دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌های کشور:
تابناک: دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌های کشور با تأکید بر اینکه همچنان تنها 5 درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار ایران تولید ملی است، گفت: امیدواریم با حمایت ارگان‌های فرهنگی این رقم در سال‌های آینده به 25 درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۷۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 03 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، محمدحسین فرجو در بازدید از هفدهمین نمایشگاه لوازم و تجهیزات بازی، سرگرمی، تفریحی، کمک آموزشی و اسباب‌بازی‌های پارکی و پنجمین نمایشگاه تخصصی بهداشت، سلامت، ورزش، تجهیزات و خدمات وابسته که از 6 تا 10 مردادماه در اصفهان برپا شد، اظهار کرد: در حوزه نمایشگاه‌های اسباب‌بازی و تجهیزات بازی خلأ وجود دارد و تاکنون کم‌کاری شده است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های اسباب‌بازی در ایجاد فضایی نشاط‌ انگیز برای خانواده‌ها که با جدیدترین تولیدات اسباب‌بازی داخلی آشنا شوند و همچنین تولیدکنندگان این لوازم نیز بتوانند در فضای نمایشگاه یکدیگر را پیدا کنند، بسیار تأثیرگذار است.

فرجو بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور در زمینه اسباب‌بازی، ورود غیرقانونی اسباب‌بازی از مبادی غیرقانونی و گاه قانونی است.

وی اضافه کرد: با وجود گذشت 15 سال از تأسیس و آغاز فعالیت شورای نظارت بر اسباب‌بازی هنوز نتوانسته‌ایم هشت دستگاه ناظر در زمینه بازار اسباب‌بازی را با هم هماهنگ کنیم.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌های کشور با اشاره به اینکه این شورا تنها سیاست‌گذار حوزه اسباب‌بازی است، گفت: این شورا مجوز بازرسی و یا پلمب و ضبط کالا ندارد و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره اماکن لازم است مؤسسه استاندارد در این زمینه با شورا همکاری کنند.

وی تأکید کرد: تا سال 81 ورود اسباب‌بازی به کشور ممنوع بود اما از این سال تصمیم گرفته شد با نظارت و کنترل فرهنگی شورا اجازه ورود به اسباب‌بازی‌های خوب خارجی به کشور داده شود.

به گفته فرجو در سال 81 تنها یک درصد از اسباب‌بازی‌های وارداتی را اسباب‌بازی‌های خلاق، فکری، آموزشی و کمک آموزشی تشکیل می‌داد اما در سال 93 این رقم به 15 درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی کشور با اشاره به اینکه در سال 90 واردات اسباب‌بازی به کشور با حجم مبادلات 48 میلیون دلاری به اوج خود رسیده بود، گفت: در سال 91 به دلیل اختلاف قیمت دلار و ریال و سه برابر شدن ارزش دلار در کشور، واردات اسباب بازی به ایران 55 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: با کاهش واردات اسباب‌بازی، تولید داخلی در این زمینه جهش یافت به طوری که در سال 93، این شورا 362 پرونده در حوزه ثبت اسباب‌بازی را بررسی کرده که ورود این تعداد پرونده در یک سال به شورای نظارت بر اسباب‌بازی بی‌سابقه بوده است.

فرجو با تأکید بر اینکه همچنان تنها 5 درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار ایران تولید ملی است، ابراز امیدواری کرد با به وجود آمدن جهش مذکور از سال گذشته در زمینه تولید اسباب‌بازی و نیز حمایت ارگان‌های فرهنگی و به ویژه معاونت فناوری ریاست جمهوری، این رقم در سال‌های آینده به 25 درصد افزایش یابد.

یادآور می‌شود شورای نظارت بر اسباب‌بازی زیر نظر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 79 کار خود را آغاز کرده و دارای 11 عضو از کلیه وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، صنعت، معدن و تجارت و نیز اتحادیه صنفی مرتبط، صدا و سیما و کارشناسان هنری و تعلیم و تربیت است.

این شورا کلیه قوانین و مقررات مورد نیاز حوزه اسباب‌بازی کودکان را تصویب کرده و قوانین آن برای همه دستگاه‌های دولتی لازم‌الاجراست.

شورای نظارت بر اسباب‌بازی از سال 79 تاکنون 2 هزار و 500 طرح را تصویب کرده است.

در مراسم رونمایی از این جعبه بیسکوئیت، مدیرکل سازمان بهزیستی استان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، رییس اتاق اصناف اصفهان و دیگر مقامات حضور داشتند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار