اما در زمینه شاخص های علمی نیز در 35 سال گذشته در زمینه آموزش عالی کشور ما شاهد توسعه و جهش چشمگیری در همه زمینه ها بوده ایم. بطوریکه ضریب نفوذ 558 نفر در سال 1357 این شاخص به بالای 2000 نفر هم اینک رسیده است.
یعنی تقریباً چهار برابر ، رشد دانشجو ، و رشد مراکز آموزش عالی هم تقریبا 3 برابر شده است که این خود مؤید این نکته است که جمهوری اسلامی در زمینه توسعه آموزش عالی موفقیت های چشمگیری داشته است.. البته در زمینه تولید علم، علوم پیشرفته مانند سلولهای بنیادی ، پرتاب ماهواره به فضا.rr و خصوصاً در زمینه فن آوری هسته ای که امروز کشور ایران در بین 8 کشور صاحب این فن آوری بطور کلی وجود دارد البته در زمینه تولید علم امروزه هم در سطح آسیا و خاورمیانه کشور ایران حرفهای زیادی برای گفتن دارد به طوریکه متوسط رشد علم در ایران 11 برابر جهان و رتبۀ علمی ایران در منطقه اول و در بین کشورهای جهانی شانزدهم می باشد.
3- احیای و منزلت زن
با توجه به اینکه یکی از حربه های دشمنان اسلامی در منحط کردن و سپس وابسته نمودن جوامع اسلامی به خودشان، با استفاده ابزاری از زنان و پائین آوردن ارزش زنان در حد وسیله ای برای لذت بردن و کامجوئی مردان رژیم گذشته هم به علت وابسته بودن در این زمینه تلاش فراوانی را در جهت ترویج فرهنگ برهنگی و بی بندباری در جامعه که عملاً بخش قابل توجهی از انرژی و استعداد زنان ایرانی به این شکل به هدر رفت، امام و انقلاب اسلامی باعث گردید که زنان به ارزش والای خود دست پیدا کنند و در همه عرصه گوناگون این کشور همدوش مردان حتی جلوتر از آنان حضور داشته باشند. ، بطوریکه امام در این زمینه فرمودند: (آنچه که لازم است تذکردهم شرکت زنان مبارز و شجاع سراسر ایران در رفراندوم است، زنانی که در کنار مردان بلکه جلوتر از آنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند توجه داشته باشند که با شرکت امروز زنان در جمهوری اسلامی ، همدوش مردان در تلاش و سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزاد زنان و آزاد مردان ، خانم ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند تکلیفشان این است)
4- البته جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگی، علمی و اجتماعی دست آوردهای متعدد دیگری از قبیل گسترش مراکز هنری ، ورزشی و فرهنگی پیشرفت کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیونی، توسعه کمی و کیفی مطبوعات، تحول در تولید ، فیلمهای سینمائی ، گسترش مراکز قرآنی و اهتمام به گسترش فرهنگ قرآنی ، توسعه و تقویت فرهنگ نماز، ایجاد معنویت و روحیه ایثار و شهادت طلبی و در زمینه اجتماعی گسترش و ایجاد تامین اجتماعی و حمایت از اقشار محروم و... از جمله این دست آوردها است.
فصل سوم
دست آوردهای بین المللی
از آنچه که می توان گفت انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول سیاسی خاورمیانه بوده و توانست اثرات گسترده و موثری را هم در بین کشورهای اسلامی و بطور کلی در صحنه جهانی از خود بجای بگذارد، که دلیل اصلی این تاثیرگذاری پیام استکبار ستیزی و ظلم ناپذیری انقلاب اسلامی بود که در لوای شعار نه شرقی و نه غربی به گوش جهانیان رسید و توانست راهی نو برای حرکت ظلم ستیزانه مردم مستضعف جهان بگشاید و در میان کشورهای مسلمان موج اسلام خواهی و اسلام گرایی راه بیندازد.
بطور کلی اگر بخواهیم دست آوردهای جهانی و بین المللی انقلاب اسلامی را برشماریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
1- ایجاد فصل جدید از روابط حاکمیت با مردم در داخل و در روابط جهان اسلام و جهان آزاد بطوریکه ایران از یک مستعمره سیاسی تبدیل به کشوری کاملاً مستقل در تصمیم گیری و سیاست سازی در معادلات سیاسی و امنیتی شده است.
2- به هم خوردن سیاست دو ستونی و بیرون آمدن ایران از اردوگاهها و نوکری غرب و شرق.
3- شکسته شدن هیمنه و حیثیت پوشالی آمریکا با اشغال لانه جاسوسی آمریکا شکسته شدن فضای رعب و وحشت حاکم بر جهان اسلام و ایجاد انگیزه و شهامت در میان مسلمانان جهان .
4- ایران ضمن قطع رابطه با آمریکا و اسرائیل در حقیقت پایه گذار نوعی استراتژی برای مبارزه جدی و عملی و عینی با این قدرتها برای ملت ها ونهضت های آزادیخواه جهان بود.
5- ایجاد یک دیپلماسی فعال و مناسب بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت در جهت تامین منافع و مصالح ملی کشور در صحنۀ بین المللی
6- شکست سیاست های سلطه طلبانه آمریکا و ایستادگی و پایداری در مقابل فشارهای غرب به ویژه آمریکا و ایجاد چالش در استراتژی نظم نوین آمریکا پس از فروپاشی شوروی و امروزه طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا
7- تجدید حیات اسلام در افکار مسلمانان و بازیابی هویت مجدد مسلمانان جهان
8- ظهور جنبش ها و نهضت های بیداری اسلامی در منطقه
9- احیای حج حقیقی و ابراهیمی و همچنین ایجاد حرکت برائت از مشرکین
رشد و رویکرد مردم به دین، گرایش معنوی ، تضعیف اندیشه های مادی و ضد الهی ، پیدا شدن الگوی مبارزاتی و دادن درس آزادی، آزاد اندیشی به مردم جهان بطوریکه امروز به گفته دانشمندان و رهبران خارجی ، انقلاب اسلامی باعث رشد انجمن های دینی و مسیحی و گرایش به مذهبی و معنویت در میان پیروان سایر ادیان شده است.
یکی از مهمترین دست آوردهای بین المللی انقلاب اسلامی تقویت گروههای مردمی در فلسطین و تبدیل مبارزات فلسطینی از ماهیت ناسیونالیسم و ملیت گرایی به مبارزات اسلامی که باعث تقویت بیشتر مردم فلسطین در مقابله با اسرائیل در حقیقت قدرت اسرائیل در منطقه گشته است.
در پایان جمله ای از" احمد بِن بِلا" نخستین نخست وزیر الجزایر بعد از استقلال این کشور آورده می شود:
(انقلاب ایران معجزه قرن است، انقلاب ایران را با هیچ یک از انقلابهای جهان شبیه دانست، انقلابهای بسیاری طی سالهای اخیر در جهان روی داده است لیکن در اکثر آنان به تغییر رژیم بسنده شده است بدون آنکه اعماق فکری انسان را دگرگون سازد، انقلاب اسلامی ایران روحیه انسان را از بن دگرگون کرد. انقلاب اسلامی ایران حیثیت اسلامی را به او بازگرداند ، ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران باشند. این اسلامی که دنیای عرب را به اجبار دگرگون خواهد ساخت، امروز آوای نهضت امام خمینی در دورافتاده ترین قبائل صحرای آفریقا سخن از روحی تازه است که انقلاب ایران در قرن بیستم به اسلام داده است) امروزه انقلاب اسلامی پرچم دار احیای تمدن اسلامی در جهان است.
فصل چهارم
دستاوردهای اقتصادی
دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی را باید بیش از آن که در قالب عدد و آمار ببینیم، از دیدگاه اقتصاد سیاسی و جامعه شناسی اقتصادی مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم، از این نظر دو خصیصه ی مهم، بُعد اقتصادی انقلاب را پر رنگ کرده است. نخست آنکه انقلاب اسلامی همان طورکه در زمینه ی سیاسی، استقلال به همراه آورد، در جنبه ی اقتصادی نیز ما را به اندازه ی زیادی از بیگانه بی نیاز ساخت و راه خودکفایی را پیش روی ملت قرار داد. دیگر آن که انقلاب اسلامی در عرصه ی اقتصادی ، خواهان گسترش خیر و عدالت برای آحاد جامعه ی ایرانی بود. به طوری که برخورداری از رفاه شامل حال همه ی شهروندان شود و همه به یک میزان از مواهب ملی و امکانات کشور بهره مند شوند و فاصله ی فقیر و غنی کاهش یابد.
ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تحت سلطه ی قدرت های استعماری وقت ، نظیر روسیه و انگلیس در دوران قاجار و پهلوی اول و آمریکا در تمام سال های حکومت پهلوی دوم بود. طرح های اقتصادی و اجتماعی ایران در دوران رژیم شاه ، اکثرا توسط آمریکایی ها به رژیم دیکته می شد . در این گونه برنامه ها ، فقط منافع آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی مورد توجه قرار می گرفت و مصالح و منافع ملت ایران نادیده گرفته می شد.
پیروزی انقلاب اسلامی به این وضعیت پایان داد و قطع حضور و نفوذ کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ایران، زمینه ی حاکمیت مردم ایران را بر سرنوشت خویش و استقلال اقتصادی فراهم ساخت.
اقتصاد، بخشی از سیاست های رژیم بود که در برنامه های پنج ساله ی عمرانی پیش از انقلاب برای آن شاخص هایی تعیین شده بود . برنامه های پنج ساله ی عمرانی رژیم شاه ، ظاهری فریبنده داشت، اما به وابستگی کامل ایران به درآمد های نفتی و طبعاً وابستگی کامل کشور به واردات در همۀ زمینه ها منجر شد. به طوری که هنوز پس از سالیان دراز، نتیجه ی آن سیاست های اشتباه، دامن ملت را رها نکرده و هنوز مشکلات عدیده ، برنامه های کنونی را در بر گرفته است.
در نتیجه ی اجرای برنامه های اقتصادی رژیم سلطنتی ، روستاها از سکنه خالی شد ، روستائیان به حاشیه ی شهرهای بزرگ مهاجرت کردند و مونتاژ قطعات وارداتی، جای تولید را گرفت. فروش مواد خام معدنی بدون هیچ گونه فرآوری نیز ملت ایران را به قدرت های بیگانه وابسته کرد.
برای درک آن چه فقط در زمینه ی کشاورزی در ایران پس از انقلاب صورت گرفته و در جهت آن که بدانیم بیش از این چه وضعیتی در کشور وجود داشته ، کافی است رجوعی به برخی آمارهای سازمان های بین المللی مثل" فائو" بیندازیم.
سازمان جهانی غله و زراعت(فائو) در گزارشی از افزایش 50 میلیون تن تولید حدود صد رقم محصول زراعی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبرداده است . فائو در این گزارش نوشته است که مجموع تولید حدود صد رقم محصول زراعی در ایران در سال 1978 در حدود 28 میلیون و 800 هزار تن در سال بود ولی این رقم در پایان سال 2007 میلادی ، به بیش از 84 میلیون و 104 هزار تن افزایش یافت که بیش از 50 میلیون تن افزایش تولید را نشان می دهد.
در گزارش فائو هم چنین آمده است که تولید غلات در ایران در سال 1978 در حدود هشت میلیون و 500 هزار تن بود در حالی که ایران موفق شد در سال 2007 ، میزان تولید غلات را به حدود 23 میلیون تن افزایش دهد.
گزارش های معتبر منابع بین المللی حاکی است که در سال 1972 درحدود سی درصد جمعیت ایران، از سوء تغذیه رنج می بردند ، اما در سال های اخیر تعداد ایرانیانی که دچار سوء تغذیه هستند به کم تر از چهار درصد جمعیت کشور کاهش یافته است . بخش کشاورزی در حال حاضر تامین کننده ی یک چهارم تولید ناخالص داخلی، نزدیک به یک سوم اشتغال و چهار پنجم نیاز غذائی و یک سوم ارزش صادرات غیرنفتی است .
اهمیت این رقم زمانی آشکار می شود که توجه کنیم ایران در دهه ی 1970 در سال های آخر رژیم سلطنتی، حدود 35 میلیون جمعیت داشت در حالی که جمعیت کشور در حال حاضر به بیش از هفتاد میلیون نفر افزایش یافته است.
ایران پس از انقلاب در سایه ی عزم و اراده ، به کارگیری امکانات و توان داخل خود ، به پیشرفت های بزرگی دست یافته است که نمونه ی کلی آن را می توان در زمینه های متناسب اقتصادی شاهد بود. دست یابی به میانگین رشد اقتصادی بیش از چهار درصد در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود فشارهای خارجی ، تحریم، جنگ تحمیلی و تنش های منطقه ای و بین المللی ، یک موفقیت چشم گیر به حساب می آید.
با آن که برخی کارشناسان برای کشور در حال توسعه ای همچون ایران ، تحصیل رشد اقتصادی سالانه بیش از 6 درصد را برای یک دوره ی بیست ساله ، ضروری قلمداد می کنند تا آثار عقب افتادگی های گذشت جبران و مسیر توسعه هموار شود، رشد اقتصادی ایران در نخستین برنامه ی پنج ساله ی اقتصادی ، به حدود 8 درصد و در برنامه ی دوم به پنج درصد رسید . همین روند در برنامه ی سوم توسعه و در اولین برنامه ی پنج ساله از چشم انداز بیست ساله تحقق پیدا کرد.
مطابق آخرین آمارها مربوط به توزیع درآمد در سال های پنجاه و شش و پنجاه و هفت ، 10 درصد از ثروتمندترین مردمان ایران نسبت به 10 درصد از فقیرترین آن ها، به ترتیب33/16 برابر و 24/16 برابر اختلاف درآمد داشتند که شکاف بسیار بالایی را نشان می داد اما این رقم با اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به 2/6 برابر کاهش یافته است.
البته این آمارها در دوره های مختلف در نوسان بوده ولی با توجه به رشد بالای جمعیت ، سرعت توزیع درآمد و ثروت ملی، روند پرشتابی را تجربه کرده که بسیار مناسب و عالی است. به طوری که بخش قابل توجهی از مردم، توانسته اند از زیر فشار و فقر رها و از زندگی بهتری بهره مند شوند
باید اذعان داشت که با همه ی این اقدامات، باز هم جامعه نیازمند شرایط بهتری برای توزیع درآمد و تحقق عدالت است ولی نمی توان از ارزش کاری که تاکنون انجام شده، چیزی کاست و یا آن را دست کم شمرد. آن چه جنبه ی اقتصادی انقلاب اسلامی را پررنگ کرده، ساخت پروژه های عظیم صنعتی و عمرانی نیست بلکه کاهش وابستگی به بیگانگان و بهره مند شدن از عدالت فراگیر اقتصادی و اجتماعی برای کثیری از ملت است. اگر بپذیریم این دو از اصلی ترین آرمان های اقتصادی انقلاب بوده و هست ، آنگاه می توان عملکرد دولت های مختلف را مبتنی بر این شاخص ها ارزیابی کرد و سنجید و مشخص کرد که آیا در مسیر اقتصادی انقلاب اسلامی گام برداشته است یا خیر؟
فصل ششم
آسیب شناسی انقلاب اسلامی
از آنجا که انقلاب اسلامی توانسته است الگوی نوین و اندیشۀ حیات بخش برای سایر ملتهای مظلوم باشد و از این رهگذر منافع مستکبران جهانی را به خطر انداخته است و آنها در صدد از بین بردن انقلاب اسلامی به صورتهای مختلف می باشند ، لذا شناخت تهدیدات و آسیب ها برای مقابل با آنان امری ضروری و بدیهی می باشد ما در این فصل به طور اختصار به شناخت آسیبها و تهدیدات انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.
دو خطر عمده انقلاب اسلامی را تهدید می کند
1- خطر دشمنان و تهدیدات خارجی
2- خطر استحالۀ داخلی و نفوذ
در این رابطه مقام معظم رهبری می فرمایند( افراد و مجموعه های بشری همواره ازد و ناحیه آسیب می بینند اول از درون خود که منشا آن ضعفهای بشری و هوسهای مهار گسیخته و تردیدها و بی ایمانیها و خصلتهای منهدم کننده است و دوم از دشمنان بیرونی که بر اثر طغیان و افزون طلبی و تجاوز و ددمنشی محیط زندگی را برای انسانها وملتها تنگ و فشار آلود می سازند.)
مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که دو آسیب و تهدید جوامع بشری به خصوص جوامع ایلامی و انقلاب اسلامی را مورد تهدید و تهاجم قرار می دهد یکی تهدیدهای بیرونی و دیگری درونی ، اما تهدید و آسیب درونی بسیار خطرناک تر است.
ایشان معتقدند اگر دشمن موفق شود ضربه و یا هجومی را سامان بدهد و اجرا کند ریشه در ضعف درونی دارد و ایشان می فرمایند ( جامعه ای که بتواند ریشه های فاسد نفسانی و مشکلات درونی خود را علاج کند هیچ ترفندی از دشمن در او کارگر نخواهد افتاد )
آسیب ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
1- آسیبهای فرهنگی
2- آسیبهای سیاسی
3- آسیبهای اجتماعی
4- آسیبهای اقتصادی
در این قسمت هرکدام از آسیبهای چهارگانه ، فوق با شاهدی از سخنان مقام معظم رهبری به آسیبهای جزئی تر تقسیم کرده و بیان می شود.
الف) آسیب های فرهنگی
1- میکروب ارتجاع
2- روشنفکری مرتجع
3- تحجر
4- انفعال
5- ضعف دانش و بینش نسل جوان
6- تضعیف اسلام در دانشگاهها
7- غفلت از تهاجم فرهنگی
میکروب ارتجاع:
(میکروب رجحت یا ارتجاع دشمن بزرگ هر انقلاب است که به درون جوامع انقلاب نفوذ کرده و در آن رشد می یابد و دشمن نیز با آگاهی از این حقیقت برای مشاهده اثرات این میکروب در کالبد سالم و نیرومند نظام اسلامی به انتظار نشسته است نفوذ فساد و ایجاد تردید در اذهان جوانان نسبت به آرمانها ، دنیاطلبی و اشتغال به زینتهای دنیوی و زندگی راحت در جامعه و بروز علایم زندگی تجملاتی در میان عناصر انقلاب نشانه هائی از تاثیر میکروب ارتجاع و عقب گرد است.

روشنفکری مرتجع :
(زمانی که غرب مسلط به تکنولوژی و علم خواست در ایران پایگاه تسلط خود را مستحکم بکند از راه روشنفکری وارد شد
از اولی که مسئلۀ روشنفکری در این مملکت بوجود آمده بی دین بوجود آمده ولادت روشنفکری به وسیله کسانی شد که در این مملکت اعتقادی به دین نداشتند.
از بعد از جنگ تلاشهای جدی شروع شد برای اینکه روشنفکری ایران را به همان حالت بیماری قبل از انقلاب برگردانند ، برگشت به عقب را ارتجاع یعنی بازقهر کردن با مذهب ، قهرکردن با بنیان های بومی ، روکردن به غرب ، دلبستگی و وابستگی بی قید و شرط به غرب )
تحجر:
(چنین حرکت عظیمی (انقلاب اسلامی) معمولاً و عادتاً با یکی از دو آفت مواجه می شود آفت اول تحجر است ، تحجر این است که کسی که می خواهد کار بزرگی با این عظمت را انجام دهد نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظۀ زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف حکم نماید و کار کند و پیش برود. امام بزرگوار فقه شیعه را به سمت فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که می خواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد کشاندند این یعنی نقطه مقابل آن چیزی که گفتیم تحجر است.)
انفعال
(آفت دومی که در چنین مواردی مسئولان و رهبران وگردانندگان اجتماعات را تهدید می کند این است که آنها را دچار انفعال و در موضع تاثیرپذیری ناخواسته از اراده دیگران قرار بدهند.
خیلی مهم است که انسان در مقابل دشمن دچار انفعال نشود تمام سعی امروز دنیای مادی مستکبر این است که هرجا مقاومتی است آن را از طریق منفعل کردن خرد کند)

ضعف دانش و بینش نسل جوان:
(من نمی دانم آیا جوانان نسل انقلاب تاریخچۀ 200/150 سال اخیر را درست خوانده اند یا نه؟ و همۀ دغدغۀ من این است که جوان انقلابی امروز نداند که ما بعد از پشت سر گذاشتن چه دورانی امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمی هستیم من نگران آن هستم که نسلهای جوان پاک و آمادّ حضور در صحنه امام را نشناسند و ما نتوانیم نسلهای آینده را از محبت، معرفت ، ارتباط با آن بزرگوار بی نیاز کنیم.)
تضعیف اسلام در دانشگاهها
دانشگاه نقطۀ اساسی هرجامعه و کشوری است اگر دانشگاه اصلاح شود آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد.
دانشگاه هنوز اسلامی نشده است این نمی شود مگر با یک تحول عمیق ، بنیادی و دلسوزانه ، بلند مدت، برنامه ریزی شده و همه جانبه)

 

غفلت از تهاجم فرهنگی:
(امروز حتی دیرباورترین اشخاص نیز خط و نشان دشمن سوگند خوردۀ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را در صحنۀ پرماجرای تهاجم فرهنگی به وضوح مشاهده می کنند در این تهاجم خطرناک نه فقط ارزشهای اسلامی بلکه فرهنگ اصیل ملی مردم و بیشتر باورهای راهگشا و مبارک آنان آماج تیرهای زهرآگین دشمنان قرار گرفته است و صدها رسانه گفتاری و تصویری ونوشتاری و انبوهی از نویسندگان و پژوهشگران و گویندگان و هنرمندان و پشت سرآنان سیاست بازان و سرمایه داران و مزدورانشان از چهار گوشۀ جبهۀ استکبار ، ایران اسلامی و ملت سرافراز آن به ویژه نسل جوان نام آور وشجاع را هدف گرفته اند.
دشمن به شدت مشغول تهاجم فرهنگی است و این تهاجم گاهی با دست عنصر خودی غافل ، بی توجه و فاقد بینش صحیح سیاسی انجام می گیرد.
"البته همه کسانی که در این میدان کار خلاف می کنند دشمنان نیستند این هم معلوم باشد بعضی هم دوستان نادانند بعضی خودیهای غافلند من از خودیها مصراً می خواهم قدری ذهن خودشان را باز کنند و فکرشان را به کار بیاندازند ، بفهمند، امروز دشمن کیست چه می خواهد چه می کند و نقشۀ دشمن چیست"
"تهاجم فرهنگی غرب به مناطقی که از آن احساس خطر می کند به ویژه نظام اسلامی بسیار جدی است اما این مسئله هنوز خوب فهمیده نشده است."
ب) آسیب های سیاسی
انحراف خواص (اگر آن قسمت خوب خواص طرف دار حق، یعنی خواصی که می توانند از این متاع دنیا آن وقتی که لازم باشد دست بردارند . اگر این ها بیشتر باشند ، هیچ وقت جامعۀ اسلامی دچار حالت جامعۀ زمان امام حسین(ع) نخواهد شد. اما اگر اینها کم باشد آن دسته خواص دیگر زیاد باشند، یعنی آنهایی که دل سپردند به دنیا، حق را هم می شناسند ، طرف دار حق اند. در عین حال در مقابل دنیا پایشان می لرزد. آن وقت دیگر حسین بن علی ها به مسلخ کربلا خواهند رفت. یزیدها می آیند سرکار و بنی امیه هزار ماه بر کشوری که پیغمبر بوجود آورده بود حکومت خواهد کرد. تصمیم گیری خواص در وقت لازم تشخیص خواص در وقت لازم گذشت خواص از دنیا در لحظه لازم ، اقدام خواص برای خدا در لحظه لازم ، این هاست که تاریخ را نجات می دهد ارزش ها را نجات می دهد . ارزش ها را حفظ می کند"
"تمامی مشکلاتی که در طول تاریخ درد آور و غمبار اسلامی بروز کرده است ریشه در ترکیب دو عامل یعنی خیانت برخی از خواص و دنباله روی بسیاری از عوام دارد و این مشکلی است که امکان وقوع آن همیشه وجود دارد و ممکن است تعدادی از خواص ، دانسته و فهمیده خیانت کنند از راه راست منحرف شوند در خدمت هوای نفس خود قرار گیرند و به مال اندوزی و قدرت طلبی گرفتار شوند و بسیاری از عوام را نیز بدنبال خود به گمراهی و ظلالت بکشند."
توهم توطئه:
"اگر غفلت کنیم فرصتهائی بزرگ از دست می رود. امروز مکلفیم که همین هوشیاری و توجه و دشمن شناسی و تکلیف شناسی در حد اعلای ممکن برای جهان اسلام و ملت خودمان ایجاد کنیم. نباید در شناخت دشمن اشتباه کرد نباید تصور کرد که دشمن از دشمنی با اسلام و مسلمین دست برداشته است"
"مبادا بعضی ساده دلیها یا احیاناً کج فکری ها موجب شود که ما تصور کنیم دشمنیها و دشمنها تمام شده اند ، که این خطر بزرگی را تولید خواهد کرد برای کسی که در مواجهه با دشمن است ، هیچ خطری بالاتر از فراموش کردن دشمن نیست"
"خیلی ها تا گفته می شود دشمن تا گفته می شود استکبار جهانی ، می گویند شما همه چیز را به استکبار نسبت می دهید . این دشمنی ها هست ما چه بکنیم.؟ امروز در مسائل جهانی برای آمریکا دو نقطۀ بسیار حساس وجود دارد یکی از آن دو نقطه، عبارت است از مقابله با اسلام و با تمرکز بر روی ایران اسلامی ونظام جمهوری اسلامی ، یک نقطۀ دیگر مسئلۀ فلسطین است"
"چرا باید کسانی مرتب ترویج کنند که از خارج به ما هیچ گونه تهاجمی نیست"
تحت الشعاع قرار گرفتن منافع ملی در نزاع جناحهای سیاسی :
( جریانی ، بیگانه از انقلاب سعی می کند که همه ، مخصوصاً جوانان را از دستاورد بزرگ انقلاب که همان هویت اسلامی و مستقل ملت ایران است ، غافل کند و به تدریج کمند تسلط فرهنگی و سپس سیاسی بیگانگان را بار دیگر به گردن این ملت رشید بیافکند . فعلاً این حرکت، منافقانه و در پرده است و خود را پنهان نگاه می دارد و از ا ختلاف جناحی و گروهی مجموعه های انقلابی سوء استفاده می کند.
این جناح بندیها غیرواقعی و بی معنا است. و تنها ملاک حقیقی برای ارزیابی افراد و گروهها ، اهتمام یا بی مبالاتی به ارزشها و معیارهای ارزشی است.
بنده به تعبیرات چپ و راست در دایرۀ معتقدین به نظام ، هیچ اعتقادی ندارم اما از همۀ جناحهای سیاسی کشور و هرکس که اسم خود را چپ ، راست و یا میانه رو می گذارد ، می خواهم که مسائل جناحی و خطی و درگیری برادر با برادر را فعلاً کنار بگذارند و اجازه ندهند که دشمن از حرف، اشاره و کار آنها سوء استفاده کند.
آگاهیهای سیاسی از جمله مواردی است که همۀ مردم به آن احتیاج دارند. زیرا ملتی که قدرت تحلیل صحیح داشته باشد می تواند توطئه دشمن را دریابد و خود را از نیرنگ و فریب او در امان نگه دارد.
باید روح سیاسی گری و اهتمام به سیاسی گری و اهتمام به سیاست به مردم دمیده شود اگر مردم و جامعۀ سیاسی بودند آسیبپذیری شان کم خواهد شد و مستقل خواهند بود.
عزیزان من ، تمام مشکلاتی که برای افراد یا اجتماعات بشر پیش می آید براثر یکی از این دو است .یا عدم بصیرت ، یا عدم صبر ، یا دچار غفلت می شوند و اقعیتها را تشخیص نمی دهند حقایق را نمی فهمند یا با وجود فهمیدن واقعیات، از ایستادگی خسته می شوند لذاست که بخاطر یکی از این دو ، یا هردو، تاریخ بشر پر از محنتهای بزرگ ملت هاست، پر از غلبۀ زورگویان عالم بر ملتهای ضعیف النفس و غافل است.
علت همۀ خون دلهای امیرالمومنین(ع) این بود که قدرت تحلیل مردم ضعیف بود صاحبان نفوذ روی ذهن های مردم اثر می گذاشتند. قدرت تحلیل و فهم مردم را باید اصلاح کرد باید درک مسائل سیاسی در جامعه بالا برود تا بشود عدالت را اجرا کرد.
ج) آسیب های اجتماعی :
شکاف در وحدت
" برای این ملت، هیچ عاملی مضرتر از اختلاف و تفرقه نیست، سم مهلک برای ملتها و تمدنها و انقلابها ، اختلاف است.
آن چیزی که ابرقدرتها را در مقابل ملت ایران مرعوب کرده است در درجۀ اول وحدت کلمه بود.
امروز نیز همچون گذشته در تبلیغات بیرون از مرزها و برخی دنباله های آنها در داخل کشور و نیز در تلاش دشمنان زخم خورده و کسانی که انقلاب در طول سالهای متمادی جلوی مطامع آنها را گرفته است. خط تشنج و ایجاد اختلاف تعقیب می شود از این رو باید آحاد مردم هوشیار باشند و با اعتصام به حبل الله اعتقاد به راه قرآن و اسلام و در سایۀ دل دادن و سر سپردن به نظام و ولایت با هم باشند"
جدائی مردم و مسئولین
" در نظام اسلامی ، رابطۀ اخلاقی با مردم رابطۀ مخصوصی است ، مردم در همۀ کارها مالک و صاحب امر دانستن ، حقیقتاً مردم ولی نعمت ما و کارگزاران این نظام هستند"
در نظام سیاسی اسلام رعایت شخصیت ، خواست و مصلحت مردم بعنوان یک اصلی مورد تاکید قرار گرفته است و ولایت الهی با چنین حضوری از مردم، معنا پیدا می کند . بنابراین نظام سیاسی جمهوری اسلامی ، قدرت خود را از پیوستگی جدائی ناپذیر مسئولان با مردم به دست می اورد . مردم گاهی سختیها را تحمل می کنند مشروط بر آنکه بدانند مسئول مربوطه با آنان با صفا و صمیمیت برخورد می کند. ما باید وصل خود را با مردم روز به روز بیشتر کنیم و این جانب دغدغۀ آن را دارم که مبادا با قدرناشناسی ما آنچه که امروز مثل یک نعمت ، بی دریغ در اختیار ما گذاشته شده است. گرفته شود در آن صورت همه چیز تمام خواهد شد.
انزوای نیروهای حزب اللهی و بسیجی :
"عناصر مومن وخودی راهرجا که هستند گرامی بدارید... اجازۀ منزوی شدن عناصر خودی را ندهید.... بسیج یعنی همۀ عناصر مومن، انقلابی، و علاقمند به سرنوشت میهن و کشور و فداکار ، اینها رفتند وسط میدان و با فداکاری خود، دشمن را به زانو در آوردند.
در نظام اسلامی کسی که دارای روحیۀ حزب اللهی است برکسی که روحیه حزب اللهی ندارد ترجیح دارد . نگذاریم روح انقلاب و فرزندان انقلاب در جامعه منزوی بشود"
بی نظمی اجتماعی:
(درمورد انضباط اجتماعی هم همین که همه ، حد اجتماعی صحیح را که قانون معین میکند و مقررات تعیین میکند وحدود الهی آن را معین کرده ، این را با دقت رعایت بکنند تا زندگی همه، زندگی صحیح و سالمی باشد.
اگر تخلفات اجتماعی و قانون شکنی در کشور کم شده باشد و مردم حقیقتاً با عادات و آداب صحیح اجتماعی خو گرفته باشند و اگر جرم و جنایت در کشور کاهش یافته و عشق و اعتقاد به قانون زیاد شده باشد، میتوان احساس کرد که انضباط اجتماعی به معنای واقعی ، تحقق پیدا کرده است .
انحراف از عدالت اجتماعی :
(عدالت اجتماعی به مفهوم آن است که نظر و نگاه دستگاه قدرت و حکومت باید نسبت به آحاد مردم در برابر قانون ، امتیازات و برخوردها و رفتارها یکسان باشد و آحاد مردم از امتیازات و خیرات نظام اسلامی به صورتی عادلانه بهره مند شوند و هیچ کس بدون دلیل امتیاز ویژه ای نداشته باشد . مسئولان اجرائی ، قضائی، قانونگذاری ، روحانیون ، گویندگان ، روزنامه نگاران و روشنفکران باید بدانند که اگر جهت گیری عدالت اجتماعی به زیان طبقات ضعیف و به سود عده ای معدود ، زرنگها و قانوندانهای قانون شکن تمام خواهد شد و عامۀ مردم بی نصیب خواهند ماند)
د) آسیب های اقتصادی :
ضعف وجدان کاری:
".. امور را با برخورداری از وجدان کار انجام بدهیم ، آن را خوب و دقیق و کامل و تمام انجام دهیم و به تعبیر معروف برای کار سنگ تمام بگذاریم"
"باید وجدان کاری ، فرهنگ عمومی مردم بشود کار باید کامل ، محکم، قوی، ابتکاری و همراه با نیاز انجام بگیرد . وجدان کاری یعنی این"
"اگر ملتی دارای وجدان کاری باشد محصول کار او خوب خواهد شد. و وقتی محصول کار نیکو شد وضع اجتماعی به طور قطع بهبود پیدا خواهد کرد."
بی نظمی اقتصادی و مالی :
"انضباط اقتصادی و مالی به مفهوم مقابله با ریخت و پاش مالی و زیاده روی و اسراف در مصرف است... اسراف یک لجنزار و ریخت و پاش مالی یک وسوسه شیطانی است"
"انضباط در همۀ امور به ویژه انضباط مالی و اقتصادی به مفهوم به اندازه خرج کردن ، درست خرج کردن ودر جای خود خرج کردن مسئلۀ بسیار مهمی است"
"مردم را به ریاضت اقتصادی دعوت نمی کنم.من آنها را به قناعت و صرفه جوئی و به اسراف نکردن دعوت می کنم."
" بسیاری از بی انضباطی های مالی که مردم مرتکب آن می شوند از بی انضباطی در رفتار مسئولان ناشی می شود"
اشرافی گری:
"امروز در جمهوری اسلامی، اگر ما احساس بکنیم که زندگی به سمت اشراف گری می رود ، بلاشک این انحراف است ، برو برگرد ندارد ، ما باید به سمت زهد حرکت بکنیم"
" در وضعیت کنونی ، ثروت در کشور می جوشد و کسانی هستند که میتوانند ثروتهای زیادی را به دست آورند و بسیار مجذوب آن می شوند و از یاد می برند که هدف آنها از قیام و مبارزه چه بوده است.
لذا در این برهه حساس که خطر فراموشی نیز وجود دارد ، توجه و مراقبت دولتمردان یک مسئلۀ مهم و اساسی است"
"مگر می شود خود ما دچار انواع و اقسام تشریفات و تجملات ممکن باشیم، اما در عین حال از مردم توقع داشته باشیم که تجملاتی نباشند"
ظهور طبقۀ نوکیسه :
"اینجانب جمع آوری ثروت و استفاده از پول و امکانات عمومی و یا به ظاهر شخصی را یکی از بلایای اصلی و اساسی کشور در حال حاضر می دانم که باید با آن مقابله کرد"
"به فضل پروردگار نخواهیم گذاشت طبقۀ بهره مندان از پولهای حرام در جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و مخلصین اسلام و انقلاب اجازه نخواهند داد که چنین انحراف بزرگی بوجود آید و یک طبقۀ مرفه بی درد جدید از درون نظام سربرآورد"
مراحل فرایند کلی تحقق اهداف انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
مرحله اول
ایجاد انقلاب اسلامی با نفی نظام سابقه و نابودی ارکان آن
مرحله دوم
ایجاد نظام اسلامی با ایجادهندسۀعمومی جامعۀ اسلامی
مرحله سوم
ایجاد دولت اسلامی یا مرحلۀ تلالو و تشعشع نظام اسلامی و الگو دهی برای جهان اسلام
مرحله چهارم
ایجاد کشور اسلامی با تثبیت مشی و روش مجموعۀ کارگزاران نظام در قوای مختلف به گونۀ اسلامی
مرحله پنجم
ایجاد دنیای اسلامی با ایجاد هندسۀ عمومی جهان اسلامی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار