سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان گفت: اکنون به ازای هر نفر در این استان 6 دهم جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است.
کد خبر: ۷۰۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 15 January 2019

به گزارش ایرنا، امیر هلاکویی میزان کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان را سه میلیون و 200 هزار جلد و جمعیت استان را پنج میلیون نفر اعلام کرد و افزود: براساس استاندارد باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که هر ساله در یک یا دو مرحله از محل اعتبارات نهاد کتابخانه های عمومی، کتاب های جدید خریداری و به موجودی کتاب ها افزوده می شود ولی باز هم جوابگو نیست.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان در پاسخ به شیوه به روز کردن عناوین و محتوای کتاب ها تصریح کرد: هر ساله عملیات وجین (عمل حذف کردن یا جابجا کردن نسخه های زائد کتابهایی که به
ندرت مورد استفاده قرار می گیرند) و رف خوانی ( سرشماری کتاب های کتابخانه) در کتابخانه های عمومی استان انجام می شود.
وی همچنین به شیوه خرید کتاب توسط کتابداران براساس نیازسنجی های صورت گرفته در منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتاب ها از بین عناوین پرمخاطب سال انتخاب و خریداری می شود.
هلاکویی سرانه مطالعه در استان را بین 6 تا 14 دقیقه ذکر و اضافه کرد : این زمان مجموع مطالعات فضای مجازی و حقیقی و مکتوب را در بر می گیرد.
وی با اشاره به تاثیر ضعف آگاهی و مطالعه نکردن در بروز بسیاری از معضلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یادآور شد : بر این اساس باید تمام نهادهای فرهنگ در ایجاد و تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه بکوشند.
هلاکویی ایجاد انگیزه برای مطالعه را از جمله برنامه های کتابخانه های عمومی اصفهان برشمرد و گفت: یکی از راهکارها در این زمینه دسترسی آسان است زیرا در زمان حاضر تنها 20 درصد مردم به کتابخانه های دسترسی دارند.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان ادامه داد : در این راستا 37 ایستگاه مطالعه در فضاهای پرمخاطب اصفهان شامل بیمارستان ها، فرودگاه، پایانه های حمل و نقل عمومی، شهرداری ها و دیگر مراکز دایر شده است.
وی یادآور شد: به طوری که در پنج سال اخیر 800 هزار جلد از طریق این ایستگاه ها در اختیار مردم گذاشته شده است.
هلاکویی بیان کرد : برای ایجاد انگیزه مطالعه در بین مردم، نهاد خانواده به عنوان اصلی ترین کانون باید تلاش کند.
وی آموزش و پرورش را به عنوان عظیم ترین دستگاه تعلیم وتربیت کشور مسوول ایجاد انگیزه و فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و خانواده ها ذکر کرد و افزود: آموزش عالی، نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران و رسانه ها نیز در این مسیر بسیار تاثیرگذار هستند.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان، همچنین مهارت مطالعه و کتابخوانی را در ایجاد انگیزه در بین افراد مهم برشمرد و گفت: مطالعه کاری سهل و در عین حال ممتنع است و برخی افراد به دلایلی به آن روی نمی آورند و در صورتی که با مهارت مطالعه مانند خلاصه نویسی آشنا باشند به راحتی کتابخوان می شوند.
هم اکنون 180 باب کتابخانه نهادی و 120 کتابخانه مشارکتی با فضایی معادل یکهزار و 300 مترمربع و 220 هزار نفر عضو در استان اصفهان فعال است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: کتاب ، اصفهان ، کتابخانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار