معاون پژوهش حوزه تأکید کرد؛
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: توسعه، ارتقاء و تضمین پژوهش‌های اسلامی در راستای نیازها و مشکلات جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۰۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۷ 22 January 2019

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در نشست خبری بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های معاونت پژوهش گفت: توسعه، ارتقاء و تضمین پژوهش‌های اسلامی در راستای نیازها و مشکلات جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های معاونت پژوهش حوزه علمیه به شمار می‌رود.

وی در ادامه تقویت روحیه، خلاقیت و نوآوری در میان حوزویان را ضروری دانست و افزود: مهارت‌های پژوهشی حوزویان باید ارتقاء پیدا کند و از جهت محتوا نیز باید متناسب با دانش‌هایی که فرامی‌گیرند نیازهای نظام را پاسخ دهند که در این زمینه برنامه‌های لازم انجام شده است البته برخی برنامه‌ها باید در معاونت آموزش تحقق پیدا کنند اما نتیجه آن در پژوهش نیز مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی ادامه داد: از برنامه‌های در حال پیگیری ارتقا مهارت‌ها همچنین تدوین مقالات علمی پژوهشی و تقریرات علمی از سوی اساتید است؛ امروز بیش از 5 هزار استاد در حوزه‌های علمیه کشور در حال تدریس هستند که باید مهارت‌های پژوهشی آن‌ها ارتقا و تولیدات پژوهشی نیز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه علمیه بیش از 300 درس خارج فقه و اصول در سراسر کشور وجود دارد که برنامه‌های لازم انجام شده است تا خروجی‌های آن‌ها مقالات ناظر به نیازهای امروزی جامعه باشد؛ ایجاد درس‌های خارج فقه معاصر که به مسائل مورد نیاز جامعه می‌پردازند، در دست اقدام است که برخی کلاس‌ها نیز آغاز به کار کرده‌اند اما باید حمایت شوند و ارتقا پیدا کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه: با اشاره به اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه علمیه بیان کرد: این جشنواره برای توسعه پژوهش‌ها در زمینه علوم انسانی اسلامی است و افرادی که بهترین کار علمی در این زمینه انجام داده باشد را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

وی در پاسخی درباره سطح علمی درس‌های خارج حوزه علمیه ابزار کرد: حداقلی برای سطح علمی درس‌های خارج در نظر گرفته شده است که برخی از کلاس‌ها از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند و برخی از حداقل سطح.

حجت‌الاسلام والمسلمین میر معزی ادامه داد: هدف برخی از درس‌های خارج حوزه علمیه پرورش مجتهد است که طلاب در این کلاس‌ها به تمرین اجتهاد می‌پردازند و در این گونه کلاس‌ها ابواب فقهی که در مورد آن‌ها بیشتر تحقیق شده و از روایات بیشتری برخوردار هستند مطرح می‌شود؛ هدف برخی از درس‌های خارج نیز توسعه مرزهای دانش است که در این کلاس‌ها موضوعات روز جامعه مطرح می‌شوند اما تعداد این گونه درس‌های خارج 30 کلاس است و باید افزایش پیدا کنند.

وی با اشاره به برگزاری درس‌های فقه مضاف در حوزه علمیه یادآور شد: در آغاز مدیریت آیت‌الله اعرافی دبیرخانه فقه معاصر تأسیس شده است که مأموریت آن گسترش فقه در موضوعات جدید همچنین شناسایی درس‌های خارج فقه مضاف و حمایت از آن‌ها است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تصریح بر این‌که برخی با کنایه و برخی صراحتاً حوزه علمیه را متهم به کم‌کاری در زمینه مسائل علوم انسانی اسلامی می‌کنند، اظهار کرد: اصل بحث اسلامی سازی علوم انسانی به دلیل این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد بر اساس اسلام کشور را مدیریت کند بسیار مهم است؛ در این زمینه دو دستگاه علمی یعنی دانشگاه که وزارت علوم در رأس آن است و حوزه علمیه وظایفی را بر عهده دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اسلامی سازی علوم انسانی آیا رسالت تمام دستگاه‌های علمی است یا حوزه علمیه؟ به عبارت دیگر میلیاردها بودجه برای دانشگاه‌ها باشد اما هیچ‌گونه مسؤولیتی نداشته باشند و علوم انسانی بر پایه کفر و الحاد را تدریس کنند اما در مقابل حوزه علمیه که کمترین بودجه را به خود اختصاص داده و بیشترین فعالیت را نیز انجام داده است مؤاخذه شود.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های حوزه علمیه در زمینه علوم انسانی اسلامی با دانشگاه و بودجه‌های فراوان بسنجید که چه خروجی داشته است؛ بودجه تمام حوزه علمیه یعنی 600 مدرسه و 70 مرکز تخصصی در سراسر کشور، کم‌تر از دانشگاه تهران است در مقابل برخی حوزه علمیه را مسؤول اسلامی سازی علوم انسانی می‌دانند اما بودجه‌ها به سمت دیگری می‌رود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار