رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خبر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی­‌های سرمایه­‌ای استانی و سایر الزامات در لایحه بودجه 98 معادل 18 هزار 749 میلیارد ریال جهت استان خوزستان پیش بینی شده است.
کد خبر: ۷۰۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 17 January 2019

رئیس جمهور پس از کش و قوس‌های زیاد درباره بودجه 98 سرانجام در چهارم دی ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد تا خانه ملت با تشکیل کمیسیون تلفیق به مدت یک ماه لایحه پیشنهادی و پیشنهادات نمایندگان را بررسی کند و سپس این لایحه را جهت بررسی در صحن علنی، تقدیم هیئت رئیسه مجلس ‌کند.

نگاهی به آمار و ارقام لایحه بودجه 98 نشان می‌دهد که خوزستان با بودجه 26 هزار میلیارد و 863 میلیون ریالی بیشترین سهم را از بین دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده و همین موضوع سبب موضع‌گیری‌های فعالان سیاسی و اقتصاددانان خوزستانی شده است.

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در خصوص لایحه بودجه 1398 پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از بارزترین اهداف لایحه بودجه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت و همسان سازی حقوق بازنشستگان، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌­ای، حمایت از معیشت عمومی وعدالت اجتماعی، استمرار طرح مقابله با فقر مطلق، استمرار طرح تحول سلامت و تداوم داشتن پرداخت یارانه نقدی است.

وی افزود: تمرکززدایی، کاهش وابستگی به منابع حاصل از صادرات نفت، ارتقاء سطح رضایتمندی مردم، مردمی کردن اقتصاد و ارتقاء بهره وری منابع مالی از جمله رویکردهای بودجه استانی این لایحه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: 44.9 درصد از سهم درآمدهای دولت از محل درآمدهای ملی و 55.1 درصد از محل درآمدهای استانی تأمین می‌­شود که پیش­ بینی شده درآمدهای مالیاتی 66.6 درصد از درآمدهای دولت در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور را به خود اختصاص دهند.

وی بیان کرد: در قسمت اعتبارات هزینه‌ای، رشد حقوق کارکنان دولت به میزان 20 درصد منظور شده و علاو‌ه بر این اعتبار لازم برای پرداخت فوق‌العاده مناطق عملیاتی دفاع مقدس موضوع ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه برای 6 استان کشور من‌جمله استان خوزستان پیش‌بینی شد.

حاجتی وضعیت استان خوزستان در لایحه بودجه 1398 را اینگونه تشریح کرد: استان خوزستان نیز از محاسن این لایحه بی ­بهره نخواهد بود. اعتبارات هزینه‌­ای افزایش چشمگیری داشته‌­اند و نیز علی­رغم کاهش صادرات نفت کشور و وابستگی شدید اعتبارات عمرانی استان به درآمد حاصل از صادرات نفت، با مدیریت رشد سایر منابع اعتباری نه تنها اعتبارات استان کاهش نداشته بلکه رشد بسیارخوبی در اعتبارات تملک دارایی سرمایه­‌ای که به استان خوزستان داده شده را شاهد هستیم. جزئیات این آمار را پس از تصویب لایحه بودجه 98 اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی افزود: پیش­‌بینی درآمدهای استان در سال 1398 معادل 54 هزار و 587 میلیارد ریال است و اعتبارات هزینه ای استان معادل 6 هزار و 778 میلیارد ریال است. در بخش اعتبارات تملک دارایی­‌های سرمایه­‌ای استانی و سایر الزامات معادل 18 هزار 749 میلیارد ریال جهت استان خوزستان پیش بینی شده است.

حاجتی ادامه داد: علاوه بر آن اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای توازن بخشی در شاخص‌های برخورداری به میزان 8 هزار و 98 میلیارد ریال است که صرف ارتقاء شاخص‌های برخورداری در شهرستان‌های زیر متوسط کشوری می‌شود و بخش دیگری در قالب 115 طرح ملی و ملی استانی شده جهت عملیات ملی من جمله احداث راه‌های شریانی، آب، دانشگاه­‌ها، بیمارستان­‌ها و ... به استان اختصاص می‌یابد که معادل 9 هزار و 359 میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: لازم به ذکر است که استان خوزستان از ردیف­‌های متفرقه که جهت سطح کشور است نیز بهره می‌برد و امیدواریم لایحه بودجه نهایی شده و به تصویب برسد تا شاهد ادامه اقدامات در جهت توسعه استان و کشور باشیم.

وی با اشاره به مزیت‌­های تقدیم به‌موقع لایحه بودجه 1398 به مجلس، بیان کرد: تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس منجر به افزایش تعامل­‌ها به‌ویژه تعامل دولت با مجلس شده است که این خود باعث تسریع در رفع نواقص احتمالی و اصلاحات لازم و درنتیجه اجرای آن خواهد شد.

 

منبع: فارس

برچسب ها: لایحه بودجه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار