مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:
مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به بارندگی‌ها در شرایط فعلی و رفع موقت بحران کم‌آبی، وضعیت آبیاری مزارع بهتر شده است اما نظارت‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین اگر مواردی از تخلف و آبیاری مزارع با فاضلاب مشاهده شود موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۷۰۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 14 January 2019

فرهاد صفدری اظهار کرد: موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب در چندین جلسه شورای سلامت و جلسات اختصاصی ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها در شرایط فعلی و رفع موقت بحران کم‌آبی، وضعیت آبیاری مزارع بهتر شده است اما نظارت‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین اگر مواردی از تخلف و آبیاری مزارع با فاضلاب مشاهده شود موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: در بحث فاضلاب عمده نگرانی ما شرق اهواز، باوی، اندیمشک و کارون است که گزارش‌هایی از استفاده از فاضلاب در آبیاری مزارع ارائه شده است. این موضوع از طریق مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت و دستور قضایی امحای زمین و محصولی که در آبیاری مزارع از فاضلاب اسفاده کرده اند، اخذ شده است.

صفدری ادامه داد: نگرانی بعدی مرکز بهداشت در خصوص آبیاری مزارع با پساب‌ها یا اختلاط فاضلاب با جریان آب آبیاری است که در شهرستان‌های باغملک، حمیدیه، رامهرمز و مسجدسلیمان موارد آبیاری مزارع با پساب‌ها یعنی آبی که با فاضلاب ترکیب شده، مشاهده شده است. این موضوع نیز به مراجع قضایی منتقل شده است و در مواردی که محصول خوراکی بوده است بحث برخورد قضایی در دستور کار شهرستان قرار گرفته است.

صفدری بیان کرد: با توجه به اهمیت کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا، در همه محصولاتی که ارزش غذایی دارند و در نهایت به مصرف انسان و دام می‌رسند استفاده از فاضلاب برای آبیاری ممنوع است.

وی گفت: در بحث طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا یکی از مهم‌ترین نکات، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های سالم و شست‌وشوی این مواد به روش بهداشتی است بنابراین استفاده از آب سالم در آبیاری محصولات غذایی به ویژه سبزی‌ها در پیشگیری از شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های روده‌ای موثر است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار