رئیس کل دادگستری استان فارس از روند کاهشی وقوع ۹ عنوان مجرمانه در استان طی یک سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۷۰۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 23 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با اشاره به روند کاهشی وقوع ۹ عنوان مجرمانه در استان فارس طی یک سال اخیر، اظهار کرد: ۹ عنوان اتهامی سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، رانندگی بدون پروانه و نگهداری و مالکیت مواد مخدر از جمله عناوین مجرمانه‌ای هستند که بین ۲ تا ۱۷ درصد در استان کاهش داشته اند و در این مدت متأسفانه تنها ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی در استان روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان توجه به برخی برنامه‌های اولویت دار و مهم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را مورد تأکید قرار داد و افزود: پیشگیری از شکل گیری آسیب‌ها و مشکلات موجود در جامعه و همچنین جرائم ناشی از بروز این آسیب‌ها وظیفه همه دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی امر است و در این میان دستگاه قضایی نقش مدیریت و هماهنگ کننده و نظارتی در امر پیشگیری را بر عهده دارد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان با بیان اینکه خروجی آسیب ها، ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی در قالب پرونده در دستگاه قضایی نمود پیدا می‌کند گفت: پیشگیری از این فرایند نیازمند برنامه ریزی دقیق، مدیریت و اهتمام لازم از سوی همه دستگاه‌های متولی امر در پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس از اجرای مطلوب برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان فارس طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در شش ماهه اول امسال با کسب بالاترین امتیاز عملکردی در بین ۳۱ استان کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است که این امر حاصل هم افزایی و تعامل اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان است.

وی، کاهش سرقت در استان را نتیجه اهتمام و تلاش همه دستگاه‌ها بویژه جدیت دستگاه قضایی در برخورد‌های قاطع با سارقان و عدم اعطای تسهیلات به سارقین زندانی دانست و افزود: در نتیجه ارتکاب این عمل مجرمانه و آثار و تبعاتی که جرم سرقت بر جای می‌گذارد آرامش و امنیت جامعه سلب می‌شود؛ بنابراین حساسیت قضات در برخورد با این دسته از مجرمان و همچنین نظارت کامل بر اجرای فرآیند مجازات‌ها آثار بازدارنده خوبی را در پی داشته است.

القاصی مهر، در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس حساسیت نسبت به موضوعات اجتماعی، جدیت، پیگیری و نظارت‌های جامع را عامل دیگر موفقیت و شکل گیری روند نزولی برخی دیگر از جرائم و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم همه باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به اجرای آن برنامه داشته باشند و با اراده مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس کل دادگستری استان فارس، کاهش سرقت در استان را نتیجه اهتمام و تلاش همه دستگاه‌ها بویژه جدیت دستگاه قضایی در برخورد‌های قاطع با سارقان و ندادن تسهیلات به سارقان زندانی دانست و افزود: در نتیجه ارتکاب این عمل مجرمانه و آثار و تبعاتی که جرم سرقت بر جای می‌گذارد آرامش و امنیت جامعه سلب می‌شود؛ بنابراین حساسیت قضات در برخورد با این دسته از مجرمان و همچنین نظارت کامل بر اجرای فرآیند مجازات‌ها آثار بازدارنده خوبی را در پی داشته است.
وی، حساسیت نسبت به موضوعات اجتماعی، جدیت، پیگیری و نظارت‌های جامع را عامل دیگر موفقیت و شکل گیری روند نزولی برخی دیگر از جرائم و آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: در برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم همه باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به اجرای آن برنامه داشته باشند و با اراده مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس کل دادگستری استان فارس مصوبات نشست‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم را حاصل فکر، اندیشه و زحمات همه اعضای این شورا دانست و ادامه داد: با اجرای دقیق مصوباتی که حاصل فکر و اندیشه همه اعضاء شورای پیشگیری از وقوع جرم است می‌توان توفیقات بیشتری در زمینه کنترل آسیب‌ها و کاهش جرائم را رقم زد.

القاصی، به موضوع استفاده از تأسیسات ارفاقی دستگاه‌ها در راستای اجرای مجازات‌های جایگزین حبس و مجازات‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: با هماهنگی، فرهنگ سازی و پذیرش جمعی از سوی همه دستگاه‌ها؛ اثرات نامطلوب زندان و آثار و تبعات آسیب‌های اجتماعی ناشی زندانی شدن افرادی که مستحق حضور در زندان نیستند، کنترل و کاهش خواهد یافت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس همچنین به موضوع کنترل و کاهش تصادفات جاده‌ای که در حال حاضر به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه مطرح می‌باشد اشاره کرد و افزود: ما در استان نیازمند یک برنامه جامع در نتیجه یک خرد جمعی و تعامل ویژه در جهت کنترل و پیشگیری از تصادفات و حوادث ترافیکی می‌باشیم.

وی تصریح کرد: در موضوع پیشگیری از تصادفات جاده‌ای حضور جدی همه دستگاه‌های تأثیرگذار لازم و ضروری است چرا که براساس آمار ارائه شده از سوی فرماندهی انتظامی استان، استان فارس به لحاظ آمار جان باختگان جاده‌ای در رتبه اول کشور قرار دارد.

القاصی مهر با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از وقوع تصادفات جاده‌ای تدابیر اندیشیده شده حاکی از آن است که عمدتاً سه عامل انسانی، جاده‌ای و فنی در بروز این حوادث مؤثر است گفت: ریشه بیشتر تصادفات را باید در این سه عامل جستجو کرد چرا که این سه حوزه بیشترین تأثیر را در وقوع تصادفات و حوادث جاده‌ای و خسارت به جان مردم و سلامت جامعه دارد.

وی افزود: یکی از اولویت‌های پیشگیری که تاکنون به نحو شایسته برنامه ریزی نشده است موضوع تصادفات جاده‌ای است که به لحاظ اولویت و میزان خسارتی که به سلامت جامعه وارد می‌کند و بر اساس آمار‌های ارائه شده هر روز بیشتر نیز می‌شود و این امر نیازمند برنامه ریزی از سوی شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های است که می‌توانند زمینه حل این بحران و مشکل اساسی را فراهم کنند.

القاصی موضوع فضای مجازی را یکی از چالش‌های اساسی امروز جامعه خواند و اظهار کرد: به همان میزان که در حوزه فضای حقیقی برنامه ریزی می‌شود حوزه فضای مجازی نیز نیازمند برنامه ریزی است چرا که در هر کجا با یک مشکل مواجه می‌شویم چه در بخش‌های اجتماعی، امنیتی و چه در حوزه اقتصادی بخشی از این مشکلات در فضای مجازی و در بستر اینترنت شکل می‌گیرد، اما با برنامه ریزی صحیح می‌توان خطرات و آسیب‌های آن را کاهش داد.

برچسب ها: کاهش ، جرم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار