رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: غربالگری بیماری سندروم دان از اواسط بهمن سال جاری بر روی مادران باردار در کلانشهر اصفهان و شهرستان شاهین شهر و میمه اجرا می شود.
کد خبر: ۷۰۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 24 January 2019

سندروم داون که در گذشته مُنگُلیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که علت آن نوعی بی نظمی در ترتیب کروموزومی است که در مراحل جنینی و هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد. معضل عمده ای که در بیشتر مبتلایان به این بیماری مشاهده می شود، وجود مشکلاتی در یادگیری، محدودیت و تاخیر در رشد و نمو آنهاست، توان ذهنی آنها پایین تر از حد میانگین است و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند.
کمال حیدری در مورد اجرای این برنامه افزود: این برنامه با هدف پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به سندروم دان و اجرای راهبردهای آن از جمله آموزش، تشخیص، مشاوره و مراقبت ژنتیک است.
وی با بیان اینکه برنامه ساماندهی غربالگری سندرم دان سال 94 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابلاغ شد، تصریح کرد: این برنامه با هدف ارتقا و رفع مشکلات طرح غربالگری سندروم دان که از سال 91 در کشور آغاز شد، تدوین شده است.
رییس مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه در 2 سال گذشته کارهای مربوط به ثبت نام متخصصان و آزمایشگاه های همکار در اجرای این برنامه، انجام گرفت، گفت: تا کنون 33 آزمایشگاه، 12 مرکز رادیولوژی و 14 متخصص زنان برای همکاری در غربالگری سندروم دان در استان اصفهان تایید شدند.
حیدری افزود: متخصصان زنان، رادیولوژی و پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی می توانند در سامانه غربالگری معاونت بهداشت وزارت بهداشت به نشانیscreening.health.gov.ir جهت اعلام آمادگی برای همکاری در اجرای این طرح ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: در صورت تایید ثبت نام کنندگان توسط گروه ناظر اداره ژنتیک وزارت بهداشت، ارجاع های مراکز بهداشتی و درمانی اصفهان و شاهین شهر به آنها انجام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار