دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به سرعت به این رویداد واکنش نشان داد. به گزارش واشنگتن‌پست، او در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز من رسماً خوآن گوآیدو، رییس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسم.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است، مجمع ملی در نقش خود به عنوان تنها شاخه مشروع دولت که از سوی مردم ونزوئلا انتخاب شده است، بر اساس قانون اساسی مشروعیت نیکولاس مادورو را سلب کرده و از این رو سمت ریاست‌جمهوری خالی شده است.

مخالفان دولت مادورو امروز (چهارشنبه) در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره‌گیری وی از سمت خود شده‌اند.

مادورو که به تازگی دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده، با مشکلات اقتصادی کشورش روبه رو است.

 

در پی این اتفاق، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلا سخن گفت و قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را اعلام کرد و به دیپلمات های این کشور 72 ساعت مهلت داد خاک ونزوئلا را ترک کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت نمی خواهیم به دوران مداخله جویی های آمریکا بازگردیم. ما اکثریت و ملت هوگو چاوز هستیم. وی افزود ما در کاخ ریاست جمهوری همراه با صدای ملت باقی خواهیم ماند و این ملت است که رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را انتخاب می کند.

نیکلاس مادورو، رسانه های بین المللی را به نادیده گرفتن و سانسور تظاهرات طرفداران و حامیانش و چشم پوشی از واقعیت های ونزوئلا متهم کرد و گفت حزب مخالف این کشور برای کودتا تلاش می کند.

وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرد نیروهای نظامی با دفاع از قانون اساسی این کشور در مورد حفظ حاکمیت ملی ونزوئلا تضمین داده اند.