عضو هیات علمی دانشکده نفت اهواز:
عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده نفت اهواز گفت: در صورت انتقال دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم، نه تنها به مرور نقش و وظیفه حاكمیتی وزارت نفت در قبال استان محروم خوزستان، به خصوص شهرستان آبادان كاهش م ی‌یابد بلكه این مساله موجب كم رنگ شدن بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه خوزستان در توسعه صنعت عظیم نفت و گاز كشور خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 21 January 2019

دکتر عباس هلالی‌زاده با اشاره به اینکه لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 1398 در دستور کار رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، در خصوص وجود مغایرت قانونی در خصوص جزء "2" بند " ز " از تبصره " 21 " لایحه پیشنهادی بودجه 98 دولت، اظهار کرد: بند "ز" از تبصره " 21 " لایحه پیشنهادی دولت در سال 98 با قوانین دائمی مصوب کشور مغایرت دارد. بر اساس تصمیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت ملزم به حفظ و تقویت دانشگاه صنعت نفت به عنوان مرکز دانشگاهی وابسته است (بند یک از جزء ث ماده 3 " قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت (مصوب 19/2/1391 مجلس شورای اسلامی) " .

 وی افزود: احکام و تصمیم‌های مقرر در بند "ز" تبصره "21" لایحه پیشنهادی بودجه دولت در سال 98 به دلیل عدم ارتباط مستقیم با دخل و خرج بودجه، فاقد ماهیت بودجه‌ای بوده و ذکر آن‌ها در قوانین سنواتی، مغایر با اصل 52 قانون اساسی است. ذکر احکام و تصمیم‌های پنجگانه بند "ز" تبصره "21" لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 98، گذشته از مغایرت‌های قانونی، باعث بروز این ابهام قانونی می‌شود که آیا این احکام و تصمیم‌ها با توجه به ماهیت موقتی بودن قوانین بودجه، صرفا ناظر بر سال 1398 می ‌ باشد یا احکام و تصمیم‌هایی ماندگار و دائمی است؟

 

عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده نفت اهواز ادامه داد: به بیان دیگر، آیا می‌توان با زدن برچسب "سال 98" روی این احکام و تصمیم‌های پنجگانه، ماهیت دائمی آن‌ها را تغییر داد؟ اگر چنین نیست حکم مندرج در جزء "2" بند "ز" تبصره "21" لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 98 مبنی بر انتقال این دانشگاه به وزارت علوم، سخن از عدم اجرا و یا لغو حکم قانونی مورد اشاره در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مبنی بر الزام وزارت نفت به حفظ و تقویت دانشگاه صنعت نفت، را ندارد؟

 

هلالی‌زاده گفت: احکام و تصمیم‌های پنجگانه مندرج در بند "ز" تبصره "21" لایحه بودجه پیشنهادی، برخلاف ملاحظات قانونی اصل 53 قانون اساسی، با فراهم آوردن امکان دخل و تصرف در اموال، درآمدها و هزینه‌های غیر شفاف و نامعلوم، شرایط دوری از انضباط مالی و بروز فساد مالی را در اجرا ایجاد می‌نماید. زیرا چنین ملاحظاتی به گونه کامل در اصل 53 قانون اساسی به صورتی بازیافت شده که هم در جریان "رسیدگی" به لایحه بودجه سالانه کل کشور از سوی کمیسیون برنامه و بودجه باید اعمال شود و هم در اجرای بودجه باید رعایت گردد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: بنابراین، طرح هر موضوع یا تصمیمی ناصواب مشابه آنچه که در مطالب فوق اشاره شد، علاوه بر مغایرت‌های صریح قانونی به شرح فوق الذکر، به طور قطع و یقین موجب تضعیف و از دست دادن الگوی کارآمد و منحصر به فرد نظام آموزشی-پژوهشی دانشگاه صنعت نفت و مزیت‌های برتر رقابتی و تکامل یافته 80 ساله آن در عرصه نظام آموزش عالی کشور خواهد شد. زیرا سال‌ها است که شاهد ابراز مواضع قاطع صنایع مختلف کشور در عدم کارآیی و کارآمدی لازم دانشگاه‌های کشور در ارائه یک نظام آموزشی-پژوهشی موثر و پاسخگو به نیازمندی‌های واقعی در حوزه مشاغل حرفه‌ای و تخصصی مورد نیاز در صنایع هستیم و متاسفانه همایش‌های متعدد برگزار شده با ترکیب صنعت، دانشگاه و دولت هم قادر به رفع این مشکل نبوده است.

 

عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده نفت اهواز گفت: دانشگاه صنعت نفت قدیمی­ترین و با اعتبارترین دانشگاه تخصصی در حوزه استراتژیک نفت و گاز در خاورمیانه و همچنین دومین دانشگاه کشور پس از دانشگاه تهران است. قدیمی‌ترین دانشکده این دانشگاه در شهر آبادان به نام یکی از فارغ­التحصیلان آن، وزیر شهید مهندس محمد جواد تندگویان، از قدمتی 80 ساله برخوردار است. طراحی و اجرای رشته‌های متناسب با نیاز متغیر صنعت نفت و همچنین پیشتازی و راهبری نظام آموزش عالی کشور در این حوزه، بخشی از افتخارات این دانشگاه در طی 80 سال گذشته است.

 

هلالی‌زاده افزود: درخشش همیشگی دانشجویان این دانشگاه در کسب رتبه‌های اول و ممتاز در مسابقات جهانی SPE و دریافت رتبه‌های اول و ممتاز تک رقمی و دو رقمی در رقابت‌های کنکور سراسری کشور در سال‌های متمادی به ویژه در سال جاری (سال تحصیلی 1397-1398) در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه صنعت نفت از دیگر مزیت‌های برجسته این دانشگاه در عرصه رقابت‌های ملی و بین المللی است. در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های نفت جهان توسط The Center for World University Rankings در سال 2017 میلادی، دانشگاه صنعت نفت در رتبه هفتم قرار گرفته است .

امتیاز
دانشگاه
رتبه
100
China University of Petroleum (Beijing)

1
92.96
University of Texas at Austin

2
92.7
China University of Petroleum (East China)

3
89.07
University of Tehran

4
86.48
University of Alberta

5
85.78
University of Calgary

6
80.99
Petroleum University of Technology

7
80.08
Southwest Petroleum University

8
79.61
Texas A&M University

9
78.12
China University of Geosciences (Beijing)

10

وی تصریح کرد: دانشگاه نفت کینگ فهد ( King Fahd University of Petroleum and Minerals ) مانند دانشگاه صنعت نفت که در استانی واقع شده که عمده تولید نفت از میادین نفتی آن استخراج می‌شود، در استان شرقی عربستان به مرکزیت دمام (در شهر ظهران) واقع شده است که عمده نفت تولیدی عربستان از میادین نفتی این استان استخراج می­شود. این دانشگاه عربستانی در رتبه بندی QS World University Ranking در رده اول دانشگاه‌های کشور عربستان و نیز کشورهای عرب قرار دارد.

 

عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده نفت اهواز ادامه داد: دانشگاه نفت کینگ فهد علاوه بر بودجه عمومی دریافت شده از دولت در هر سال که قابل استخراج نبوده است، کمکی معادل 500 میلیون دلار معادل 5000 میلیارد تومان از طرف شرکت نفت عربستان (آرامکو) دریافت نموده است که از مجموع بودجه دانشگاه صنعت نفت در 80 سال قدمت خود بیشتر است.

 

هلالی‌زاده گفت: در جدولی مقایسه‌ای بین دو دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه نفت کینگ فهد بر اساس داده‌های استخراجی از پایگاه اطلاعاتی Web of Science در تاریخ 19 دی 1397 انجام شده است. از آنجا که موفقیت‌های دانشگاه صنعت نفت به دلیل ارتباط نزدیک آن با این صنعت و نیز حمایت صنعت نفت از این دانشگاه بوده است، بدیهی است که انتقال این دانشگاه از وزارت نفت به وزارت علوم موجب می ‌ شود این دانشگاه از اهداف و ماموریت اصلی خود (خدمت به صنعت نفت کشور) جدا شده و این دانشگاه کیفی کشور، با گذشت زمان به سرعت دچار افت كیفیت شده و در بهترین شرایط ممکن، همانند دانشگاه‌های مجاور خود که مستقیما زیر نظر وزارت علوم می‌باشند، گردد.

 

دانشگاه
تعداد اعضاء هیات علمی
تعداد دانشجو

تعداد کل مقالات نمایه شده در پایگاه
We of Science
تعداد مقالات برجسته
( top ) درزمینه مهندسی
نسبت تعداد مقالات نمایه شده در زمینه مهندسی به تعداداعضاء هیات علمی
سال تاسیس
(میلادی)
دانشگاه صنعت نفت
60
1687
1210
5
20.2
1939
دانشگاه نفت کینگ فهد
956
13671
7641
50
8.0
1963

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این درصورت انتقال این دانشگاه به وزارت علوم، نه تنها به مرور نقش و وظیفه حاكمیتی وزارت نفت در قبال استان محروم خوزستان، به خصوص شهرستان آبادان كاهش می‌یابد بلكه این مساله سبب كم رنگ شدن بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه خوزستان در توسعه صنعت عظیم نفت و گاز كشور خواهد شد.

 

عضو هیات علمی گروه مهندسی نفت دانشکده نفت اهواز گفت: همچنین در این شرایط امکان رقابت بین­المللی از این دانشگاه سلب شده و متصور است كه تعداد قابل توجهی از اعضاء هیات علمی با کیفیت و با تجربه این دانشگاه جذب دانشگاه‌های معتبر کشورهای منطقه خواهند شد.

 

هلالی ‌ زاده افزود: در انتها، فرمایشات مقام معظم رهبری در بیستم آبان 1394 در جمع روسای محترم دانشگاه های کشور را یادآور می‌شوم که فرمودند: "راجع به مأموریت‌ محور کردن دانشگاه‌ها بحث کردند؛ این بسیار فکر خوبی است؛ این را من تأکید میکنم که حتماً این کار انجام بگیرد."

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: دانشگاه نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار