رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: عراق برخی کالاهای ایرانی تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی را از پرداخت عوارض گمرکی به این کشور معاف می کند.
کد خبر: ۷۰۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 17 January 2019

شهلا عموری بیان کرد:با رایزنی اتاق تعاون خوزستان با کشور عراق، زمینه لازم برای معافیت برخی از کالاهای ایرانی با محوریت خوزستان فراهم شده تا سبد کالای ارزان قیمت به خانوارهای این کشور از طریق تعاونی های مصرف ارایه شود.

وی با بیان اینکه حدود 25 قلم شامل معافیت گمرکی به عراق می شوند افزود: بر اساس مصوبه شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت خوزستان، اتاق تعاون خوزستان باید در 2 هفته آینده نقشه راه برای تشکیل کنسرسیوم تجاری با مشارکت شرکت های علاقمند در این حوزه ارایه کند.

دبیر شورای گفت وگوی بخش خصوصی با دولت در خوزستان افزود: از استان های توانمندی که می توانند در این زمینه فعالیت کنند دعوت می شود تا به این کنسرسیوم که فراخوان آن در آینده صادر خواهد شد، ملحق شوند.

عموری، یکی از الزامات این توافق تجاری با تعاونی های مصرف کشور عراق را تداوم تولید و صادرات محصولات مورد تقاضا بیان کرد و گفت: به منظور پیگیری بعدی در این خصوص کمیته ای زیرمجموعه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در خوزستان تشکیل شده تا تاسیس این مجموعه شرکت ها با محوریت خوزستان و اتاق تعاون پیگیری شود.

وی ادامه داد: این کمیته با حضور نمایندگانی از استانداری خوزستان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اتاق های بازرگانی اهواز و تعاون خوزستان، نماینده وزارت امور خارجه، منطقه آزاد اروند، و کاردار عراق در آبادان، خرمشهر و اهواز راه اندازی می شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین به موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی از خوزستان به عراق اشاره کرد و گفت: در این رابطه توافق های بسیار خوبی صورت گرفته که بر اساس آن این کشور به صورت رایگان زمین را در اختیار سازندگان ایرانی قرار می دهد.

وی اضافه کرد: عراق همچنین فروش واحدهای مسکونی ساخته شده توسط سازندگان ایرانی به اعضای تعاونی مسکن این کشور را تضمین کرده است.

گفتنی است، ارزش دلاری کل حجم تجارت خارجی کشور در سال 96 بالغ بر 98 میلیارد دلار بوده که از این میزان 36 میلیارد دلار اختصاص به تجارت با کشورهای همسایه دارد. همچنین در 6 ماه نخست سال 97، ارزش مبادلات تجاری کشور بالغ بر 52 میلیارد بوده که از این میزان بالغ بر 20 میلیارد دلار سهم مبادلات با کشورهای همسایه بوده است.
صادرات غیر نفتی به عراق در طول سال حدود 9 میلیارد دلار است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: اتاق بازرگانی ، عراق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار